Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

Saab 9-3 Sport kombi - šestiválec Aero

V příštím roce oslaví švédská značka, původně letecká továrna, sedmdesát let od svého založení. Sériová výroba prvního typu 92, nesoucí rukopis leteckých a aerodynamických expertů, se rozeběhla však teprve koncem roku 1949.

Ještě než se podíváme na Saab 9-3 Sport kombi, připomeňme si co mu předcházelo. Kořeny švédských kombíků sahají do roku 1959, kdy spatřilo světlo světa první kombi Saab, už tehdy v sedmimístném provedení.

Osobitě tvarovaná záď třídveřové karoserie typu 95 se vyznačovala dvoudílnými vodorovně dělenými dveřmi v zadní stěně a malým sedadlem pro dvě děti, které seděly v zavazadlovém prostoru zády ke směru jízdy. Po sklopení obou zadních řad, přičemž poslední lavice se složila do prohlubně v podlaze, vznikla ložná plocha dlouhá přes 1,5 metru. Kdo chtěl, mohl po malé úpravě ve voze i přespat. Vůz poháněl dvoudobý tříválec objemu 841 cm³, který později nahradil zážehový vidlicový čtyřválec z Fordu Taunus. Po více než 110 tisících kusech a několika modernizacích byla produkce kombi ukončena v roce 1978.

S modelem 9-3 Sport Kombi vstoupil Saab poprvé mezi středně velká kombi prémiového segmentu. Jemné zaoblení čelní partie s typickou maskou chladiče a přehledným uspořádáním světlometů včetně směrovek dobře ladí s protaženým čelním oknem. Až po středový sloupek jsou tvary pětidveřové karoserie shodné s příbuznými modely řady 9-3, tedy sedanem a kabrioletem. Na něj navazuje nápadně stylizovaná zadní partie se svislými zadními svítilnami s diodami LED zakrytými matným sklem. Do zadní části integrovaný spoiler prodlužuje profil střechy.

Pro kombi jsou připraveny dva vznětové a šest zážehových jednotek. Na vrcholu stojí vidlicový přeplňovaný zážehový šestiválec objemu 2,8 litru, určený pro špičkovou verzi Aero. Právě s ní jsme se mohli seznámit při testování. Hliníkový šestiválec v sobě skrývá ohromný potenciál, který však lze vyzkoušet jen na německé dálnici nebo někde na letišti. Tam jedině jsme mohli zjistit pravý stav věci. A nezklamal. Na stovku zrychlí se šestistupňovou mechanickou převodovkou za 6,9 sekundy. Podle výrobce by se měla ručička rychloměru zastavit na 245 km/h, ale to jsme raději nezkoušeli. Tyto hodnoty má na svědomí jednak 250 k ukrytých pod přední kapotou a také výborný průběh točivého momentu s největší hodnotou 350 N.m, které jsou k dispozici už od 2000 do 4500 otáček za minutu. Zvlášť citelný je zátah ve spodních a středních otáček. Není divu, když devadesát procent točivého momentu je k dispozici už od 1500 otáček. Alternativně je dodáván ještě se šestistupňovým automatem se sekvenčním řazením Sentronic, případně s řazením tlačítky na volantu. Aby řidič udržel sílu pod kontrolou, je vůz vybaven systémem ESP Plus. Ve spojení s mechanickou převodovkou nabízí mimo jiné asistent rozjezdu do kopce, zabraňující samovolnému couvání.

Díky kvalitnímu podvozku jsme pochopili, proč nová devět-trojka nese označení Sport kombi. Jednak je zavazadlový prostor s dvojitým dnem a mnoha praktickými doplňky dostatečně velký a prakticky řešený. Základních 419 l můžeme sklopením opěradel zvětšit až na 1273 l. A za druhé, výkonný šestiválec zaručje skvělé jízdní zážitky, při nichž si ani neuvědomíte, že jedete s kombíkem. Vůz tak vhodně doplňuje řadu 9-3 prezentovanou až dosud pouze sedanem a kabrioletem.

Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný šestiválec

Objem: 2792 ccm

Výkon: 250 k (184 kW) při 5500/min

Točivý moment: 350 N.m při 1800-4500/min

Rychlost: 245 km/h

Zrychlení 0-100 km/h:

Prům. spotřeba: 10,4 l/100 km

Zavazadlový prostor: 419 - 1273 l

Rozměry: 4654 x 1762 x 1492 mm

Rozvor: 2675 mm

Cena: 1 189 000 Kč (Aero)

Jindřich Lasík, 25.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar