Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

SEAT Exeo 2.0 TDI Sport - geniální tah

Model Exeo je po Toledu teprve druhý sedan v nabídce tradičního španělského výrobce a vlastně i prvním ve střední třídě. Při pohledu z boku nás zaujmou jeho tvary, které i vám něco připomínají a někdy jste je viděli. Máte pravdu – SEAT Exeo vychází z Audi A4.

Na tom není nic divného, jakoby SEAT již v době, kdy vůz připravoval, tušil co automobilový průmysl postihne. Nechal proto přestěhovat zařízení na výrobu „á-čtyřky“ z Ingolstadtu do Španělska. A další revivalový automobil byl na světě, což prodloužilo vlastně život modelu A4, podobně jako dříve třeba Peugeotu 206, Renaultu Clio nebo i Škodě Octavia (Tour). Sedmdesát procent dílů je identických s Audi, zbytek „dotvořil“ designer Luc Donckerwort v duchu španělské značky.
Musíme přiznat, že při premiéře na loňském pařížském autosalonu nás Exeo nikterak neoslnilo ani neslovilo, ale už když jsme přebírali klíčky od testovaného vozu, tak jsme změnili názor, v němž jsme se utvrdili po prvních kilometrech. Pravda, šlo o atraktivní provedení Sport, kterému rozhodně prospěl jak snížený podvozek, tak 18“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami.
První, co nám padlo do oka po otevření dveří byla skvěle anatomicky tvarovaná sedadla a když jsme se do nich usadili, tak se nám pak ani nechtělo vystupovat. Naše tělesné schránky dokonale obepínaly ve všech směrech. Doslova jsme do nich zapadli, navíc jsou i posazeny trochu níž v duchu označení Sport. Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče můžeme posouvat ve značném rozsahu. Vpředu je místa dost, ale prostor v oblasti nohou zadních cestujících ovlivňuje rozvor. Příliš pohodlí si neužije ani prostřední cestující, kterému překáží středový tunel. Ale ve čtyřech se cestuje komfortně.
Volant v typickém designu SEAT je obšitý kůží, stejně jako hlavice řadicí páky šestistupňové převodovky. Bezchybné a přesné řazení můžeme jen těžko něco vytknout, stejně jako špičkovému zpracování.
Ze ztvárnění celého interiéru na nás dýchne rovněž Audi. Několikrát jsme se přesvědčili, že vždy patřil mezi nejkvalitnější. Palubní deska je přehledná, stejně jako umístění ovladačů na středovém panelu.
Všechny nabízené pohonné jednotky pro Exeo pocházejí pochopitelně z koncernu. Ze tří zážehových motorů 1.6/102 k, 1.8T/150 k a 2.0 TFSI/200 k nebo vznětového přeplňovaného dvoulitru ve výkonových verzích – 143 k nebo 170 k si vybere každý.
Přední kola verze Sport poháněl osvědčený 2.0 TDI/170 ovšem už nikoliv se systémem čerpadlo-tryska, ale se vstřikováním common-rail. Chová se velice kultivovaně a točivý moment narůstá plynule a rovnoměrně od nízkých otáček. Pořádně dá o sobě vědět v 1500 otáčkách za minutu, kdy už dosahuje takřka největší hodnoty 350 Nm. Na „šestku“ si vystačí zhruba s 2200 otáčkami. Výkon 170 k, kterého dosáhneme při 4000/min odpovídá charakteru vozu a je příjemný na dlouhé cesty. Kromě síly patří k jeho přednostem hospodárnost a velice tichý chod. Teprve při hodně vysoké rychlosti začne do vozu pronikat aerodynamický hluk. Při svižnější jízdě jsme jezdili v pohodě pod šest litrů nafty na sto kilometrů.
Při jízdě jsme ocenili hlavně stabilitu, v zatáčkách se nenaklání a na silnici drží jako přibytý. Svoji zásluho na tom má víceprvkové zavěšení kol vpředu i vzadu (Multilink) a nízkoprofilové pneumatiky. Sportovní podvozek je tvrdší a dobře tlumí všechny nerovnosti, takže si užijeme hodně komfortu, a to nejen při delších trasách po dálnici. Pěkně si zajezdíte také na okreskách.
SEAT Exeo je bohatě vybaven už v základní verzi Reference za 499 900 Kč (1.6), v níž najdete například elektricky ovládaná okna a zrcátka, mlhovky, výškově a podélně nastavitelný volant, sedm airbagů, systémy ABS + TCS, ESP + EBA, Climatronic, palubní počítač, radio s CD/mp3. V nejvyšší výbavě Sport máte navíc mj. výškově stavitelní sedadlo řidiče i spolujezdce, tempomat, systém kontroly tlaku v pneumatikách, sportovní přední sedadla. Přiobjednat lze paket Sport Plus (34 900 Kč) s 18“ ráfky, adaptivními bixenonovými světlomety, parkovacími senzory vzadu, dešťovým senzorem a funkcí Coming home.
Nejmladší a zároveň v současné době i největší SEAT podobu s Audi rozhodně zapřít nemůže. Ukázalo se však, že koncepce faceliftované druhé generace byla natolik nadčasová, že obstojí i v dnešní konkurenci. SEAT Exeo nabízí kvalitu Audi za cenu SEAT, a právě to z něj dělá zajímavý automobil.


Základní technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1968 cm³
Výkon: 125 kW (170 k) při 4000/min
Točivý moment: 350 Nm při 1750/min
Rychlost: 229 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,1/4,6/5,9 l/100 km
Rozměry: 4661 x 1772 x 1430 mm
Rozvor kol: 2642 mm
Objem zav.prostoru: 460 l
Poh./užitečná hmotnost: 1455/560 kg
Cena: 684 900 Kč (2.0 TDI Sport)



Jindřich Lasík, 19.6.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar