Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Fabia 1.4 TDi - po všech stránkách nej

Automobily kategorie malých hatchbacků s délkou do čtyř metrů jsou mezi zákazníky v poslední době hodně žádané a každý z konkurence se snaží na svou stranu získat co nejvíce potenciálních kupců. Cest k úspěchu je několik, ale asi nejefektnější je přijít s novým automobilem. A právě to je případ Škody Fabia třetí generace

Ačkoliv název zůstal stejný od roku 2000, tak automobil je zcela nové konstrukce ve všech směrech, tedy žádný facelift, jak si často mnozí domnívají. Stačí se jen podívat na tvary, vytvořený týmem Jozefa Kabaně. Díky novému designu si Fabii nemůžete zaměnit s žádným z konkurenčních automobilů, maximálně tak se Škodou Rapid Spaceback. Zkosené tvary nebo prolisy nové Fabie nejsou možná pro někoho tak atraktivní, jako u francouzských automobilů, ale naopak opět hodně nadčasové, tak jako třeba v případě Golfu. Právě design hraje v poslední době u zákazníků hlavní roli při výběru automobilu a nikoliv použitá technika.

Fabia změnila nejen tvary, ale také rozměry. Na výšku je o 2 centimetry nižší a na šířku o 9 cm větší, přičemž uvnitř asi jen o 4 cm, a zbytek připadá na vystouplé blatníky. Rozchod kol se vpředu i vzadu zvětšil o 3 cm, zatímco světlá výška klesla o 3 cm.
Interiér s tříramenným volantem, sportovními sedadly s integrovanými opěrkami hlavy (verze Style) a dekorační lištou je hodně luxusní. Na předních i zadních sedadlech (pohodlně se vejdou tři osoby) je místa dost.

Zavazadlový prostor, jehož tvar je souměrný, má objem 330 litrů, ale v případě, že si zakoupíme rezervu za 1100 Kč (rozhodně doporučujeme), tak se zmenší o 25 litrů, což je zanedbatelné. Po sklopení zadních opěradel se zvětší na 1150 litrů, ale úplně rovná podlaha nám nevznikne.

Škoda Fabia třetí generace nás nadchla už při světové prezentaci v Portugalsku a nyní jsme si mohli během týdenního testu ověřit jaká novinka opravdu je. A musíme říct, že hodně dobrý.

Ze zážehových pohonných jednotek si můžete zvolit tříválec 1.0 MPI / 44 kW a 55 kW nebo přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI /66 kW a 81 kW, ze vznětových pak tříválec 1.4 TDI /66 kW nebo 77 kW. Ještě nedávno zákazníci hodně preferovali diesely kvůli spotřebě. Současné zážehové motory ovšem mají spotřeb na takřka stejné úrovni. A tak začíná být limitujícím faktorem cena, protože diesel stejně výkonný jako benzin je zhruba o 54 tisíc korun dražší, výkonnější dokonce o 74 000 Kč. Aby se vám investice vyplatila, tak musíte ujet minimálně sto tisíc kilometrů.

Přesto jsme si vybrali Fabii se vznětovým přeplňovaným tříválcem 1,4 litru v silnější verzi 77 kW (105 k). Potěšil nás pružným zátahem i odhlučněním. Největšího točivého momentu 250 Nm, který lze využívat od 1750 do 2500 otáček za minutu, ale plynule zatahuje už od 1400 otáček, až se podivíte, kde bere tolik síly. S pětistupňovou přímo řazenou převodovkou si rozumí skvěle, řazení je bez nejmenších výhrad. Jen mimochodem 250 Nm měl turbodiesel 1.9 TDI z roku 2010. Výhodou je také jeho hmotnost, která je u hliníkového bloku v průměru o 50 kilogramů nižší než u litinového čtyřválce 1.6 TDI. Na druhou stranu ale o 47 kg těžší než 1.2 TSI. Spotřeba se v průměru pohybovala do pěti litrů nafty, ale při plynulé jízdě se můžete dostat i níž.

Jedničku zasluhuje skvělý podvozek, který jsme otestovali nejen na suchých asfaltových silnicích, ale hodně kilometrů jsme najezdili po zasněžených cestách. V zatáčkách dobře drží stopu, pérování je nastavené spíš měkce, a s nerovnostmi se vypořádá bez problémů, že je často ani nepocítíte. Za tři tisíce korun si můžete objednat sportovní podvozek. Do jaké míry se investice vyplatí, zatím nemůžeme posoudit.

Ceny Škody Fabie se pohybují od 234 900 Kč za verzi 1.0 MPI v základní výbavě Active, slabší z turbodieselů 1.4 TDi/66 kW stojí 322 900 Kč, zatímco silnější verze 77 kW se prodává od druhého stupně výbavy Ambition za 356 900 Kč, testovaná Style je ještě o 23 000 Kč dražší.

Zkoušený automobil měl navíc Paket Dynamic, obsahující kvalitní sportovní sedadla a hliníkové pedály v ceně 5000 Kč, černá kola přijdou na 23 700 Kč, zadní kotoučové brzdy na 2000 Kč. Za příplatek je i bezklíčkové odemykání a startování nebo panoramatické střešní okno, které u Fabie, na rozdíl od jiných automobilů, neubírá místo nad hlavou. Vůbec možností individualizací je nespočet a každý si může vybrat, co se mu líbí.

Prvních dvou generací se prodalo za čtrnáct let více než 1,1 milionu kusů a nová Fabia toto číslo bezpochyby hodně navýší, protože důvodů proč si zvolit právě Fabii je hned několik: líbivé tvary, užitná hodnota, úsporné koncernové motory a bohatá výbava. Škoda Fabia má prostě šmrnc.

Detailní informace o paketech a výbavách na www.skoda-auto.cz
http://www.skoda-auto.cz/SiteCollectionDocuments/skoda-auto/ke-stazeni/nova-fabia-cenik.pdf



Základní
technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný tříválec
Objem: 1422 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 3750/min
Točivý moment: 250 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 3,9/3,3/3,5 l/100 km
Rozměry: 3992 x 1732 x 1467 mm
Rozvor kol: 2470 mm
Zav.prostor: 330/1150 l
Cena: 379 900 Kč (1.4 TDI/77 kW, Style)



J.Lasík 16.2.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar