Renault Megane E-Tech EV60 - zcela jiný Megane
Současnou čtvrtou generaci Renaultu Megane ve verzích hatchback, sedan a kombi, obohatilo vloni na scénu páté vydání, ovšem pouze výhradně v elektrické verzi. Uvidíme, zda Francouzi splní slib a zůstane jen u elektro, anebo se dočkáme překvapení?
Nový Megane E-Tech se jedním slovem povedl po všech stránkách, hlavně pak díky spíš futuristickému designu s velkým rozvorem a koly v rozích karosérie. Neobvyklou koncepci umožnil především elektrický pohon. Akumulátor, vysoký jen jedenáct centimetrů je umístěn pod podlahou. Tím nikterak neutrpěla prostornost. Pátá generace je o 160 mm kratší než čtvrtá, přičemž rozvor zůstal stejný. Tím se řadí mezi nejmenší v nižší střední třídě. Na šířku je o 46 mm menší, na výšku o 58 mm nižší.
Interiér je moderní, přístrojová deska digitální s displejem 12,3 palce. K řidiči natočený infotainment je přehledný, logicky navržený, a rozhodně nám přišla vhod lišta s tlačítky pro nastavení klimatizace. Nemuseli jsme nastavení teploty složitě hledat v menu a odvádět tak pozornost od řízení.
Sedadla jsou pohodlná, jen dozadu je horší výhled úzkým oknem, ale tento nedostatek vyřešili konstruktéři digitálním zpětným zrcátkem, kam se promítá obraz ze zadní kamery.
Renault Megane E-Tech existuje ve slabším provedení EV40 (baterie 40 kWh, výkon 96 kW, dojezd 300 km, v ČR se neprodává) nebo EV60 (60 kWh,160 kW a 450 km), která je ovšem o 120 000 korun dražší.
Právě silnější verzi jsme měli k dispozici pro test, který se odehrával většinou na suchých nebo mokrých asfaltových silnicích, ale také na sněhu a za chladnějšího počasí.
Jedna z našich jízd vedla z Prahy do Nové Bystřice. Předem jsme si vyhlédli místa s rychlonabíječkami. Sice jsme podle displeje věděli, kam až dojedeme s nabitou baterií, ale co když bude nabíječka obsazená a kdo ví, jak dlouho budeme čekat. Tak jsme poprvé raději zastavili na kávu v Miličíně , abychom baterii dobili a při zpáteční cestě u Soběslavi.
Tato teorie se nám vyplatila a zdržení na cestě nebylo nijak závratné, ale hlavně jsme byli stále v klidu, že máme dostatečný dojezd. Musíme přiznat, že doby nabíjení se přeci jen od údajů uváděných výrobcem vždy o nějaké minuty liší. Například z 10 na 80 procent nabití s nabíječkou 50 kWh trvalo do 40 minut.
Když jsme se naučili pracovat s pedálem „plynu“, pak se spotřeba energie pohybovala v průměru mezi 17 až 18 kW h na sto kilometrů za poměrně chladného počasí. Za jarních teplot, které panovaly na přelomu roku, bychom se dostali určitě na nižší hodnoty. Pochopitelně, že na dálnici spotřeba roste až k 20 kWh i více, naopak po běžných silnicích se můžete dostat na 14 kWh. Rozhoduje styl jízdy, a také charakter trasy a hlavně musíte dopředu předvídat.
Podle výrobce verze EV60 měla ujet 450 kilometrů, my jsme se v pohodě dostali na 400 kilometrů se zmíněnou spotřebou.
Pochvalovali jsme si jízdní vlastnosti. K tomu pomáhá víceprvková zadní náprava s optimálně naladěnými tlumiči a relativně nízká hmotnost. Vůz je pouze o sto kilogramů těžší než verze se spalovacími motory. Podvozek se skvěle vyrovnává s nerovnostmi silnice, neposkakuje a s poháněnými předními koly dobře drží stopu.
Jediné, k čemu máme malou výhradu jsou tři páčky hodně blízko sebe vpravo volantem. Jednou si navolíte převod, prostřední se obsluhuje stěrač a spodní slouží k ovládání multimedia. Několikrát se nám stalo, že místo „D“ jsme totiž spustili stěrače.
Zavazadlový prostor je sice o třináct litrů menší, ale na druhou stranu dobře využitelný, metr široký, a ještě s úložným prostorem pod podlahou na ukládání kabelů.
Elektrický Renault Megane E-Tech budil všude pozornost a nikdo nechtěl věřit, že jde o Megane. Ovšem většina by upřednostnila verzi se spalovacím motorem. Ani se nedivíme, přestože se jedná o hodně povedené auto s nízkou spotřebou a velkou baterií. Ale nedostatečná infrastruktura nabíjecích stanic kdekoho odradí.
Přehled výbav:
https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/megane-e-tech-price.pdf.asset.pdf/7403e3ce23.pdf
Stručné technické údaje
Motor: synchronní s vinutým rotorem
Výkon: 160 kW
Toč. moment: 300 Nm
Rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0 - 100 km: 7.4 s
Průměrná spotřeba dle WLTP: 16,1 kWh/100 km
Dojezd dle WLTP v kombinovaném cyklu: 450 km
Doba nabíjení:
30 h 30 min (2,3 kW, domácí 230 V 10 A zásuvka)
18 h (3,7 kW, zabezpečená 230 V 16 A zásuvka)
9 h 15 min (7,4 kW, wallbox)
6 h 30 min (11 kW, wallbox)
3 h 15 min (22 kW, wallbox)
1 h 15 min (130 kW, DC nabíječka)
Baterie:Li-Ion, 60 kWh, 352 V, 394 kg
Rozměry: 4199 x 1770 x 1501 mm
Rozvor: 2685 mm
Zav. prostor: 389 / 1245 l
Poh. hmosnost:1708 kg
Cena: 1 167 000 Kč (EV60 Techno super chargé)
JL 3.1.2023
Interiér je moderní, přístrojová deska digitální s displejem 12,3 palce. K řidiči natočený infotainment je přehledný, logicky navržený, a rozhodně nám přišla vhod lišta s tlačítky pro nastavení klimatizace. Nemuseli jsme nastavení teploty složitě hledat v menu a odvádět tak pozornost od řízení.
Sedadla jsou pohodlná, jen dozadu je horší výhled úzkým oknem, ale tento nedostatek vyřešili konstruktéři digitálním zpětným zrcátkem, kam se promítá obraz ze zadní kamery.
Renault Megane E-Tech existuje ve slabším provedení EV40 (baterie 40 kWh, výkon 96 kW, dojezd 300 km, v ČR se neprodává) nebo EV60 (60 kWh,160 kW a 450 km), která je ovšem o 120 000 korun dražší.
Právě silnější verzi jsme měli k dispozici pro test, který se odehrával většinou na suchých nebo mokrých asfaltových silnicích, ale také na sněhu a za chladnějšího počasí.
Jedna z našich jízd vedla z Prahy do Nové Bystřice. Předem jsme si vyhlédli místa s rychlonabíječkami. Sice jsme podle displeje věděli, kam až dojedeme s nabitou baterií, ale co když bude nabíječka obsazená a kdo ví, jak dlouho budeme čekat. Tak jsme poprvé raději zastavili na kávu v Miličíně , abychom baterii dobili a při zpáteční cestě u Soběslavi.
Tato teorie se nám vyplatila a zdržení na cestě nebylo nijak závratné, ale hlavně jsme byli stále v klidu, že máme dostatečný dojezd. Musíme přiznat, že doby nabíjení se přeci jen od údajů uváděných výrobcem vždy o nějaké minuty liší. Například z 10 na 80 procent nabití s nabíječkou 50 kWh trvalo do 40 minut.
Když jsme se naučili pracovat s pedálem „plynu“, pak se spotřeba energie pohybovala v průměru mezi 17 až 18 kW h na sto kilometrů za poměrně chladného počasí. Za jarních teplot, které panovaly na přelomu roku, bychom se dostali určitě na nižší hodnoty. Pochopitelně, že na dálnici spotřeba roste až k 20 kWh i více, naopak po běžných silnicích se můžete dostat na 14 kWh. Rozhoduje styl jízdy, a také charakter trasy a hlavně musíte dopředu předvídat.
Podle výrobce verze EV60 měla ujet 450 kilometrů, my jsme se v pohodě dostali na 400 kilometrů se zmíněnou spotřebou.
Pochvalovali jsme si jízdní vlastnosti. K tomu pomáhá víceprvková zadní náprava s optimálně naladěnými tlumiči a relativně nízká hmotnost. Vůz je pouze o sto kilogramů těžší než verze se spalovacími motory. Podvozek se skvěle vyrovnává s nerovnostmi silnice, neposkakuje a s poháněnými předními koly dobře drží stopu.
Jediné, k čemu máme malou výhradu jsou tři páčky hodně blízko sebe vpravo volantem. Jednou si navolíte převod, prostřední se obsluhuje stěrač a spodní slouží k ovládání multimedia. Několikrát se nám stalo, že místo „D“ jsme totiž spustili stěrače.
Zavazadlový prostor je sice o třináct litrů menší, ale na druhou stranu dobře využitelný, metr široký, a ještě s úložným prostorem pod podlahou na ukládání kabelů.
Elektrický Renault Megane E-Tech budil všude pozornost a nikdo nechtěl věřit, že jde o Megane. Ovšem většina by upřednostnila verzi se spalovacím motorem. Ani se nedivíme, přestože se jedná o hodně povedené auto s nízkou spotřebou a velkou baterií. Ale nedostatečná infrastruktura nabíjecích stanic kdekoho odradí.
Přehled výbav:
https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/megane-e-tech-price.pdf.asset.pdf/7403e3ce23.pdf
Stručné technické údaje
Motor: synchronní s vinutým rotorem
Výkon: 160 kW
Toč. moment: 300 Nm
Rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0 - 100 km: 7.4 s
Průměrná spotřeba dle WLTP: 16,1 kWh/100 km
Dojezd dle WLTP v kombinovaném cyklu: 450 km
Doba nabíjení:
30 h 30 min (2,3 kW, domácí 230 V 10 A zásuvka)
18 h (3,7 kW, zabezpečená 230 V 16 A zásuvka)
9 h 15 min (7,4 kW, wallbox)
6 h 30 min (11 kW, wallbox)
3 h 15 min (22 kW, wallbox)
1 h 15 min (130 kW, DC nabíječka)
Baterie:Li-Ion, 60 kWh, 352 V, 394 kg
Rozměry: 4199 x 1770 x 1501 mm
Rozvor: 2685 mm
Zav. prostor: 389 / 1245 l
Poh. hmosnost:1708 kg
Cena: 1 167 000 Kč (EV60 Techno super chargé)
JL 3.1.2023
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout