SEAT Altea XL o číslo větší
Velice atraktivní tvary nejnovějších španělských automobilů má na svědomí jeden z nejuznávanějších designerů Walter de Silva, který také určil směr jakým se budou modely Seat ubírat v příštích letech. Ostatně také Toledo a Leon jsou nejlepším důkazem.
Před Alteou navrhl pro SEAT ještě koncepty Salza a Tanga, jejichž některé prvky můžeme dnes obdivovat právě na Altee. A to platí pochopitelně také o větším sourozenci s přívlastkem XL, který jsme si otestovali. Pro Alteu vymysleli Španělé nové označení MSV – Multi Sports Vehicle, protože ke klasickému kompaktnímu MPV jí chyběla potřebná variabilita, a od kombi se lišila proporcemi i rozměry. Přestože je současným největším vozem této modelové řady a také flexibilita se o něco zvýšila, tak jsme trochu na pochybách, kam verzi XL zařadit. Ale to zákazníka ani moc nezajímá.
Příď se vyznačuje výraznými světlomety, dynamiku umocňují svalnaté blatníky a výrazný prolis, který se táhne od světlometů k lemu blatníků zadních kol. Mimořádně velké čelní sklo si vynutilo konstrukci speciálních předních stíračů s neobvyklým uchycením. V klidovém stavu jsou schované v obou čelních sloupcích, při stírání zaberou skoro celé čelní okno.
Oproti klasickému modelu povyrostla hlavně na délku o 187 mm, zatímco na výšku i šířku shodně jen o 13 mm. Právě prodloužení karoserie se projevilo na velikosti zavazadlového prostoru, jehož objem je nyní 532 l, což je o 226 litrů více. V případě, že druhou řadu sedadel posuneme o 14 cm dopředu, tak se zvětší na 635 l a při její sklopení až na 1604 l (dříve 1320 litrů). Jedinou malou nevýhodou je zhruba 20 centimetrový schod mezi podlahou a úložnou hranou. Ten může dělat menší problémy při nakládání těžších nebo neskladných předmětů. Na druhou stranu potěší velký vstupní otvor a vysoko výklopné zadní dveře.
K zadním sedadlům dodejme, že je můžeme posunout o 2 cm dozadu, čímž získáme ještě, už tak dost velký prostor pro cestující vzadu. Už dlouho jsme neseděli v tak dobře tvarovaných a pohodlných sedadlech, jako má Altea XL. Díky výraznému bočnímu vedení máte potřebnou oporu v zatáčkách a dlouhý sedák rozloží hmotnost těla do větší styčné plochy, což snižuje únavu.
Když už jsme u sedadel, tak se ještě rozhlédněme po interiéru. Styl pro detail cítíme z dvoutónově laděné přístrojové desky a také z provedení číslic hlavních budíků. Po vzoru sportovních automobilů má otáčkoměr umístěný uprostřed a tříramenný volant, nastavitelný ve dvou polohách. Všechny analogové přístroje jsou usazeny hluboko před řidičem a pro lepší čitelnost zacloněny štítem.
Z pěti nabízených pohonných jednotek, tří zážehových (2.0 FSI/150 k, 1.8 TFSI/160 k, 1.6/102 k) a dvou vznětových (2.0 TDI/140 k a 170 k, 1.9 TDi/195 k), jsme sáhli po osvědčením turbodieselu, bestselleru 1.9. S výborným průběhem točivého momentu 250 N.m má pořádný zátah už od 1800 otáček za minutu, což jej pasuje do pořádného dravce. Při běžné jízdě se průměrná spotřeba pohybovala pod šesti litry nafty na sto kilometrů, ve městě překročila sedm litrů.
Na výborných jízdních vlastnostech se podílí především nová zadní víceprvková náprava multilink. Pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči je nastaveno tak, aby odpovídalo dynamické jízdě, takže si s Alteou XL můžete dovolit i razantnější průjezdy zatáčkami. Zásluhou tužšího pérování sedí jako přibytá. Kontakt s vozovkou zpostředkovává přesné řízení s elektromechanickým posilovačem. Jen pro úplnost Seat Altea XL vychází ze stejné platformy jako Audi A3, nová Škoda Octavie nebo VW Golf V. či Touran.
Testovaný vůz byl ve třetí nejvyšší výbavě Stylance zahrnující mj. čelní, boční a hlavové airbagy, systémy ABS+TCS, palubní počítač, klimatizaci Climatronic, tempomat. Za parkovací senzor vzadu si připlatíme 8000 Kč, za metalízu 12 500 Kč, vyhřívaná přední sedadla 12 200 Kč. Nejlevnější dieselové verze přijde na 557 900 Kč, s benzinovým motorem 1.6 na 499 900 Kč.
Altea i Altea XL nejsou však pouze SEAT, ale kulturní centrum Středomoří, původem rybářská osada v oblasti Costa Blanca. V prostředí venkovské architektury jako by se tam zastavil čas. Ovšem, to vůbec neplatí o vozech SEAT.
Altea XL získala cenu „Atea 2006“
Televizní reklamní kampaň firmy SEAT, prezentovaná pod heslem „Power to the family“, získala první cenu v soutěži Andaluské asociace televizních diváků v kategorii Nejlepší reklama roku 2006. Toto ocenění je pro SEAT Altea XL dalším uznáním za odváděné výkony a vysokou úroveň výbavy automobilu „nadměrné velikosti“ s jedním z největších zavazadlových prostorů ve své třídě. Cena Atea je vítaným příspěvkem do dlouhého seznamu domácích i mezinárodních úspěchů a ocenění, které SEAT získal v roce 2006. Altea XL je v této reklamě stylizována do role Noemovy archy, která se stává útočištěm pro desítky párů hraček během velké bouře před velkou potopou.
Základní technické údaje:
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1896 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4000/min
Toč.moment: 250 N.m při 1900/min
Rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 6,9/4,5/5,4 l/100 km
Rozměry: 4467 x 1768 x 1581 mm
Rozvor: 2578 mm
Základní cena: 623 900 Kč (verze Stylance)
Jindřich Lasík, 28.3.2007
Příď se vyznačuje výraznými světlomety, dynamiku umocňují svalnaté blatníky a výrazný prolis, který se táhne od světlometů k lemu blatníků zadních kol. Mimořádně velké čelní sklo si vynutilo konstrukci speciálních předních stíračů s neobvyklým uchycením. V klidovém stavu jsou schované v obou čelních sloupcích, při stírání zaberou skoro celé čelní okno.
Oproti klasickému modelu povyrostla hlavně na délku o 187 mm, zatímco na výšku i šířku shodně jen o 13 mm. Právě prodloužení karoserie se projevilo na velikosti zavazadlového prostoru, jehož objem je nyní 532 l, což je o 226 litrů více. V případě, že druhou řadu sedadel posuneme o 14 cm dopředu, tak se zvětší na 635 l a při její sklopení až na 1604 l (dříve 1320 litrů). Jedinou malou nevýhodou je zhruba 20 centimetrový schod mezi podlahou a úložnou hranou. Ten může dělat menší problémy při nakládání těžších nebo neskladných předmětů. Na druhou stranu potěší velký vstupní otvor a vysoko výklopné zadní dveře.
K zadním sedadlům dodejme, že je můžeme posunout o 2 cm dozadu, čímž získáme ještě, už tak dost velký prostor pro cestující vzadu. Už dlouho jsme neseděli v tak dobře tvarovaných a pohodlných sedadlech, jako má Altea XL. Díky výraznému bočnímu vedení máte potřebnou oporu v zatáčkách a dlouhý sedák rozloží hmotnost těla do větší styčné plochy, což snižuje únavu.
Když už jsme u sedadel, tak se ještě rozhlédněme po interiéru. Styl pro detail cítíme z dvoutónově laděné přístrojové desky a také z provedení číslic hlavních budíků. Po vzoru sportovních automobilů má otáčkoměr umístěný uprostřed a tříramenný volant, nastavitelný ve dvou polohách. Všechny analogové přístroje jsou usazeny hluboko před řidičem a pro lepší čitelnost zacloněny štítem.
Z pěti nabízených pohonných jednotek, tří zážehových (2.0 FSI/150 k, 1.8 TFSI/160 k, 1.6/102 k) a dvou vznětových (2.0 TDI/140 k a 170 k, 1.9 TDi/195 k), jsme sáhli po osvědčením turbodieselu, bestselleru 1.9. S výborným průběhem točivého momentu 250 N.m má pořádný zátah už od 1800 otáček za minutu, což jej pasuje do pořádného dravce. Při běžné jízdě se průměrná spotřeba pohybovala pod šesti litry nafty na sto kilometrů, ve městě překročila sedm litrů.
Na výborných jízdních vlastnostech se podílí především nová zadní víceprvková náprava multilink. Pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči je nastaveno tak, aby odpovídalo dynamické jízdě, takže si s Alteou XL můžete dovolit i razantnější průjezdy zatáčkami. Zásluhou tužšího pérování sedí jako přibytá. Kontakt s vozovkou zpostředkovává přesné řízení s elektromechanickým posilovačem. Jen pro úplnost Seat Altea XL vychází ze stejné platformy jako Audi A3, nová Škoda Octavie nebo VW Golf V. či Touran.
Testovaný vůz byl ve třetí nejvyšší výbavě Stylance zahrnující mj. čelní, boční a hlavové airbagy, systémy ABS+TCS, palubní počítač, klimatizaci Climatronic, tempomat. Za parkovací senzor vzadu si připlatíme 8000 Kč, za metalízu 12 500 Kč, vyhřívaná přední sedadla 12 200 Kč. Nejlevnější dieselové verze přijde na 557 900 Kč, s benzinovým motorem 1.6 na 499 900 Kč.
Altea i Altea XL nejsou však pouze SEAT, ale kulturní centrum Středomoří, původem rybářská osada v oblasti Costa Blanca. V prostředí venkovské architektury jako by se tam zastavil čas. Ovšem, to vůbec neplatí o vozech SEAT.
Altea XL získala cenu „Atea 2006“
Televizní reklamní kampaň firmy SEAT, prezentovaná pod heslem „Power to the family“, získala první cenu v soutěži Andaluské asociace televizních diváků v kategorii Nejlepší reklama roku 2006. Toto ocenění je pro SEAT Altea XL dalším uznáním za odváděné výkony a vysokou úroveň výbavy automobilu „nadměrné velikosti“ s jedním z největších zavazadlových prostorů ve své třídě. Cena Atea je vítaným příspěvkem do dlouhého seznamu domácích i mezinárodních úspěchů a ocenění, které SEAT získal v roce 2006. Altea XL je v této reklamě stylizována do role Noemovy archy, která se stává útočištěm pro desítky párů hraček během velké bouře před velkou potopou.
Základní technické údaje:
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1896 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4000/min
Toč.moment: 250 N.m při 1900/min
Rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 6,9/4,5/5,4 l/100 km
Rozměry: 4467 x 1768 x 1581 mm
Rozvor: 2578 mm
Základní cena: 623 900 Kč (verze Stylance)
Jindřich Lasík, 28.3.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout