Renault Clio Gordini - klasika je klasika
U příležitosti slavné minulosti připomněl Renault jméno velkého konstruktéra Amedee Gordiniho dvěma modely – Twingo Gordini RS a Clio Gordini RS, ke kterým přibude ještě Megane RS. Proto jsme nemohli odolat, abychom si nevyzkoušeli Clio v typicky modré barvě Bleu Malte a bílými pruhy na kapotě.
Renault Clio Gordini, poprvé prezentován letos na jaře na autosalonu v Ženevě, vychází ze sportovně laděného modelu RS, od něhož se liší hlavně designově, zatímco technika zůstala prakticky beze změny. Ten, kdo se zajímá o automobilovou historii, a ví, kdo byl Amedee Gordini a čeho jeho vozy byly tehdy schopny dosáhnout (o tom si povíme příště), by možná čekal spíš nějaké „lahůdky“ technického rázu Také jsme na toto téma četli poměrně dost kritických slov.
Ale na druhou stranu, k čemu by nám byl extra výkonný automobil pro normální ježdění, kdy pro vyloženě sportovní vyžití jsou určeny jiné verze. My si myslíme, že výkon 200 k z atmosférického čtyřválce plně dostačuje. A zajezdíte si s ním stejně tak dobře, hlavně po silnicích kde zatáčka střídá zatáčku.
Nejvíce si čtyřválec libuje mezi pěti až osmi tisíci otáčkami, kdy zasáhne omezovač, ale ještě před tím na to upozorní akusticky i opticky. Zhruba už od čtyř tisíc otáček dostává jízda ten správný „říz“, podmalovaná krásným zvukem, jaký dnes už takřka neznáme. Pořádný zátah ucítíte hned po překročení pěti tisíc otáček, kdy také dosahuje největšího točivého momentu 215 Nm. Byť je motor staršího data, tak vám připraví hodně radosti, zvláště když ve spojení s dobře odstupňovanou šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. K dosažení stokilometrové rychlosti potřebuje jen 6,9 sekundy. K výborným jízdním vlastnostem připívá pochopitelně bezvadně odladěný podvozek. Při rychlé jízdě vůz sedí jako přibitý a na nerovnostech ani moc neodskakuje. Pokud pojedete pěkně zostra, a často budete podřazovat, potom si řidič za vámi nemůže nevšimnout šlehajících plamenů z výfuku. Pochopitelně nesmíte koukat na spotřebu, my jsme se pod deset litrů na sto kilometrů nedostali, ale požitek z jízdy po silničkách Českého ráje rozhodně stál ze to. Když to přeženeme, tak jsme si připadali jako slavný Jean Ragnotti, jenž se proslavil hlavně za volantem vozů R5, tedy předchůdce Clia.
Pokud ovšem chcete jezdit sportovně, potom nejenže nesmíte zapomenout na fyzikální zákony, ale neobejdete se ani bez kvalitně tvarovaných sedadel, v našem případě kožených. Jejich boční opora je natolik dobrá, že vás v zatáčkách bez problémů podrží, jak se na takový automobil sluší. Tříramenný volant s měkkým věncem, který padne do ruky akorát, má dvě pásky signalizující neutrální polohu. Modře laděná je také hlavice řadicí páky, na středovém tunelu nechybí malý štítek s pořadovým číslem limitované série, v našem případě třináct. Otáčkoměr s bílým podkladem je dobře čitelný, ovladače přehledně rozmístěny a startuje se tlačítkem.
V bohaté nabídce najdeme automatickou klimatizaci, stěrače s dešťovým senzorem, automatické zapínání světlometů, tempomat s omezovačem rychlosti, vypínatelné ESP, pochopitelně ABS s ASR a kontrolou nedotáčivosti CVS, audio s ovládacími prvky na volantu, tónovaná boční skla atd.
Renault Clio Gordni RS se od verze RS liší především optickým paketem, který také nejlépe dokumentuje tradici vozů Gordni. Kromě zmíněné modré bary a bílých pruhů je to bílá aerodynamická lišta ve stylu F1 v předním nárazníku a lakovaná stejně jako vnější zpětná zrcátka, na zádi černý difuzor, v kolech pak červené třemeny brzd.
Za běžným Renaultem Clio se dnes už nikdo neohlédne, byť právěm patří mezi nejlepší malá auta, ale pohled na modré Gordini nenechává ani po mnoha letech srdce mnoha fandů chladné. Prostě klasika je klasika.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 148 kW (200 k) při 7100/min
Točivý moment: 215 Nm při 5400úMin
Rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.):11,3/6,4/8,2 l/100 km
Rozměry: 4017 x 1777 x 1484 mm
Rozvor kol: 2585 mm
Zav.prostor: 288/1025 l
Cena: 619 900 Kč
J.Lasík, 25.11.2010
Ale na druhou stranu, k čemu by nám byl extra výkonný automobil pro normální ježdění, kdy pro vyloženě sportovní vyžití jsou určeny jiné verze. My si myslíme, že výkon 200 k z atmosférického čtyřválce plně dostačuje. A zajezdíte si s ním stejně tak dobře, hlavně po silnicích kde zatáčka střídá zatáčku.
Nejvíce si čtyřválec libuje mezi pěti až osmi tisíci otáčkami, kdy zasáhne omezovač, ale ještě před tím na to upozorní akusticky i opticky. Zhruba už od čtyř tisíc otáček dostává jízda ten správný „říz“, podmalovaná krásným zvukem, jaký dnes už takřka neznáme. Pořádný zátah ucítíte hned po překročení pěti tisíc otáček, kdy také dosahuje největšího točivého momentu 215 Nm. Byť je motor staršího data, tak vám připraví hodně radosti, zvláště když ve spojení s dobře odstupňovanou šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. K dosažení stokilometrové rychlosti potřebuje jen 6,9 sekundy. K výborným jízdním vlastnostem připívá pochopitelně bezvadně odladěný podvozek. Při rychlé jízdě vůz sedí jako přibitý a na nerovnostech ani moc neodskakuje. Pokud pojedete pěkně zostra, a často budete podřazovat, potom si řidič za vámi nemůže nevšimnout šlehajících plamenů z výfuku. Pochopitelně nesmíte koukat na spotřebu, my jsme se pod deset litrů na sto kilometrů nedostali, ale požitek z jízdy po silničkách Českého ráje rozhodně stál ze to. Když to přeženeme, tak jsme si připadali jako slavný Jean Ragnotti, jenž se proslavil hlavně za volantem vozů R5, tedy předchůdce Clia.
Pokud ovšem chcete jezdit sportovně, potom nejenže nesmíte zapomenout na fyzikální zákony, ale neobejdete se ani bez kvalitně tvarovaných sedadel, v našem případě kožených. Jejich boční opora je natolik dobrá, že vás v zatáčkách bez problémů podrží, jak se na takový automobil sluší. Tříramenný volant s měkkým věncem, který padne do ruky akorát, má dvě pásky signalizující neutrální polohu. Modře laděná je také hlavice řadicí páky, na středovém tunelu nechybí malý štítek s pořadovým číslem limitované série, v našem případě třináct. Otáčkoměr s bílým podkladem je dobře čitelný, ovladače přehledně rozmístěny a startuje se tlačítkem.
V bohaté nabídce najdeme automatickou klimatizaci, stěrače s dešťovým senzorem, automatické zapínání světlometů, tempomat s omezovačem rychlosti, vypínatelné ESP, pochopitelně ABS s ASR a kontrolou nedotáčivosti CVS, audio s ovládacími prvky na volantu, tónovaná boční skla atd.
Renault Clio Gordni RS se od verze RS liší především optickým paketem, který také nejlépe dokumentuje tradici vozů Gordni. Kromě zmíněné modré bary a bílých pruhů je to bílá aerodynamická lišta ve stylu F1 v předním nárazníku a lakovaná stejně jako vnější zpětná zrcátka, na zádi černý difuzor, v kolech pak červené třemeny brzd.
Za běžným Renaultem Clio se dnes už nikdo neohlédne, byť právěm patří mezi nejlepší malá auta, ale pohled na modré Gordini nenechává ani po mnoha letech srdce mnoha fandů chladné. Prostě klasika je klasika.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 148 kW (200 k) při 7100/min
Točivý moment: 215 Nm při 5400úMin
Rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.):11,3/6,4/8,2 l/100 km
Rozměry: 4017 x 1777 x 1484 mm
Rozvor kol: 2585 mm
Zav.prostor: 288/1025 l
Cena: 619 900 Kč
J.Lasík, 25.11.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout