Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Koleos 2.0 dCi - neztratí se ani v terénu

Značka Renault sice měla už ve své nabídce dva modely s pohonem čtyř kol (Scénic RX4, Kangoo 4x4), ale až do loňska žádné opravdové SUV. To se změnilo s příchodem Koleosu, jehož studie byly na výstavách k vidění už dříve.

Do segmentu SUV se Renault přiřadil jako poslední francouzských značkách Peugeot a Citroën, které vsadily na spolupráci s Mitsubishi. Stejnou cestou šel i Renault. Ovšem ve spolupráci s Nissanem. A tak v Japonsku upravili již ověřenou techniku z X-Trailu, ve Francii se věnovali designu a výroba probíhá v jižní Koreji, v závodě Samsung Renault Motors.
Přestože designersky ztratil možná trošku z francouzského šarmu, na který jsme si v posledních letech u Renaultu zvykli, tak celkově působí vyváženě a spíš konzervativně. Důvod je jasný – chce oslovit co největší skupinu zákazníků.
Příď, která v sobě nezapře Clio, upoutá výraznými světlomety, velkou maskou chladiče a vysokou kapotou. Z profilu zaujmou hlavně mohutné blatníky, zatímco atraktivní záď zvýrazňují zajímavě řešené svítilny a horizontálně dělená stěna. Vpředu a vzadu podtrhují charakter SUV ochranné kryty.
Možná ještě více než svými tvary zaujme Koleos praktickým a variabilním interiérem a také schopností dobře se pohybovat mimo asfaltové silnice.
Z vyvýšeného sedadla je dobrý výhled, kterému nepřekážejí ani sloupky A, zaoblená přístrojová deska působí moderně a ovladače jsou uspořádány ergonomicky. Sedadla jsou měkká a pěkně čalouněná, jen boční opora by mohla být trochu lepší. Tříramenný volant se dobře drží, řadicí páka je pěkně po ruce, řazení je přesné po krátkých drahách.
Vzadu mají cestující místa tak akorát, jak pro nohy, tak hlavu, opěradla si však mohou nastavit do několika poloh. Dílenské zpracování je na velice slušné úrovni, stejně jako vybrané materiály. Do interiéru nepronikají žádné rušivé zvuky. Zadní víko se otevírá na dvakrát, nejdřív prosklená horní část, pak spodní s vodorovným čelem, které unese až 200 kilogramů, takže se na něj můžete i posadit. Na druhou stranu omezuje přístup do zavazadlového prostoru, který má objem 450 litrů.
Po sklopení zadních sedadel (stačí zatáhnout z kufru za páčku na opěradle) se zvětší na 1380 litrů a jeho délka prodlouží ze 915 mm na 1640 mm, po sklopení opěradel předního spolujezdce můžeme převážet předměty dlouhé až 2,6 metru. Na šířku má 1070 mm až 1390 mm.
Pro Koleos 4x4 se dodává výhradně vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 dCi o výkonu 150 k nebo 175 k, oba původem od Renaultu. Verze s pohonem dvou kol je k mání buď se zážehovým čtyřválcem 2.5 od Nissanu nebo zmíněným turbodieselem.
My jsme měli pod kapotou slabší turbodiesel o výkonu 150 k. S točivým momentem 320 při 2000/min nepřekypuje sice převratnou dynamikou, ale na běžné ježdění bohatě stačí a je velice příjemný. Jeho předností je kultivovaný chod a hlavně pak spotřeba. My jsme se pohybovali kolem 7,5 litrů na sto kilometrů, když jsme za jeden den najezdili přes pět set kilometrů po dálnici a silnici první třídy, ale hlavně po zasněžených okreskách, přičemž z poloviny s pohonem všech kol.
Právě mimo asfaltové silnice je Koleos velice dobře vybaven, přestože jeho terénní schopnosti trochu omezuje světlá výška jen 188 mm. Ovšem ke zdolávání překážek má ty nejlepší předpoklady, neboť disponuje osvědčenou japonskou technikou. Se systémem pohonu všech All Mode 4, který jsme již několikrát otestovali v X-Trailu se opravdu nemusíte bát. Výhodou je, že si jízdní režim můžete sami zvolit. Na asfaltu a suchu vystačíte s pohonem předních kol. Na mokru, sněhu, ledu a v lehkém terénu si tlačítkem přepnete do polohy Auto a elektronicky řízená mezinápravová spojka udělá za vás vše potřebné, tedy přiřadí pohon zadních kol, kdykoliv a jen s minimálním prodlením. Pokud se dostanete do nesnází, potom máte možnost uzavření diferenciálů do polohy Lock, ovšem jen do rychlosti 40 km/h. Jakmile ji překročíte, tak se režim automaticky přepne do polohy Auto.
Překvapilo nás poměrně měkké nastavení podvozku, které oceníte na asfaltových silnicích, kde se asi budete pohybovat nejvíce. Při rychlém průjezdu zatáčkami se ani moc nenaklání a dobře drží stopu. Jízda je velice pohodlná a příjemná. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava multilink.
Základní výbava Expression je určena jen pro verze 4x2, zatímco pro „čtyřkolky“ jsou k dispozici výbavy Dynamique za 639 900 Kč a Dynamique Luxe s navýšením 50 000 Kč (jedná se o akční ceny a verze 2.0 dCi/150 k).
Výbava Dynamique zahrnuje prakticky vše nejdůležitější – systémy ABS + EBV, šest airbagů, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, parkovací senzory vpředu a vzadu, palubní počítač, tempomat, výškově a podélně stavitelný volant, inteligentní elektronickou kartu hand-free místo klíčku, automatickou dvouzonovou klimatizaci, poloautomatickou parkovací brzdu. Ve vyšší výbavě máte navíc mj. bi-xenonové světlomety, panoramatické střešní okno nebo ESP (případně za 8000 Kč) včetně asistenta rozjezdu ve svahu HSA nebo sjíždění svahů HDC.
Renault Koleos, jako první SUV této značky, nás rozhodně nezklamal, přičemž jeho silnou stránkou je pohon 4x4, bohatá výbava, praktický a prostorný interiér srovnatelný s velkoprostorovými modely, a také s ceníkovou slevou je hodně zajímavý.


Základní technické údaje
Motorvznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem1995 cm³
Výkon110 kW (150 k) při 4000/min
Točivý moment320 Nm při 2000/min
Rychlost183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h10,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.)8,8/6,0/6,8 l/100 km
Rozměry4520 x 1865 x 1710 mm
Rozvor2690 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu27º/31º
Přechodový úhel21º
Světlá výška188 mm
Cena639 900 Kč (Dynamique)


Jindřich Lasík, 13.2.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar