Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Renault Espace BluedCi200 EDC- stále elegantní a variabilní

V roce 1984 se na silnicích objevil poprvé Renault Espace, považovaný za jednoho z průkopníků kategorie MPV, evropského zcela určitě. Během doby se jich prodalo na půl druhého milionu pěti generací. Zatímco první tři generace znamenaly úspěch, tak u čtvrté to bylo slabší, ale pátá zase „jede“.

Současný Espace je nabízený pouze v jedné karosářské variantě, pěti- nebo sedmimístný a se zážehovým čtyřválcem 1.8 TCe 225 a vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2.0 ve verzích BluedCi 160 a 200. Na šestiválec můžeme bohužel zapomenout. Stejně jako na verzi 4x4, přestože by zvýšený podvozek mohl takový záměr nabízet. V nabídce je hodně zdařilý Kadjar, a tak není třeba další čtyřkolku. Poslední generace však není už čistokrevné velkoprostorové MPV, ale jakýsi kříženec s SUV.

Potěšitelná je skutečnost, že designem se Renault Espace odlišuje jak od sourozenců, tak i konkurence a pro svoji délku takřka pěti metrů i dynamický design si jej nespletete a na silnici nepřehlédnete. Skoro bychom řekli hotový vagon.

Jeho přednostní je vnitřní variabilita, my jsme měli k dispozici pětimístnou verzi (sedmimístná je o 30 000 Kč dražší), přičemž druhou řadu sedadel můžeme pouhým stiskem tlačítka buď z místa řidiče, nebo tlačítky v zavazadlovém prostoru sklopit do roviny. V pětimístné konfiguraci má zavazadlový prostor objem 680 litrů (rozměry: délka 95 mm, šířka 115 mm, výška pod plato 48 mm). Po sklopení sedadel se délka prodlouží až na 190 mm a objem zvětší na 2101 l. Někdo si řekne, to nejsou žádné převratné hodnoty, ale musíme vzít v úvahu, že Espace má vysokou podlahu a kufr je tudíž mělčí.

Musíme ještě prozradit, že se uvnitř pohodlně vyspí dvě osoby s délkou metr osmdesát. Podlaha je zcela rovná, jen je třeba si vzít třeba karimatku, abyste spali na měkkém.

Mohlo by se zdát, že s rozvorem 2,8 metru a délkou 4,8 metru bude uvnitř nabídka místa značná, ale tak zase slavné to není, hlavně v druhé řadě, kde jsou tři samostatná sedadla. Přední sedadla, výš posazená, jsou velká, pohodlná, nastavitelná v osmi směrech a s masážní funkcí. Na dlouhé cesty ideální.

Líbila se nám futuristicky zvolená páka voliče převodovky, stejně jako „děravý“ středový panel. U Renaultu vždy takové „vychytávky“ uměli dobře navrhnout. My jsme se za volantem cítili velice dobře, všechny funkce se ovládají tabletem na středovém panelu. Kdo má chuť, tak si s ním může hezky pohrát. Jde o velice moderní řešení, které nahradilo tlačítka. Na tabletu se také ovládá systém Multi Sense, kterým si můžeme navolit režim Eco, Comfort, Normal, Sport nebo Perso. Tím se změní účinek posilovače řízení, odezva motoru, citlivost plynového pedálu, volení stupňů EDC, ale také funkce řízení všech kol 4Control spolu s adaptivními tlumiči i třeba klimatizace nebo osvětlení atd.

Testovanou verzi poháněl vznětový dvoulitrový čtyřválec s dostatečným výkonem 200 k, točivý moment 400 Nm vrcholí při 1750 otáčkách za minutu. Turbodiesel je výhradně kombinován se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC od firmy Getrack, kterou třeba u Fordu nazývají Powershift. Pokud chcete manuální, potom musíte sáhnout po zážehové verzi. Průměrná spotřeba se pohybovala v rozmezí 6 až 6,5 litru nafty.

Jízdní vlastnosti, především průjezdy zatáček velice pozitivně ovlivňuje elektricky samořiditelná zadní náprava 4Control. Napomáhá ale i při manévrování souhlasným nebo opačným natáčením kol. Na kvalitnější jízdě se také podepsalo snížení hmotnosti až o 250 kilogramů. Nastavení podvozku je spíš komfortní, což koresponduje s rodinným charakterem vozu.

Zážehová verze s výbavou Ten se prodává od 994 000 Kč, pouze v této výbavě je k dispozici i slabší turbodiesel za 964 900 Kč. Testované provedené v nejvyšší výbavě Initiale Paris je naopak s nejsilnějším turbodieselem za 1 153 900 Kč. K dispozici máte všechno nač si vzpomenete.
Jen málokterý automobil se může pochlubit tak nadčasovým designem jako právě Renault Espace, vždyť pátá generace je v nabídce už čtyři roky a rozhodně nic neztratila na atraktivitě. Nejde o sportovní automobil, ale rodinný velkoprostorový model, který výrobce dokonce zařazuje mezi manažerské.

https://www.renault.cz/content/dam/Renault/CZ/pdf/pricelists/espace-price.pdf


Základní
technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 147 kW (200 k) při 2000/min
Točivý moment: 400 Nm při 1750/min
Rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,3/6,2/4,7 l/100 km
Rozměry: 4857 x 1914 x 1677 mm
Rozvor kol: 2884 mm
Cena: 1 154 900 Kč (BluedCi 200 EDC Initiale Paris)



J.Lasík 16.10.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar