Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Clio TCe130 EDC - bestseller ještě lepší

Vloni představená pátá generace Renaultu Clio vypadá sice jako po faceliftu, ale opak je pravdou. Vychází totiž z nové platformy a je úplně nový. Vůz se poprvé představil veřejnosti v roce 1990. Od té doby, se na celém světě prodalo patnáct miliónů a řadu let je nejprodávanějším malým automobilem na evropském trhu.

První generace, mj. první Renault bez číselného označení, převzala technologie z vyšších tříd. Druhá generace (1998) se vyznačovala robustností a prostorností. V třetí (2005) se „přidala“ bezpečnost, výsledkem bylo pět hvězdiček a titul Evropské auto roku. Čtvrtá (2012) pak ukázala designerský směr a zároveň byla revolucí exteriérů. Pátá, současná představuje revoluci v interiéru.

Vzhledově se od předchozí generace takřka neliší, a protože pro čtyřicet procent zákazníků rozhodoval při koupě vozu právě design, tak nebylo třeba nic měnit. Karosérie si ponechala některé charakteristické prvky, jako například ve sloupku dveří vkusně ukrytou kliku zadních dveří.

Naopak v interiéru nezůstal prakticky kámen na kameni. Od druhé výbavy Intens doplňuje přístrojový štít displej sedm palců pro zobrazování různých funkcí. Můžete mít i digitální. Za ergonomické rozmístění ovladačů zaslouží Renault jedničku, stejně jako za volant. Věnec má průměr tak akorát a výborně se drží. K ručnímu řazení poslouží pádla pod volantem, které považujeme celkem za zbytečné.

Přední sedadla jsou měkká a pohodlná, i bez výrazného bočního vedení. Vzadu je prostoru o něco méně. Zavazadlový prostor má slušný objem 340 litrů, výhodou je dvojitá podlaha a za 2000 Kč si můžete přikoupit dojezdovou rezervu.

Zajímavá je nabídka pohonných jednotek. Zatímco řada výrobců upřednostňuje dnes pouze zážehové tříválce, tak Renault se nebál do malého hatchbacku použít i přeplňovaný zážehový i vznětový čtyřválec. A diesel najdeme snad jen u Peugeotu 208 nebo Opelu Corsa.

Pro Clio nabízí Renault zážehové litrové tříválce s výkony 65 k, 72 k a 100 k a zmíněný čtyřválec 130 k. Diesel můžete mít pouze jediný – osvědčený 1.5 BlueHDi s 85 k. Nás zaujala nejsilnější verze TCe130, která jako jediná je kombinována pouze se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a je vybavena poloautonomním systémem Easy Pilot.

Dosahuje největšího výkonu 130 k při 5500 otáčkách za minutu a točivý moment 240 Nm vrcholí už ve 2000 otáčkách. Jízda je tak velice zábavná, hlavně na klikatých silničkách, a to i díky tužšímu podvozku. Také spotřeba byla velice příznivá – v průměru po silnicích všech tříd jsme dosáhli kolem 6,5 litru na sto kilometrů.

Nové Clio se může pochlubit nejrozsáhlejší nabídkou asistenčních systémů ve svém segmentu, které jsou rozděleny do tří skupin: Řízení, Parkování (seskupené pod označením Renault EASY DRIVE) a Bezpečnost.

Nové prvky výbavy zahrnují 360° kameru a aktivní nouzové brzdění s detekcí cyklistů a chodců. Vrcholem je asistenční systém pro jízdu na dálnici a v dopravních zácpách, který představuje první krok směrem k autonomním vozidlům.

Asistenční systém kombinuje využití adaptivního tempomatu (s funkcí Stop & Go) a systému udržování polohy v jízdním pruhu. Systém je aktivní od 0 do 160 km/h a funguje právě na vozidlech s převodovkou EDC.

Řídí rychlost a udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidel jedoucích před ním a zároveň udržuje vozidlo ve středu jízdního pruhu. V husté dopravě systém zastaví a rozjede Clio, pokud po dobu tří sekund nedojde k žádné reakci řidiče.

Funguje pomocí přední kamery a radaru na silnicích, kde jsou jízdní pruhy (plné nebo přerušované čáry) dobře viditelné, a bere v úvahu vozidla ve výhledu. Na silnicích bez vyznačených jízdních pruhů systém aktivuje pouze adaptivní tempomat. Pokud není ve výhledu žádné vozidlo, systém udržování polohy v jízdním pruhu zůstane v chodu (u rychlosti přesahující 60 km/h) stejně jako tempomat.

Asistenční systém pro jízdu na dálnicích a v dopravních zácpách je autonomní systém druhého stupně. Řidič přesto musí držet ruce na volantu a sledovat situaci na silnici. Systém vydá upozornění, pokud zjistí, že ruce na volantu nejsou déle než 13 sekund. Po dalších dvou výstrahách se po 48 vteřinách služba automaticky deaktivuje.

Renault Clio páté generace má všechny předpoklady pokračovat v úspěšné cestě svých předchůdců. U zákazníků bude určitě bodovat designem, hospodárnými motory, bohatou výbavou včetně moderních technologií. Nejlevnější Clio SCe 65 Life začíná na 265 000 Kč, ale zájemci budou spíš kupovat lépe vybavenou verzi Intens od 308 000 Kč. Testovaný model přijde na 440 000 Kč, za sportovní verzi R.S.Line si ještě budete muset připlatit.


Renault Clio jen potvrdil, proč je nejprodávanějším malým automobilem. A zřejmě bude i nadále.

Základní technické údaje

Renault Clio Intens 1,3 TCe 130 EDC GPF
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1333 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 5000/min
Točivý moment: 240 N.m při 2000/min
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Zrychlení 0–100 km/h: 9 s
Rychlost: 200 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,7/4,3/5,2 l/100 km
Rozměry: 4050 x 1798 x 1440 mm
Rozvor kol: 2583 mm
Zav prostor: 391 l
Cena: 440 000 Kč (130 EDC GPF Intens)



J.Lasík 1.7.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar