Renault Clio E-TEC 140 - zkušenost s hybridem
V roce 2019 představená pátá generace Renaultu Clio vypadá sice jako po faceliftu, ale opak je pravdou. Vychází totiž z nové platformy a je úplně nový. Vůz se poprvé představil veřejnosti v roce 1990.
Od té doby, se na celém světě prodalo patnáct miliónů a řadu let je nejprodávanějším malým automobilem na evropském trhu. První generace, mj. první Renault bez číselného označení, převzala technologie z vyšších tříd. Druhá generace (1998) se vyznačovala robustností a prostorností. V třetí (2005) se „přidala“ bezpečnost, výsledkem bylo pět hvězdiček a titul Evropské auto roku. Čtvrtá (2012) pak ukázala designerský směr a zároveň byla revolucí exteriérů. Pátá, současná představuje revoluci v interiéru.
Pro Clio nabízí Renault zážehové litrové tříválce SCe 65, TCe 90 a TCe 100 LPG, zatímco diesel je už minulostí. Naopak přibyla elektrifikované čtyřválcová verze 1.6 E-TEC 140, kterou jsme si vyzkoušeli ve spojení s multimodovou automatickou převodovkou.
Hybridních systémů, používaných dnes v automobilech, je hned několik. Renault však jde vlastní cestou s označením E-TEC. Zatímco Clio je klasický hybrid bez možnosti nabíjení, tak v případě Capturu a Méganu jde o plug-in hybrid. Liší se v podstatě velikostí baterie. U Clia s kapacitou 1,2 kWh.
Po nastartování jede Clio automaticky na režim MySense, kdy řidicí jednotka vyhodnocuje, jestli upřednostníte výkon nebo chcete šetřit palivo. Hybridní systém kombinuje elektrický a spalovací pohon a optimálně je vzájemně kombinuje. Baterii můžete dobíjet nejen rekuperací (brzděním pedálem nebo režimem B na volicí páce), ale i spalovacím motorem, který přebytečnou energii ukládá do baterie. Pokud je dostatečně nabitá, Clio využije elektřinu. A můžete jet rychlostí až 90 km/h. Chce to jen trochu víc cviku a najezdit kilometry. Potom se můžete dostat s citlivou jízdou na kombinovanou spotřebu kolem pěti litrů na sto kilometrů.
Lze se také rozhodnout, jestli upřednostníte režim ECO, který více využívá elektrickou energii nebo Sport se spalovacím motorem.
Zajímavostí je multimodová automatická převodovka šestistupňová, když čtyři stupně jsou pro zážehový čtyřválec 1,6 litru a dva pro elektromotor, umístěný v převodovce. Vůz pochopitelně nemá spojku ani měnič. Spalovací motor je s převodovkou spojen „na tvrdo“ a o synchronizaci převodů se stará posílený startér-generátor.
Musíme prozradit, že fungují dobře, ať jde o hospodárnost provozu nebo dynamiku. Samotný čtyřválec vykazuje výkon 91 k, tak elektromotor přidává ještě 49 k a k tomu musíme přičíst ještě 20 k pro startér/generátor. Dohromady dostaneme slušných 140 k.
Hybridní pohon Clio E-TECH nabízí maximální účinnost provozu s mimořádnou pružností a odezvou, představovanou zrychlením z 80 na 120 km/h pouze za 6,9 vteřiny, z 0 na 100 km/h zrychlí pod deset sekund.
Hybridní Renault Clio E-Tech stojí sice 560 000 Kč, ale bezpochyby jde o zajímavou nabídku, navíc v současné době o nejsilnější pohonnou jednotku pod kapotou. Při absenci dieselu i neúspornější. Jízda se víc blíží elektromobilu a když se naučíte dobře pracovat s pedály, potom je i zábavná.
Více o modelu Clio:
https://www.autokaleidoskop.cz/Testy/Renault-Clio-TCe130-EDC-bestseller-jeste-lepsi/
Přehled výbav:
https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/new-clio-price.pdf
Základní technické údaje
Renault Clio E-TEC 140
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon spal.motor: 67 kW (91 k) při 5600/min
Výkon elektromotor: 36 kW (49 k) (elektromotor) + 15 kW (20 k) (startér-generátor
Kombin. výkon: 103 kW (140 k) při 5000/min
Točivý moment spal.motor: 144 Nm při 3200/min
Točivý moment elektromotor: 205 Nm + 50 Nm startér
Točivý moment: 240 N.m při 2000/min
Převodovka: Multimódová automatická - 2 stupně pro elektromotor, 4 stupně pro spalovací motor
Zrychlení 0–100 km/h: 9,9 s
Rychlost: 180 km/h
Kombin. spotřeba: 4,3 l/100 km
Rozměry: 4050 x 1798 x 1440 mm
Rozvor kol: 2583 mm
Zav prostor: 391 l
Cena: 560 000 Kč (E-TEC 140)
J.Lasík 28.1.2021
Pro Clio nabízí Renault zážehové litrové tříválce SCe 65, TCe 90 a TCe 100 LPG, zatímco diesel je už minulostí. Naopak přibyla elektrifikované čtyřválcová verze 1.6 E-TEC 140, kterou jsme si vyzkoušeli ve spojení s multimodovou automatickou převodovkou.
Hybridních systémů, používaných dnes v automobilech, je hned několik. Renault však jde vlastní cestou s označením E-TEC. Zatímco Clio je klasický hybrid bez možnosti nabíjení, tak v případě Capturu a Méganu jde o plug-in hybrid. Liší se v podstatě velikostí baterie. U Clia s kapacitou 1,2 kWh.
Po nastartování jede Clio automaticky na režim MySense, kdy řidicí jednotka vyhodnocuje, jestli upřednostníte výkon nebo chcete šetřit palivo. Hybridní systém kombinuje elektrický a spalovací pohon a optimálně je vzájemně kombinuje. Baterii můžete dobíjet nejen rekuperací (brzděním pedálem nebo režimem B na volicí páce), ale i spalovacím motorem, který přebytečnou energii ukládá do baterie. Pokud je dostatečně nabitá, Clio využije elektřinu. A můžete jet rychlostí až 90 km/h. Chce to jen trochu víc cviku a najezdit kilometry. Potom se můžete dostat s citlivou jízdou na kombinovanou spotřebu kolem pěti litrů na sto kilometrů.
Lze se také rozhodnout, jestli upřednostníte režim ECO, který více využívá elektrickou energii nebo Sport se spalovacím motorem.
Zajímavostí je multimodová automatická převodovka šestistupňová, když čtyři stupně jsou pro zážehový čtyřválec 1,6 litru a dva pro elektromotor, umístěný v převodovce. Vůz pochopitelně nemá spojku ani měnič. Spalovací motor je s převodovkou spojen „na tvrdo“ a o synchronizaci převodů se stará posílený startér-generátor.
Musíme prozradit, že fungují dobře, ať jde o hospodárnost provozu nebo dynamiku. Samotný čtyřválec vykazuje výkon 91 k, tak elektromotor přidává ještě 49 k a k tomu musíme přičíst ještě 20 k pro startér/generátor. Dohromady dostaneme slušných 140 k.
Hybridní pohon Clio E-TECH nabízí maximální účinnost provozu s mimořádnou pružností a odezvou, představovanou zrychlením z 80 na 120 km/h pouze za 6,9 vteřiny, z 0 na 100 km/h zrychlí pod deset sekund.
Hybridní Renault Clio E-Tech stojí sice 560 000 Kč, ale bezpochyby jde o zajímavou nabídku, navíc v současné době o nejsilnější pohonnou jednotku pod kapotou. Při absenci dieselu i neúspornější. Jízda se víc blíží elektromobilu a když se naučíte dobře pracovat s pedály, potom je i zábavná.
Více o modelu Clio:
https://www.autokaleidoskop.cz/Testy/Renault-Clio-TCe130-EDC-bestseller-jeste-lepsi/
Přehled výbav:
https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/new-clio-price.pdf
Základní technické údaje
Renault Clio E-TEC 140
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon spal.motor: 67 kW (91 k) při 5600/min
Výkon elektromotor: 36 kW (49 k) (elektromotor) + 15 kW (20 k) (startér-generátor
Kombin. výkon: 103 kW (140 k) při 5000/min
Točivý moment spal.motor: 144 Nm při 3200/min
Točivý moment elektromotor: 205 Nm + 50 Nm startér
Točivý moment: 240 N.m při 2000/min
Převodovka: Multimódová automatická - 2 stupně pro elektromotor, 4 stupně pro spalovací motor
Zrychlení 0–100 km/h: 9,9 s
Rychlost: 180 km/h
Kombin. spotřeba: 4,3 l/100 km
Rozměry: 4050 x 1798 x 1440 mm
Rozvor kol: 2583 mm
Zav prostor: 391 l
Cena: 560 000 Kč (E-TEC 140)
J.Lasík 28.1.2021
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout