Renault Mégane 1.6 - sázka na kvalitu a design
Historie Renaultu Mégane je dlouhá bezmála už dvacet let, pokud do ní počítáme i model R19 z let 1989 až 1997. První generace přišla na svět v roce 1995, druhá pak o sedm let později a nejnovější vloni na podzim. Po silnicích celého světa jich jezdí přes 8,5 milionu.
Renault Mégane se vždy poměrně dobře prodával, v letech 2004 a 2005 mu patřilo první místo v Evropě. Francouzi si byli dobře vědomi, že úspěchy zavazují a také, že futuristické tvary předchozí generace se nemusely každému líbit. Proto ubrali trochu na výstřednosti, ale ani tak vůz neztratil nic ze svého líbivého, spíš konvenčního designu. Zákazníci totiž dnes žádají spíš praktičtější modely s dobrou užitnou hodnotou, a to jim nový Mégane poskytuje. Ještě třeba dodat, že všechny nejúspěšnější francouzské automobily stvořili italští karosáři, v tomto případě Fabrio Filippini.
Modelová řada má do dvou let nabídnout celkem šest karosářských variant, zatím jsou na trhu pětidveřový hatchback, třídveřové Coupé a velkoprostorový Grand Scénic. První dvě verze jsou si hodně podobné, liší se prakticky jen počtem dveří a rozdílnou výškou (48 mm).
Nová generace je o 90 mm delší, zatímco rozvor se prodloužil o 15 mm, z čehož nejvíce profitoval zavazadlový prostor, jenž byl u předchozí generaci často terčem kritiky. Dnes dosahuje objemu 372 litrů (+ 42 l), po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1129 litrů. To jsou hodnoty pro zástupce nižší střední třídy velice slušné.
Přední sedadla mají dobré rozměry, tvar i tuhost, takže se v nich dobře sedí i po několika hodinách. Vpředu je místa poměrně dost, vzadu je třeba se trochu uskrovnit v oblasti kolen, ale zas tak tragické to není. K výhledu dopředu i do stran nemáme připomínek, jen dozadu nás omezuje velikost okna pátých dveří. Kdo si není jistý, tak si může pořídit parkovací asistent.
Designeři věnovali interiéru značnou péči, zvláště pokud jde o kvalitní materiály. Renault si dal také záležet v dílenském zpracování a slícování všech dílů. Tady bude možná leckdo překvapen. Méně odvážný design vyvažuje několik detailů jako je tvar přístrojové desky s analogovým otáčkoměrem a digitálním rychloměrem. V noci jsou přístroje příjemně podsvíceny a dobře čitelné.
Místo klasického klíče se startuje čipovou kartou a tlačítkem, u některých verzí zmizela páka ruční brzda a nahradila ji elektromagnetická parkovací brzda. Ale to jsou už jen detaily.
Z bohaté nabídky pohonných jednotek (viz Novinky) jsme si vybrali slabší ze zážehových čtyřválců 1.6 o výkonu 100 k a kombinovaný s pětistupňovou mechanickou převodovkou (verze 110 k má šestistupňovou převodovku). Největšího točivého momentu 148 Nm dosahuje při 4250 otáčkách za minutu. To nám stačí na zrychlení pod 11 sekund a největší rychlost 190 km/h. Pro svižnější jízdu doporučujeme pohybovat se v rozmezí od 3500 do 4500 otáček, pro klidnou stačí vytáčet do 3500 otáček za minutu. Při obsazení třemi osobami jsme spotřebovali zhruba 7,5 litru na 100 kilometrů.
Upravený podvozek, vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, sází spíš na komfort, a tomu odpovídá i celkové nastavení, byť je spíš tvrdší,.
Základní výbava Authentique zahrnuje systémy ABS + EBV, ESP + ASR, čelní a boční airbagy, výškově a podélně nastavitelný volant, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken, atd. Druhá výbava Expression za 389 900 Kč (pro 1.6/110) má navíc mlovky, elektrické ovládání zadních oken, radio s CD a MP3, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, přední loketní opěrku s úložným prostorem.
Předností Renaultu Mégane je na prvním místě určitě vysoká úroveň zpracování, elegantní design a velký zavazadlový prostor, dále pak bohatá nabídka motorů a bohatá výbava. Je ideálním automobilem pro průměrně náročné řidiče, i rodiny s dětmi, prostě pro širokou veřejnost, která chce pohodlné auto za rozumnou cenu. Francouzi proto vkládají do Mégane velké naděje, i když konkurence je v tomto segmentu hodně silná – VW Golf, Ford Focus, Peugeot 308 nebo Citroën C4.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 74 kW (100 k) při 5500/min
Točivý moment: 148 Nm při 4250/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,0/5,5/6,7 l/100 km
Rozměry: 4295 x 1808 x 1471 mm
Rozvor kol: 2641 mm
Cena: 309 900 Kč (1.6/100 Authentique)
Jindřich Lasík, 30.4.2009
Modelová řada má do dvou let nabídnout celkem šest karosářských variant, zatím jsou na trhu pětidveřový hatchback, třídveřové Coupé a velkoprostorový Grand Scénic. První dvě verze jsou si hodně podobné, liší se prakticky jen počtem dveří a rozdílnou výškou (48 mm).
Nová generace je o 90 mm delší, zatímco rozvor se prodloužil o 15 mm, z čehož nejvíce profitoval zavazadlový prostor, jenž byl u předchozí generaci často terčem kritiky. Dnes dosahuje objemu 372 litrů (+ 42 l), po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1129 litrů. To jsou hodnoty pro zástupce nižší střední třídy velice slušné.
Přední sedadla mají dobré rozměry, tvar i tuhost, takže se v nich dobře sedí i po několika hodinách. Vpředu je místa poměrně dost, vzadu je třeba se trochu uskrovnit v oblasti kolen, ale zas tak tragické to není. K výhledu dopředu i do stran nemáme připomínek, jen dozadu nás omezuje velikost okna pátých dveří. Kdo si není jistý, tak si může pořídit parkovací asistent.
Designeři věnovali interiéru značnou péči, zvláště pokud jde o kvalitní materiály. Renault si dal také záležet v dílenském zpracování a slícování všech dílů. Tady bude možná leckdo překvapen. Méně odvážný design vyvažuje několik detailů jako je tvar přístrojové desky s analogovým otáčkoměrem a digitálním rychloměrem. V noci jsou přístroje příjemně podsvíceny a dobře čitelné.
Místo klasického klíče se startuje čipovou kartou a tlačítkem, u některých verzí zmizela páka ruční brzda a nahradila ji elektromagnetická parkovací brzda. Ale to jsou už jen detaily.
Z bohaté nabídky pohonných jednotek (viz Novinky) jsme si vybrali slabší ze zážehových čtyřválců 1.6 o výkonu 100 k a kombinovaný s pětistupňovou mechanickou převodovkou (verze 110 k má šestistupňovou převodovku). Největšího točivého momentu 148 Nm dosahuje při 4250 otáčkách za minutu. To nám stačí na zrychlení pod 11 sekund a největší rychlost 190 km/h. Pro svižnější jízdu doporučujeme pohybovat se v rozmezí od 3500 do 4500 otáček, pro klidnou stačí vytáčet do 3500 otáček za minutu. Při obsazení třemi osobami jsme spotřebovali zhruba 7,5 litru na 100 kilometrů.
Upravený podvozek, vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, sází spíš na komfort, a tomu odpovídá i celkové nastavení, byť je spíš tvrdší,.
Základní výbava Authentique zahrnuje systémy ABS + EBV, ESP + ASR, čelní a boční airbagy, výškově a podélně nastavitelný volant, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken, atd. Druhá výbava Expression za 389 900 Kč (pro 1.6/110) má navíc mlovky, elektrické ovládání zadních oken, radio s CD a MP3, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, přední loketní opěrku s úložným prostorem.
Předností Renaultu Mégane je na prvním místě určitě vysoká úroveň zpracování, elegantní design a velký zavazadlový prostor, dále pak bohatá nabídka motorů a bohatá výbava. Je ideálním automobilem pro průměrně náročné řidiče, i rodiny s dětmi, prostě pro širokou veřejnost, která chce pohodlné auto za rozumnou cenu. Francouzi proto vkládají do Mégane velké naděje, i když konkurence je v tomto segmentu hodně silná – VW Golf, Ford Focus, Peugeot 308 nebo Citroën C4.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 74 kW (100 k) při 5500/min
Točivý moment: 148 Nm při 4250/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,0/5,5/6,7 l/100 km
Rozměry: 4295 x 1808 x 1471 mm
Rozvor kol: 2641 mm
Cena: 309 900 Kč (1.6/100 Authentique)
Jindřich Lasík, 30.4.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout