Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Citigo 1.0 MPi s tzv.robotem nezklame

Nejmenší škodovka se pomalu loučí, v červnu ji vystřídá nová generace, a tak jsme si ještě před odchodem do důchodu vyzkoušeli třídveřovou verzi a automatickou převodovkou. Už při prvním seznámení s Citigem před třemi lety jsme došli k zajímavému zjištění. Víte jakému? Asi nebudete věřit, jako nám nevěřili ani v Mladé Boleslavi.

Škoda Citigo je ideálním automobilem pro převoz invalidního vozíku, byť tomu nikdo nechtěl věřit. My jsme to vyzkoušeli, a tady je opět důkaz. Samozřejmě musí jít o přepravu zdravotně postižené osoby nebo řidič si musí sám dokázat uložit vozík.
Škoda Citigo překvapí nejen designem, ale také vnitřním prostorem, velice slušným tříválcem, obratností a konec konců i cenou. Nejlevnější třídveřové provedení lze teď koupit pod 200 000 Kč. Kdyby se cena ještě o trochu snížila, potom by začaly z našich silnic mizet „lhůtou prošlé“ automobily.

Zatímco největší konkurence – Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo se vyrábějí v Kolíně, tak Škoda Citigo se svými sourozenci VW up! a SEAT Mii v Bratislavě, i když původně se uvažovalo o Vrchlabí.

Nechceme nikomu podsouvat náš názor, ale domníváme se, že Škoda Citigo je ze všech koncernových vozů nejelegantnější. K tomu přispívá příď s nárazníkem a integrovanými mlhovkami, které vůz ještě opticky rozšiřují a takřka kolmá zadní stěna, která není skleněná, ale plechová.

Z boku jsou patrné minimální převisy a velké dveře, které ulehčují přístup k zadním sedadlům. Při parkování si ale raději nechte větší odstup, neboť se otevírají takřka pod úhlem devadesáti stupňů.

Po jejich otevření nás překvapil velký vnitřní prostor, který jsme u vozu dlouhém 3,5 metru popravdě ani nečekali. Vpředu je dokonce širší než u Fabie. Dobře tvarovaná přední sedadla s integrovanou opěrkou hlavy jsou výškově i podélně nastavitelná. Sedí se v nich pohodlně a výhled je dobrý do všech stran. Volant s tlustým věncem je nastavitelný pouze výškově, ale i tak si rychle najdeme vhodnou polohu k řízení. Okna předních dveří jsou elektricky ovládaná, ale bohužel řidič nemá možnost obsluhovat okno spolujezdce.
Citigo je čtyřmístné a dozadu se teoreticky vejdou dvě dospělé osoby vysoké skoro „metr osmdesát“, ale nastupování je složité. Také dost záleží, v jaké poloze budou přední sedadla.

Přístrojová deska je jednoduchá, bez zbytečných ovladačů. V zorném poli máme velký rychloměr, vedle je hodně malý otáčkoměr a displej multifunkčního počítače.
Rozhodně se vyplatí přiobjednat navigaci, na jejímž displeji se zobrazí všechny důležité funkce, ale také otáčkoměr a ukazatele teploty chladicí kapaliny.
Pod zadní stěnou se skrývá zavazadlový prostor o objemu 261 litrů, což je na miniauto hodně slušné. Je dlouhý 550 mm, široký 980 mm, pod platem hluboký 630 mm, ale nakládací hrana je ve výšce 760 mm od země. Opěradla zadních sedadel můžeme sklopit, čímž nám vznikne sice menší schod, ale objem naroste na 951 litrů. Škoda jen, že se kryt kufru nevyklápí společně s dveřmi.
Jak jsme už v úvodu prozradili, zavazadlový prostor je dostatečně velký, abychom v něm převáželi invalidní vozík. Žádná sedadla nemusíte sklápět, není třeba vozík ani rozebírat, jen stačí lehce vyjmout stupačky, vozík složit a naložit. Jako by zavazadlový prostor byl už předem pro vozík předurčen. A samozřejmě odejmout roletu.
V nabídce je zážehový tříválec objemu 1.0 litru o výkonu 44 kW nebo 55 kW. Rozdíl 10 kW nebude hrát žádnou velkou roli. V obou případech dosahuje točivého momentu 95 Nm v rozmezí od 3000 do 4300 otáček za minutu. My jsme zkoušeli výkonnější verzi ve spojení s pětistupňovou automatizovanou, nebo také někdy označovanou robotizovanou převodovkou ASG. Vůz se rozjíždí svižně, díky i nízké hmotnosti a největší zátah ucítíme zhruba ve 3000/min. Tříválec se chová velice kultivovaně a tiše. Při běžné jízdě pracuje „robot“ rychle a a poměrně hladce, zvlášť když mu pomůžete mírným ubráním plynu. Možné je i navolení do manuálního módu.

Při obsazení dvěma osobami se v silničním provozu rozhodně neztratí, jak by se mohlo snad zdát. Na dálnici hravě překročí rychlostní limit 130 km/h, na letišti bez problému uháněl až 160 km/h. Svižnou jízdou jsme v průměru dosahovali spotřeby kolem pěti litrů na sto kilometrů.

Po městě se řídí velice lehce, na silnicích pak řízení ztuhne. Pochválit musíme i nastavení podvozku, který dobře drží směr a vypořádá se i s nerovnostmi. ESP, které je k dispozici od druhé výbavy ani nemusí často zasahovat.

Škoda Citigo se dodává v pěti výbavových stupních. Nejlevnější 1.0 MPI 44 kW v základní třídveřové výbavě Active stojí 197 000 Kč, s výkonnějším motorem se dodává od druhého stupně Ambition za 228 900 Kč, v automatu za 241 900 Kč. Za pětidveřové provedení se připlácí 10 000 Kč.

Základní verze zahrnuje mj. čelní airbagy, boční airbagy Head-Thorax vpředu, včetně funkce ochrany hlavy, systém ABS + ASR, Výbava Ambience je bohatší například o ESP, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken. Nejvyšší výbava Style má navíc ještě mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, chromované prvky, palubní počítač, klimatizaci, kola z lehké slitiny.

Škoda Citigo na nás rozhodně udělala velice dobrý dojem, líbí se všem věkovým generacím, a to je důležité. A navíc, jak jsme se zmínili, ideální pro převoz invalidního vozíku. A také třeba pro méně zkušené řidiče do městského porvozu.

http://www.skoda-auto.cz/SiteCollectionDocuments/skoda-auto/ke-stazeni/citigo-cenik.pdf



Základní
technické údaje


Motor: zážehový tříválec 12V
Objem: 999 cm³
Výkon: 55 kW při 5000-6000/min
Točivý moment: 95 Nm při 3000-4300/min
Rychlost: 171 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,5/4,0/4,5 l/100 km
Rozměry: 3563 x 1641 x 1478 mm
Rozvor kol: 2420 mm
Rozchod kol: 1428/1424 mm
Cena: 258 900 Kč (Style)



J.Lasík 5.5.2017






Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar