Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Fabia 1.0 TSI - větší a úspornější

V poslední době jsme si už zvykli, že automobilky častěji přicházejí na trh většinou jen s faceliftovanými modely než s novými. V případě Škody Fabia jde ale opravdu o nový model, a to už čtvrté generace.

První generace vystřídala v roce 1999 předchozí Felicii. Po osmi letech se v roce 2007 objevila druhá, za další sedm let (2014) třetí a nyní máme už čtvrtou generaci. Za tu dobu se prodalo přes čtyři a půl milionu vozů jak hatchbacků, tak kombi a stala se druhým nejprodávanějším škodováckým modelem za Octavií.

Pokud byste postavili vedle sebe předchozí a novou generaci tak zjistíte, že nová Fabie je o dost větší a také kompaktnější. Na délku se prodloužila o111 mm na 4108 milimetrů a tím poprvé překonává čtyřmetrovou hranici. Také do šířky se zvětšila o 48 milimetrů na 1780 mm. Jen výška se snížila, ale zanedbatelně. O pouhých osm milimetrů. Co je ale asi nejdůležitější, že díky rozvoru prodlouženým o 94 mm došlo za prvé ke zvětšení vnitřního prostoru. Ten se může směle měřit s první generací Octavie. A za druhé, se také zvětšil zavazadlový prostor o padesát litrů na 380 litrů.

Tento fakt uvítají především ti, kteří si dělali „zálusk“ na původně ohlášené kombi. Musíme je zklamat, škodovka s ním už nepočítá, ale současných dobře využitelných 380 litrů rozhodně není špatných., Po sklopení opěradel zadních sedadel se zvětší na 1190 litrů. Kufr je široký zhruba jeden metr, hluboký 70 cm, resp. 130 cm při sklopených opěradlech. Za přípatek (1900 Kč) u verze Style můžete mít sklopné i přední sedadlo spolujezdce. Pak můžete převézt předměty dlouhý nějakých dva metry třicet. Potěší také výška pod plato 56 cm, pokud máme podlahu v nižší poloze. Při dvojpodlaze se sníží na 43 cm, ale zase dostanete takřka rovnou podlahu. Zadní páté dveře lze vyklopit až do výšky 1,90 metru. Vzadu jsou poprvé použity horizontální svítilny

Vraťme se k designu. Konstruktéři zapracovali také na snížení koeficientu odporu vzduchu, který se jim podařilo snížit ze 0,32 na 0,28. Velkou roli hrají aktivní žaluzie pod předním nárazníkem, které se při vyšší rychlosti částečně uzavřou a společně s clonami usměrňují proudění vzduchu. Tím se také podařilo snížit spotřebu podle výrobce o 0,2 litru na sto kilometrů při rychlosti 120 km/h.

Čtvrtá Fabia je postavena na nové platformě, přičemž až osmdesát procent dílů je z vysokopevnostní oceli, což vede k vyšší torzní tuhosti. Novinkou jsou ještě diodové světlomety.


Vystupování a nastupování usnadňuje velký úhel otevírá dveří vpředu i vzadu. Jak jsme už řekli, celý interiér je prostorný díky rozvoru. Vzadu se rapidně zvětšil prostor pro kolena. Palubní deska i ovladače jsou takřka shodné se Scalou. Dvouramenný volant známe již z Octavie. Rozhodně nás potěšilo klasické ovládání klimatizace a nikoliv digitálně, jako většina ostatních funkcí. Údaje se zobrazují na středovém displeji, který může být 6,5“, 8“ nebo 9,2 palců. Reaguje i na některé hlasové povely „spolucestující“ Laury. Luxusní nádech dodávají kruhové výdechy ventilace v rozích palubní desky.

Stejně jako můžete zapomenout na kombi, tak i na vznětové motory nebo na zemní plyn. V nabídce jsou pouze zážehové pohonné jednotky. Základní atmosférický 1.0 MPI Evo 59 kW, přeplňovaný 1.0 TSI 70 kW a 81 kW, všechny jsou tříválce. Nejsilnější je čtyřválec1.5 TSi ACT s vypínám válců s výkonem 110 kW. Všechny také nesou označení EVO, neboť vyhovují nejnovější normě Euro 6d.

Podle nás bude největší zájem o přeplňované tříválce, a proto jsme si rádi využili příležitosti a vyzkoušeli 1.0 TSI Evo s výkonem 81 kW, kterého dosahuje při 5500 otáčkách za minutu. Točivý moment dosahuje největší hodnoty 200 Nm v rozmezí od dvou do tří tisíc otáček. Ve spojení se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou potěší tichým vyrovnaným, a hlavně kultivovaným během. V průměru nám vycházela spotřeba lehce nad pět litrů. Pokud chcete dvouspojku DSG a neradi řadíte, potom si přichystejte ještě 40 000 Kč.


Vynachválit jsme si nemohli nastavení podvozku s jednoduchou zadní nápravou s vlečenými rameny. Skvěle filtruje větší nerovnosti a jízda je tak velice příjemná.

Nová Škoda Fabia to je nadčasový design, moderní technologie, tradiční vychytávky simple clever, jako deštník ve dveřích, pružná schránka v kufru, držáky na nápoje. Jednoznačně je lepší v každém směru a přibližuje se kompaktům o třídu výš.


Nejlevnější Fabia 1.0 MPI Ambition přijde na 339 900 Kč, základní testované provedení je od 379 900 Kč (Ambition), respektive 409 900 Kč (Style)-

Přehled výbav:

https://www.skoda-auto.cz/_doc/a043475b-da81-478e-a0f2-0849fba22ac7



Základní
technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 999 cm³
Výkon: 81 kW (110 k) při 5500/min
Točivý moment: 200 Nm při 2000-3000/min
Převodovka: šestistupňová mechanická
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Spotřeba kombin.: 4,9 l/100 km
Rozměry: 4108 x 1780 x 1459 mm
Rozvor kol: 2564 mm
Zav.prostor: 380/1190 l
Cena: 409 900 Kč (1.0 TSI 81 Style)



JL 15.12.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar