Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Škoda Kodiaq RS 2.0 Bi-TD 4x4 - silná i úsporná

Označením RS se až donedávna mohla pyšnit pouze Škoda Octavia, nyní také největší z modelů s okřídleným šípem a tím je Kodiaq. Na úvod musíme prozradit, že budil velký zájem nejen české, ale i rakouské veřejnosti při Arlberg Classic a Silvretta Classic.

S příchodem prvního SUV začala značka Škoda psát další kapitolu svých více než stoletých dějin. První velký automobil si rychle získává přízeň motoristů a zatím jsme na Kodiaqa neslyšeli nic negativního, byť jsme národ, kterému se stále něco nelíbí. Po třech letech přichází pod kapotu nejsilnější vznětový motor v dějinách značky.

Pro první seznámení jsme zvolili vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 180 k v kombinaci s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Podruhé jsme byli zvědavi na zážehový přeplňovaný dvoulitr. A do třetice se nám dostal do rukou nejsilnější vznětový čtyřválec s dvojitým přeplňováním objemu dvou litrů a s výkonem 240 k. Pochopitelně ve spojení s pohonem všech kol a automatickou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Jinou verzi pro Kodiaq RS v nabídce zatím nenajdete.

A jak se odlišuje RS od civilního sourozence? Jeho sportovní charakter RS zdůrazňují prvky v černé lesklé barvě, jako jsou kryty zpětných zrcátek nebo maska chladiče. Z boku upoutají už ve standardní výbavě nová 20“ kola Xtreme z lehké slitiny. Vzadu pod pátými dveřmi se táhne pás odrazek a najdeme tady i dvě koncovky výfuku, přičemž pravá je falešná. Uvnitř jsme si pochvalovali sportovní sedadla se skvělým bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy. Dále sportovní volant, kryty pedálů a imitaci karbonu.

Zajímavosti je systém DSB, který uměle vylepšuje zvuk motoru uvnitř kabiny i vně vozu, dosud tuto „vymoženost“ neměla žádná škodovka. Ve sportovním režimu zní skoro jako benzinový šestiválec. Komu zvuk vadí, ten ho může vypnout.

Za volantem (může být vyhřívaný po celém obvodu) si najdete velice rychle vhodnou polohu, ovladače a přístroje jsou přehledně uspořádané. Tlačítkové ovládání navigace Columbus nahradil displej s dotykovými ploškami po obvodu, namísto předchozích klasických tlačítek. Pracuje rychle a spolehlivě. Středový tunel je úzký a nikterak neomezuje prostor vpředu.
K výborným užitným vlastnostem je třeba ještě připočítat velký zavazadlový prostor. Vrcholné provedení RS lze objednat s pěti nebo sedmi místy. Pětimístná verze poskytuje zavazadlový prostor o objemu 725 l až 1 960 l po sklopení opěradel. Zadní lavici můžeme posouvat až o osmnáct centimetrů a naklánět i sklon opěradel. Páté dveře se otevírají až do výšky 190 centimetrů, tak se nemusíte bát, že byste se uhodili.

Zajímavostí jsou výsuvné lišty, které chrání hranu dveří před poškozením. A další drobnost. Při vystupování se neumažeme o prahy, neboť zůstávají zakryté dveřmi.
Vůz používá pro přední světlomety i zadní skupinové svítilny nejnovější LED technologii. Vpředu jsou použity full LED světlomety. Součástí standardní výbavy jsou i zadní sdružené svítilny, které využívají jasné LED diody, které se rozsvěcí bez prodlení.

Pro Škodu Kodiaq jsou v současné době k dispozici jen zážehový 2.0 TSI (140 kW) a vznětový přeplňovaný dvoulitr s výkonem 110 kW nebo 140 kW. K nim přibyl už zmíněný 2.0 Bi-TDI s výkonem 176 kW (240 k) při 4000 otáčkách za minutu. Točivý moment 500 Nm můžeme využívat od 1750 otáček až do 2500. Ale už zhruba kolem 1250 ucítíte při sešlápnutá plynu pořádný zátah, ale největší ve dvou tisíc, kdy Kodiaq RS neskutečně zrychlí.

Základem je dvoustupňové přeplňování dvěma turbodmychadly, která jsou zapojena za sebou a vzájemně se doplňují. První z nich, vysokotlaké turbodmychadlo, má malou turbínu, malé oběžné kolo turbíny a elektricky nastavitelné rozváděcí lopatky. Tento systém zaručuje rychlou odezvu motoru již při nízkých otáčkách. Druhé turbodmychadlo je nízkotlaké. Díky velké turbíně a velkému oběžnému kolu dosahuje při vysokých otáčkách výrazně vyššího plnicího tlaku až 3,8 barů. Dochází tak k velkému nárůstu výkonu motoru. Při nízkých otáčkách pracují turbodmychadla dvoustupňově. Nízkotlaké turbodmychadlo se stará o prvotní kompresi nasátého vzduchu, vysokotlaké turbodmychadlo zajišťuje hlavní kompresi. Při vysokých otáčkách motoru je jednostupňově zapojeno pouze nízkotlaké turbodmychadlo. Tento systém přeplňování zaručuje plynulý výkon s krátkou reakční dobou a vysokými maximálními hodnotami.

Výrobce udává průměrnou spotřebu činí pouhých 6,4 l/100 km, my jsme jezdili, a to převážně po horských silnicích kolem 7,5 litru nafty na sto kilometrů. S dvoutunovým a silným automobilem. Dálnici jsme využili prakticky pouze mezi Prahou a Ga-Pa, tam i zpět. Jinak jsme jezdili po převážně horských silnicích až do výšky skoro 1900 metrů nad mořem.

Vůz je standardně vybaven adaptivním podvozkem DCC, který zajišťuje optimální nastavení tuhosti tlumičů podle momentální potřeby. Volba jízdního režimu Driving Mode Select nám nabízí Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual a Snow s odpovídajícím elektronicky upraveným nastavením tlumičů. Nejvíce jsme používali standardní nastavení s optimálním kompromisem mezi komfortem a tužším naladěním. V režimu komfort se karosérie už více pohupuje a podvozek výrazně tlumí nerovnosti. Ideální pro dlouhé cesty. V režimu Sport reaguje Kodiaq na změny směru a jízda je zábavnější.

V terénu nám pomůže nejen větší světlá výška 187 mm, ale ještě režim offroad, včetně asistentu sjíždění prudkých kopců do rychlosti 30 km/h. Podle potřeby upravuje charakteristiku motoru, podvozku, pohonu všech kol a stabilizačního systému. Pátá generace elektronicky řízené lamelové spojky Haldex přenáší v řádech milisekund hnací sílu variabilně na všechna čtyři kola podle aktuální situace, snímanou senzory. Až 85 % točivého momentu může být přenášeno na jedno kolo. Při menší zátěži jsou poháněna pouze přední kola, což šetří palivo. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS na obou nápravách navíc zabraňuje protáčení jednotlivých kol na stejné nápravě. Přibrzděním protáčejícího se kola přenáší více točivého momentu na druhé kolo s lepší trakcí.

Škoda Kodiaq RS vybaven 17“ brzdami na všech kolech. Průměr zadních brzdových kotoučů byl zvětšen na 310 mm. Kotouče jsou větrané, mají tloušťku 22 mm a píst o průměru 42 mm. Na přední nápravě je použit jednopístový třmen s pístem o průměru 60 mm a větrané kotouče o rozměru 340 x 30 mm.

Škoda Kodiaq RS stojí 1 189 900 Kč, ale pokud chcete například sledování mrtvého úhlu nebo zadní airbagy či adaptivní tempomat, tak si musíte nachystat ještě nějaké „drobné“. Kromě Kodiaqa RS můžete mít ještě akční verze Scout a Sportline.


Kompletní ceník, včetně výbav najdete:

https://az749841.vo.msecnd.net/sitescscz/alv1/6adbbbc9-8f52-479b-99f4-99b053512e47/kodiaq-derivaty-cenik.d709631bd1e14da90873460bda7dd7dd.pdf


Základní technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly
Objem: 1968 cm³
Výkon: 176 kW (240 k) při 4000/min
Točivý moment: 500 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 221 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,4/5,8/6,4 l/100 km
Rozměry: 4699 x 1882 x 1686 mm
Rozvor: 2798 mm
Zav.prostor: 720/2065 l
Cena: 1 189 900 Kč (RS 2.0 Bi-TD 4x4 DSG)


J.Lasík 1.8.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar