Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Renault Clio 1.5dCi - Auto roku nezklame

Ne náhodou získal Renault Clio už dvakrát titul Auto roku. Poprvé v roce 1991, podruhé vloni. Jak jsme se mohli přesvědčit, prvenství v evropské anketě mu patří právem. V České republice je například dnes k dostání v 25 variantách.

Jen málokterý model se může pochlubit dvěma karosářskými verzemi, sedmi motory, pěti stupni výbav, třemi převodovkami. První Clio vyjelo před šestnácti lety, v roce 1988 následovala druhá generace a nyní potkáváme na silnicích už Clio III, v našem případě se vznětovým čtyřválcem 1.5 dCi o výkonu 105 k. Tato pohonná jednotka se dodává ještě ve slabším provedení - 70 a 85 k. Kdo nechce diesel, ten si může vybrat ze čtyř benzinových motorů s výkonovým rozpětím od 65 do 110 k.

Od předchozí generace se hodně liší vzhledově, karosérie se výrazně zaoblila a také dost povyrostla. Už to zdaleka není malé dobré Clio, na jaké jsme byli zvyklí. Několikrát se nám dokonce stalo, že jej lidé zaměňovali za Megane. V délce se prodloužilo o 17 cm, v šířce o 7 cm a ve výšce o 5,7 cm. Ani rozvor nezůstal pozadu, 10 centimetrů navíc je už znát a do Octavie mu chybějí už jen tři centimetry. Nové Clio dnes působí mohutnějším dojmem než dřív.

Dynamiku zdůrazňují nová čelní stěna s většími a protaženými světlomety, krátké převisy, velké skloněné okno a široké vstupy chladicího vzduchu v integrovaném předním nárazníku.

Vzhledem k většímu rozvoru i rozchodu kol je interiér velice prostorný, i když vzadu si tři cestující asi příliš pohodlí neužijí. Místa na nohy je tam tak akorát, hlavně nesmí být přední sedadla posunuta hodně dozadu. Přední sedadla jsou seřiditelná ve velkém rozsahu, pohodlná, dobře tvarovaná a příjemně čalouněná.

Na větších rozměrech vydělal také zavazadlový prostor navýšením o 33 litrů na základních 288 l. Sklopením zadních sedadel jej zvětšíme na 1082 l, ale přepravní možnosti narušuje malý schod, resp. traverza zvyšující tuhost karoserie. Něco za něco. Také úložná hrana je možná příliš vysoko nad zemí. Ale zato se pod výklopné zadní dveře vejdou v pohodě osoby většího vzrůstu, aniž by se museli obávat o svoji hlavu.

Přehledné přístrojové desce dominují analogový rychloměr a otáčkoměr, mezi nimiž jsou dva displeje. Jeden zobrazuje tlak v pneumatikách, druhý slouží jako palubní počítač. Dva displeje najdeme také na středové konzoli - horní informuje o naladění radia, teplotě a čase, druhý obstarává klimatizaci. Všechny ovladače jsou rozmístěny přehledně a není třeba je hledat.

Interiér může prosvětlovat za příplatek také panoramatická dvoudílná skleněná střecha (1,29 x 0,86 m).

Byli jsme zvědavi, jak si povede nejvýkonnější diesel s Cliem o pohotovostní hmotnosti 1,2 tuny. Hned na úvod musíme říct, že nás velice potěšil klidným kultivovaným a velice tichým chodem a v neposlední řadě úspornou spotřebou. Pokud jste zastánci klidné jízdy, potom se díky téměř ploché křivce točivého momentu obejdete bez častého řazení. Na pětku případně šestku zvládnete hodně.

Jinak šestistupňová mechanická převodovka je dobře sladěna s motorem, který se startuje tlačítkem a naskočí téměř okamžitě. Vznětový čtyřválec je přeplňován turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, s přímým vstřikem common-rail a piezovstřikovači. Už od 1200 otáček je znát zátah, který se výrazně navýší od 1900 otáček a čtyřválec lze točit takřka do 5000/min, kdy jeho snahu ukončí omezovač. Tak vysoké otáčky však ani nepotřebujeme, nejlépe se cítí kolem 2500, což odpovídá rychlosti asi 130 km/h.

Ve dvou osách nastavitelný tříramenný volant se díky silnému věnci dobře drží, a stejně tak padne do ruky i řadící páka. Řazení šesti stupňů jde lehce a přesně.

Podle palubního počítače se spotřeba pohybovala od 4 litrů s lehkou nohou, přes průměr asi 5,2 litru až k šesti litrům při ustálené stotřicítce po dálnici. Včetně popojíždění po městě nám vycházel průměr něco málo přes pět litrů nafty, k čemuž není třeba nic dodávat.

Nejsilnější dieselová verze se dodává pouze ve výbavě Dynamique Plus a Privilege, v našem případě šlo o druhou nejvyšší a plně dostačující. Výbava zahrnovala mj. ABS, EBD, BA, šest airbagů, elektronický posilovač řízení s variabilním účinkem, manuální klimatizaci, mlhovky, palubní počítač. Při jízdě ve tmě jsme ocenili adaptivní světlomety s přídavnou funkcí zlepšeného osvětlení v zatáčkách. Při natočení volantu v úhlu větším než 40º a rychlosti 60 km/h se přídavné světlo natočí o 40 stupňů směrem ven a lépe osvětlí vozovku.

Za příplatek 20 000 Kč si můžete pořídit ještě bezklíčkový systém otevírání a startování Keyless Entry. Stačí mít v kapse elektronickou destičku místo klíčku, jen se dotknout kliky dveří a vůz se nám odemkne.

Během 16 let bylo vyrobeno na 9 milionů kusů a není pochyb, že Clio III záhy překročí hranici 10 miliónů. Má k tomu všechny předpoklady a po tisícovce ujetých kilometrů musíme jen konstatovat, že titul Auto roku si zaslouží.

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1461 cm³

Výkon 77 kW (105 k) při 4000/min

Toč.moment: 240 N.m při 2000-2500/min

Rychlost: 190 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 11,1 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin): 5,5/4,1/4,6 l/100 km

Rozměry: 3986 x 1719 x 1496 mm

Rozvor: 2575 mm

Cena: 500 400 Kč

Jindřich Lasík, 18.8. 2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar