Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Škoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4 - nejrychlejší z Kodiaqů

S příchodem prvního SUV začala značka Škoda psát další kapitolu svých více než stoletých dějin. První velký automobil si rychle získává přízeň motoristů a zatím jsme na Kodiaqa neslyšeli nic negativního, byť jsme národ, kterému se stále něco nelíbí.

Pro první seznámení jsme zvolili nejsilnější vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 180 k v kombinaci s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Tedy nejvyšší možnou kombinaci. Podruhé jsme byli zvědavi na zážehový přeplňovaný dvoulitr.

Za volantem (může být vyhřívaný po celém obvodu) si najdete velice rychle vhodnou polohu, ovladače a přístroje jsou přehledně uspořádané a v duchu Superba. Palubní deska je ale přeci jen výraznější. Tlačítkové ovládání navigace Columbus nahradil displej s dotykovými ploškami po obvodu, namísto předchozích klasických tlačítek. Pracuje rychle a spolehlivě. Středový tunel je úzký a nikterak neomezuje prostor vpředu.

Ve skvěle tvarovaných sedadlech necítíte sebemenší únavu ani po několika stovkách kilometrech. Místa je vpředu i vzadu tolik, že si nikdo nemůže stěžovat. Snad jen prostor na prostředním sedadle trochu omezují podběhy kol, tak je lepší na dlouhé cesty jet přeci jen ve čtyřech. Ale tak tomu je u většiny automobilů. Rozměrově jsou ale sedadla větší než v Octavii a Superbu, možná také tužší, což nám vyhovovalo.

K výborným užitným vlastnostem je třeba ještě připočítat velký zavazadlový prostor objemu 650 litrů až 835 litrů, podle toho do jaké polohy zadní sedadla umístíme. Můžeme je totiž posouvat až o osmnáct centimetrů. Výrobce zpravidla udává 720 litrů, což je střední hodnota.

Páté dveře můžeme nejen otevírat, ale i zavírat „kopnutím“ nohy. Dodejme, že za elektrické ovládání pátých dveří se připlácí 10 000 korun, za bezdotykové ještě dalších 13 000 korun. Výhodou je také vyjímatelné dvojité dno podlahy. Při jeho odstranění se hloubka kufru zvětší na 68 centimetrů. Rezervní kolo je součástí nejvyšší výbavy Style, jinak je za příplatek 2100 Kč. Ale můžeme jen vřele doporučit a nešetřit. V případě defektu si ušetříte řadu starostí.

Zajímavostí jsou výsuvné lišty, které chrání hranu dveří před poškozením. A další drobnost. Při vystupování se neumažeme o prahy, neboť zůstávají zakryté dveřmi.
Pro Škodu Kodiaq byly v první fázi vybrány zážehové motory 1.4 TSI (125 k) a 1.4 TSI FSA s vypínáním válců a 2.0 TSI (180 k) a vznětový přeplňovaný dvoulitr s výkonem 150 k nebo 180 k.

Zatímco zážehový 2.0 TSI má výkon 132 kW/180 k, tak vznětový 2.0 TDI se pyšní 130 kW nebo 190 k. Rozdíl nepatrný, ale pro Kodiaq jej považujeme za dostačující a ideální pro sedmimístnou verzi. Ani spotřeba na poměrně těžký automobil nebyla u 2.0 TDI nikterak převratná, zhruba do sedmi litrů nafty na sto kilometrů jsme se v průměru bohatě vešli. Do tří tisíc otáček nepociťujete, že jedete s dieselem. Už od nízkých otáček reaguje plynule na sešlápnutí plynového pedálu. Točivý moment dosahuje největší hodnoty 400 Nm už v 1870 otáčkách za minutu a vydrží až do 3250 otáček

Nová sedmistupňová převodovka (jiná není pro 2.0 TDI ani 2.0 TSI k mání) volí stupně velice rychle, přeřazování prakticky necítíte a je znát jistý pokrok v jejím vývoji. Jen při rozjezdu se nám zdál trošku lenivější.

Podruhé jsme vyzkoušeli už zmíněný benzinový dvoulitr s výkonem 132 kW, kterého dosahuje v rozmezí 3900-6000 otáček. Největší točivý moment 320 Nm je k dispozici už od 1400 a vydrží takřka až do čtyřech tisíc. S těmito hodnotami zrychlí z 0 na 100 km/h za 8 sekund, což nezvládne žádná jiná verze Kodiaqu.

Překvapil nás tichým během, a jak jsme se přesvědčili, dobře se vypořádá i s nízkými otáčkami kolem 1400. Plynulý zátah jsme pociťovali ještě pod dvěma tisíci otáčkami a pokračuje až do čtyřech tisíc. Při dynamické jízdě není problém v průměru atakovat hranici deseti litrů benzinů, ale můžete se dostat i na 8,5 litrů. Záleží jen na vás.
Pro jízdu si můžeme díky aktivním tlumičům DCC s třemi režimy nastavit stupeň pohodlí. Nejvíce jsme používali standardní nastavení s optimálním kompromisem mezi komfortem a tužším naladěním. V režimu komfort se karosérie už více pohupuje a podvozek výrazně tlumí nerovnosti. Ideální pro dlouhé cesty. V režimu Sport reaguje Kodiaq na změny směru a jízda je zábavnější.

V terénu nám pomůže nejen větší světlá výška 187 mm, ale ještě režim offroad, který podle potřeby upravuje charakteristiku motoru, podvozku, pohonu všech kol a stabilizačního systému.

Cenově začíná Škoda Kodiaq na 693 900 Kč za verzi 1.4 TSI, a to buď s pohonem všech kol a mechanickou převodovkou nebo s pohonem předních kol a převodovkou DSG. V obou případech jde o základní výbavu Active. Diesely začínají na 738 900 za 2.0 TDI, rovněž ve stejných specifikacích jako u TSI. Testovaný model 2.0 TDI v nejvyšší výbavě stojí 966 900 Kč, se zážehovým dvoulitrem vyjde na 901 900 Kč. Kompletní ceník, včetně výbav najdete:

http://www.skoda-auto.cz/SiteCollectionDocuments/skoda-auto/ke-stazeni/kodiaq-cenik.pdf


V
pořadí už sedmá modelová řada má zákazníkům hodně co nabídnout, zvláště v době, kdy prodeje automobilů segmentu SUV trhají rekordy na celém světě. A Škoda Kodiaq se objevila v pravou chvíli, i když konkurence je velká. Kodiaq nabídne komfort, pohodlí, prostor, praktické „vychytávky“, kvalitní pohonné jednotky. Předpokládáme, že větší zájem bude asi o verze s pohonem všech kol a vznětový slabší dvoulitr. A nyní se můžeme těšit na menšího bratra – Karoqa.

Podrobný popis Škody Kodiaq najdete v rubrice Novinky.


Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1984 cm³
Výkon: 132 kW (180 k) při 3900-6000/min
Točivý moment: 320 Nm při 1400-3940/min
Rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,1/6,4/7,4 l/100 km
Rozměry: 4697 x 1882 x 1676 mm
Rozvor: 2791 mm
Zav.prostor: 720/2065 l
Cena: 901 900 Kč (2.0 TSI/180 Style 4x4 DSG)



J.Lasík 11.9.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar