Renault Twingo 1.2 GT - malá raketa
Ještě před oficiálním uvedením na český trh, které je plánované na polovinu listopadu, jsme si mohli vyzkoušet Renault Twingo druhé generace a hned v pořádně nabroušené verzi GT o výkonu 100 k. Díky designu budil pozornost všude, kde jsme se sním objevili.
Sportovně laděnou verzí chce Renault zřejmě oslovit také mužskou část populace a dokázat, že jejich miniautomobil není jen pro ženy. Od civilnějšího provedení se pozná podle velkých výrazných nárazníků, chromovaných doplňků kolem mlhovek včetně označení GT, zadního střešního spoileru nebo oválné chromované koncovky výfuku a 15“ koly. Rozhodně vypadá hodně atraktivně. Z minulé generace, které se od roku 1992 prodalo přes 2,4 milionů kusů, převzal pouze páčku otevírání dveří, místo klik.
Vůz vypadá také dospělejším dojmem, na délku se prodloužil o 17,4 cm (3,6 m), na šířku o 2 cm a na výšku o 5 cm. O dva centimetry delší rozvor pomohl také prostornějšímu čtyřmístnému interiéru.
Větší celková výška i prostor mezi sedákem a střechou (o 35 mm) přispěl hlavně vpředu k většímu prostoru nad hlavou, vzadu je to o něco horší. Naštěstí lze dvě samostatná zadní sedadla posouvat v rozmezí 220 mm, čímž si můžeme zvětšit prostor pro nohy, pochopitelně na úkor zavazadlového prostoru. Jeho objem se pohybuje od 165 l přes 230 l (standard) až na 285 l, při sklopení zadních sedadel na 959 litrů. Praktickým řešením je možnost jejich posuvu také ze zavazadlového prostoru.
U třídveřových automobilů bývá často problémem pohodlný přístup k zadním sedadlům. V případě Twinga to vyřešily velmi široké dveře (1,3 metru). Můžeme je otevřít navíc ve velkém úhlu, což však někdy může činit problémy, zvláště při parkování ve stísněných prostorech. Díky paměti se přední sedadla po odklopení vrátí do původní polohy. Sedadla jsou pohodlná a příjemná, opora těla dobrá.
Volant pochází z Clia II, bohužel je pouze výškově nastavitelný. Na sloupku řízení, přímo před řidičem, je umístěný analogický otáčkoměr. Zatímco digitální rychloměr s velkými číslicemi a doplněný o ukazatele stavu paliva našel místo ve středové „kapličce“. Bohužel jsme postrádali palubní počítač, který bychom rozhodně uvítali. Také tlačítka vyhřívání zadního okna a klimatizace by mohla být trochu větší.
Twingo GT upoutá nejen designem, ale také pohonnou jednotkou, o níž můžeme prohlásit, že vůz pohání v podstatě tři motory. „Dvanáctistovka“ TCE (Turbo Control Efficiency) kombinuje výkon verze 1.4 s točivým momentem 1.6 a spotřebou 1.2. S minimální prodlevou turbodmychadla zatahuje zážehový čtyřválec 1.2 už ve 1600 otáčkách za minutu a v rozmezí 2000 až 4500 jej charakterizuje plochá křivka točivého momentu, který největší hodnoty 145 N.m dosahuje ve 3000 tisících otáčkách. S funkcí owerpower se řazení „dvojky, trojky nebo čtyřky“ krátkodobě zvýší výkon o 5 k a točivý moment o 6 N.m.
Tyto hodnoty dělají z Twinga GT doslova malou raketu na čtyřech kolech a potěší každého nejen dynamikou, ale také výbornými jízdními vlastnostmi, na nichž se největší měrou podílí kvalitní podvozek z Clia druhé generace. Přední plynové tlumiče zabraňují většímu naklánění karosérie v zatáčkách. Jinak se vůz chová lehce nedotáčivě, což korigujeme ubráním plynu a pohyby volantem. Řazení s krátkými drahami všech pěti rychlostních stupňů jde lehce a přesně, brzdy (vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu – bubnové) jsou účinné.
Součástí výbavy jsou čtyři airbagy, mechanická klimatizace, elektrické ovládání oken a zrcátek, denní svícení, hliníkové pedály, za příplatek bude například panoramatické střešní okno s vysouvací přední (menší) částí.
Pokud jde o spotřebu, pak záleží na stylu jízdy. Když budete „šlapat na plyn“ a užívat si radost z jízdy, potom počítejte až s osmi litry na sto kilometrů. Ale při normální jízdě překročíte jen lehce šest litrů.
Jaká bude cena Renaultu Twingo GT zatím není známo, ale mohla by se pohybovat kolem 330 000 Kč. Nechme se však překvapit a nepředbíhejme. Rozhodně nezůstalo Twingo nic dlužno svému označení GT, ať již po stránce vzhledu, ale hlavně dynamiky a skvělých jízdních vlastností.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1149 cm³
Výkon: 74 kW (100 k) při 5500/min
Točivý moment: 145 N.m při 3000/min
Rychlost: 189 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.):7,8/4,9/5,9 l/100 km
Rozměry: 3601 x 1640 x 1472 mm
Rozvor: 2367 mm
Jindřich Lasík, 22.10.2007
Vůz vypadá také dospělejším dojmem, na délku se prodloužil o 17,4 cm (3,6 m), na šířku o 2 cm a na výšku o 5 cm. O dva centimetry delší rozvor pomohl také prostornějšímu čtyřmístnému interiéru.
Větší celková výška i prostor mezi sedákem a střechou (o 35 mm) přispěl hlavně vpředu k většímu prostoru nad hlavou, vzadu je to o něco horší. Naštěstí lze dvě samostatná zadní sedadla posouvat v rozmezí 220 mm, čímž si můžeme zvětšit prostor pro nohy, pochopitelně na úkor zavazadlového prostoru. Jeho objem se pohybuje od 165 l přes 230 l (standard) až na 285 l, při sklopení zadních sedadel na 959 litrů. Praktickým řešením je možnost jejich posuvu také ze zavazadlového prostoru.
U třídveřových automobilů bývá často problémem pohodlný přístup k zadním sedadlům. V případě Twinga to vyřešily velmi široké dveře (1,3 metru). Můžeme je otevřít navíc ve velkém úhlu, což však někdy může činit problémy, zvláště při parkování ve stísněných prostorech. Díky paměti se přední sedadla po odklopení vrátí do původní polohy. Sedadla jsou pohodlná a příjemná, opora těla dobrá.
Volant pochází z Clia II, bohužel je pouze výškově nastavitelný. Na sloupku řízení, přímo před řidičem, je umístěný analogický otáčkoměr. Zatímco digitální rychloměr s velkými číslicemi a doplněný o ukazatele stavu paliva našel místo ve středové „kapličce“. Bohužel jsme postrádali palubní počítač, který bychom rozhodně uvítali. Také tlačítka vyhřívání zadního okna a klimatizace by mohla být trochu větší.
Twingo GT upoutá nejen designem, ale také pohonnou jednotkou, o níž můžeme prohlásit, že vůz pohání v podstatě tři motory. „Dvanáctistovka“ TCE (Turbo Control Efficiency) kombinuje výkon verze 1.4 s točivým momentem 1.6 a spotřebou 1.2. S minimální prodlevou turbodmychadla zatahuje zážehový čtyřválec 1.2 už ve 1600 otáčkách za minutu a v rozmezí 2000 až 4500 jej charakterizuje plochá křivka točivého momentu, který největší hodnoty 145 N.m dosahuje ve 3000 tisících otáčkách. S funkcí owerpower se řazení „dvojky, trojky nebo čtyřky“ krátkodobě zvýší výkon o 5 k a točivý moment o 6 N.m.
Tyto hodnoty dělají z Twinga GT doslova malou raketu na čtyřech kolech a potěší každého nejen dynamikou, ale také výbornými jízdními vlastnostmi, na nichž se největší měrou podílí kvalitní podvozek z Clia druhé generace. Přední plynové tlumiče zabraňují většímu naklánění karosérie v zatáčkách. Jinak se vůz chová lehce nedotáčivě, což korigujeme ubráním plynu a pohyby volantem. Řazení s krátkými drahami všech pěti rychlostních stupňů jde lehce a přesně, brzdy (vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu – bubnové) jsou účinné.
Součástí výbavy jsou čtyři airbagy, mechanická klimatizace, elektrické ovládání oken a zrcátek, denní svícení, hliníkové pedály, za příplatek bude například panoramatické střešní okno s vysouvací přední (menší) částí.
Pokud jde o spotřebu, pak záleží na stylu jízdy. Když budete „šlapat na plyn“ a užívat si radost z jízdy, potom počítejte až s osmi litry na sto kilometrů. Ale při normální jízdě překročíte jen lehce šest litrů.
Jaká bude cena Renaultu Twingo GT zatím není známo, ale mohla by se pohybovat kolem 330 000 Kč. Nechme se však překvapit a nepředbíhejme. Rozhodně nezůstalo Twingo nic dlužno svému označení GT, ať již po stránce vzhledu, ale hlavně dynamiky a skvělých jízdních vlastností.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1149 cm³
Výkon: 74 kW (100 k) při 5500/min
Točivý moment: 145 N.m při 3000/min
Rychlost: 189 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.):7,8/4,9/5,9 l/100 km
Rozměry: 3601 x 1640 x 1472 mm
Rozvor: 2367 mm
Jindřich Lasík, 22.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout