Range Rover Sport V8 Supercharged - sázka na jistotu
Kromě drobných optických změn na karosérii je největší a zásadní změnou Range Roveru Sport, modelového roku 2010, bezpochyby nový zážehový V8 5.0 Supercharged. Jeho téměř bezmezná síla i účinnost uchvátí každého, kdo se jednou posadí za volant a sešlápne pedál plynu.
[6] Společně s mnoha novými detaily, pokud jde o výbavu a techniku, se stává jízda s Ranger Roverem Sport nepopsatelným zážitkem. Více než kdy jindy je Sport vhodným společníkem na komfortní cestování. Stačí vám opravdu jen pár kilometrů, abyste se do něj zamilovali. Ovšem za předpokladu, že máte v kapse dva a půl milionů korun.
Zatímco na designu nejsou korekce dvakrát patrné, potom mnohem více viditelné jsou v interiéru, ať už jde třeba o hodnotné materiály nebo technické lahůdky, zpříjemňující pohodlí na palubě. Největší potěšení vám nakonec stejně přinese nový pětilitrový zážehový vidlicový osmiválec s kompresorem (jeho účinnost byla zvýšena o šestnáct procent), přímým vstřikováním a variabilním časováním ventilů. Nadchne vás nejen svým chodem, ale hlavně výkonem 375 kW (510 k) a působivým točivým momentem, jehož nějakých 500 Nm můžeme využít už z nízkých otáček. Maxima 625 Nm máme k dispozici od 2000 do 2500 otáček za minutu. Pod kapotou střídá přeplňovaný V8 4.2, jenž dosud zaujímal místo na vrcholu motorové palety.
Použitém moderní technologie se u osmiválce o nízké hmotnosti a zkonstruovaného pomocí recyklovatelných materiálů podařilo snížit emisní hodnoty CO2 o 7,4 procenta, o splnění normy Euro 5 ani nemluvě. Řidiče bude asi více zajímat spotřeba. V kombinovaném provozu poklesla podle výrobce o 6,9 procenta na 14,9 litru na sto kilometrů. Spotřeba hodně závisí na způsobu jízdy, při plynulé i když na běžných silnicích jsme se pohybovali kolem třinácti litrů benzinu, což na pětilitr není vůbec špatné. Raději však počítejte tak s osmnácti litry a jestli však můžeme doporučit, tak se jízdě po městě raději vyhněte, nebo budete mít nádrž na…litrů paliva za chvíli prázdnou.
U takové lahůdky, jakou je Ranger Rover Sport 5.0 V8 jsme nemohli nevyzkoušet zrychlení. Vyrazili jsme proto na letiště a během 6,2 sekundy jsme dosáhli stokilometrové rychlosti a zrychlovali jsme stále dál až na nějakých 220 km/h, kdy zasáhne elektronika. V tu chvíli vám dráha připadá hodně úzká.
V běžném provozu jde motor tak tiše a měkce, že máte co dělat, abyste se udrželi a záhy nepřišli o papíry. Vůbec vám totiž nepřipadá, jak rychle jedete.
Za super hodnotami výkonu i točivého momentu se skrývá mj. nový paprskově řízený víceotvorový vstřikovací systém paliva, přepínací systém profilu vačky nebo v závislosti na točivém momentu variabilní nastavení vačkového hřídele na všech čtyřech vačkách. K tomu se přidává ještě sací sběrné potrubí s variabilní délkou a korunu všemu nasazuje kompresor „Twin Vortex“ šesté generace. Uvedení osmiválce využil výrobce zároveň pro premiéru nové šestistupňové samočinné převodovkyCommandShift s označením ZF HP 28 s inteligentním sportovním modem. Skvěle se dokáže přizpůsobit vašemu stylu jízdy, a patří k těm nejlepším, které jsme si kdy mohli vyzkoušet.
K nesrovnatelnému komfortnímu zážitku z jízdy přispívá elektronické vzduchové pérování s regulací úrovně. Modernizací prošlo rovněž nezávislé zavěšení kol a „podpůrné“ jízdní systémy, nově naladěné a doplněné o další detaily. Tím se zvýšily nejen terénní schopnosti, ale hlavně dynamika jízdy a excelentní komfort na silnici nebo dálnici. Podvozek s nový adaptivní systémem jízdní dynamiky, poprvé uplatněný v sériovém modelu, pracuje na bázi technologie „předbvídavosti“. Plynule reguluje tuhost tlumičů, aby jste se cítili ve voze jako v „bussines class“. Tlumicí tlak každého kola se kontroluje minimálně pět set krát za sekundu. Podvozek se tak neustále přizpůsobuje stavu silnice a stylu jízdy.
Takové „monstrum“ je také třeba spolehlivě zastavit za každé situace. Proto je Sport V8 osazen vysocevýkonným brzdovým systémem Brembo s vnitřně větranými kotouči, vpředu o průměru 380 mm, vzadu 365 mm. Nové nastavení dostal i stabilizační systém a několikrát oceněný systém Terrain Response, jenž má navíc šestý „dynamický“ program pro jízdu v běžném provozu. Asistent kontrolovaného sjíždění svahů Hill Holder byl doplněn ještě o asistent rozjezdu do kopce. Obě funkce ovšem využijeme pouze v terénu.
Jak jsme už naznačili, facelift je patrný především na přídi, hlavně pak třeba na světlometech, které se vyznačují poněkud plošším uspořádáním a bi-xenonovou technikou pro tlumenná a dálkové světla, stejně jako ve dne i noci viditelnými LED diodami, které rámují mřížku chladiče. Změny můžeme pozorovat na předním nárazníku, na bočních směrovkách s diodami LED nebo nasávacích otvorech vzduchu na blatnících.
Nejvyšším nárokům na kvalitu odpovídají nové kožené potahy na stropě, sloupcích i čalounění dveří. Celkový luxus zvyšují černý saténový a dřevěný dekor v nejvyšší kvalitě. Vůz vás rozmazluje na každém kroku, ať třeba větranými sedadly s koženým čalouněním nebo dokonce elektricky nastavitelnými opěradly zadních sedadel. Atraktivní inovace najdeme také na přístrojové desce, kde byly stávající ukazatele nahrazeny zcela novým způsobem – dvanáctipalcovou obrazovkou TFT, která prezentuje řidiči všechny podstatné informace jak promyšlenými „virtuáními“ stupnicemi, tak grafickými údaji.
Premiéru slaví rovněž dotyková obrazovka s technologii dual view. Řidič a spolujezdec mohou nyní na jednom displeji současně sledovat dva různé obrazy. Zatímco řidič třeba dostává navigační pojmy, spolujezdec může sledovat DVD.
Výrobce pochopitelně pamatoval také na bezpečnost. Kromě dnes už obvyklých airbagů, systému ABS nebo ESP máme k dispozici adaptivní automat ACC s elektronickým brzdovým asistentem DSC. Díky dotykovému radaru 76 GHz udržuje předem stanovený odstup od vozidel jedoucími před vámi. Do bohaté výbavy patří rovněž varovný systém opuštění jízdního pruhu nebo sledování tzv. mrtvého úhlu. Nový kamerový systém „surround“, složený z pěti digitálních kamer (dva na předním nárazníku, dvě v bočních zrcátcích a jeden na zadním spoileru), přenáší na dotykovou obrazovku dění kolem celého vozu. Jednotlivé kamery se zoomem se zapínají samostatně, hned po nastartování, což se hodí při parkování s přívěsem.
Základní technické údaje
Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 5000 cm³
Vrtání x zdvih: 92,5 x 93 mm
Kompresní poměr: 9,5:1
Výkon: 375 kW (510 k) při 6000-6500/min
Točivý moment: 625 Nm při 2500-5500/min
Rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.) 21,8/10,7/14,9 l/100 km
Poh./celková hmotnost: 2590/3125 kg
Rozměry: 4783 x 2004 x 1784/1734 mm
Rozvor: 2745 mm
Rozchod kol: 1605/1612 mm
Světlá výška: 227 mm
Nájezdový úhel vpředu: 30,2º (standard)/34,6º (offroad)
Nájezdový úhel vzadu: 26º (standard)/29º (offroad)
Přechodový úhel: 20º (standard)/25º (offroad)
Brodivost: 700 mm
Objem zav.prostoru: 958/2013 l
JL, 14.6.2010
Zatímco na designu nejsou korekce dvakrát patrné, potom mnohem více viditelné jsou v interiéru, ať už jde třeba o hodnotné materiály nebo technické lahůdky, zpříjemňující pohodlí na palubě. Největší potěšení vám nakonec stejně přinese nový pětilitrový zážehový vidlicový osmiválec s kompresorem (jeho účinnost byla zvýšena o šestnáct procent), přímým vstřikováním a variabilním časováním ventilů. Nadchne vás nejen svým chodem, ale hlavně výkonem 375 kW (510 k) a působivým točivým momentem, jehož nějakých 500 Nm můžeme využít už z nízkých otáček. Maxima 625 Nm máme k dispozici od 2000 do 2500 otáček za minutu. Pod kapotou střídá přeplňovaný V8 4.2, jenž dosud zaujímal místo na vrcholu motorové palety.
Použitém moderní technologie se u osmiválce o nízké hmotnosti a zkonstruovaného pomocí recyklovatelných materiálů podařilo snížit emisní hodnoty CO2 o 7,4 procenta, o splnění normy Euro 5 ani nemluvě. Řidiče bude asi více zajímat spotřeba. V kombinovaném provozu poklesla podle výrobce o 6,9 procenta na 14,9 litru na sto kilometrů. Spotřeba hodně závisí na způsobu jízdy, při plynulé i když na běžných silnicích jsme se pohybovali kolem třinácti litrů benzinu, což na pětilitr není vůbec špatné. Raději však počítejte tak s osmnácti litry a jestli však můžeme doporučit, tak se jízdě po městě raději vyhněte, nebo budete mít nádrž na…litrů paliva za chvíli prázdnou.
U takové lahůdky, jakou je Ranger Rover Sport 5.0 V8 jsme nemohli nevyzkoušet zrychlení. Vyrazili jsme proto na letiště a během 6,2 sekundy jsme dosáhli stokilometrové rychlosti a zrychlovali jsme stále dál až na nějakých 220 km/h, kdy zasáhne elektronika. V tu chvíli vám dráha připadá hodně úzká.
V běžném provozu jde motor tak tiše a měkce, že máte co dělat, abyste se udrželi a záhy nepřišli o papíry. Vůbec vám totiž nepřipadá, jak rychle jedete.
Za super hodnotami výkonu i točivého momentu se skrývá mj. nový paprskově řízený víceotvorový vstřikovací systém paliva, přepínací systém profilu vačky nebo v závislosti na točivém momentu variabilní nastavení vačkového hřídele na všech čtyřech vačkách. K tomu se přidává ještě sací sběrné potrubí s variabilní délkou a korunu všemu nasazuje kompresor „Twin Vortex“ šesté generace. Uvedení osmiválce využil výrobce zároveň pro premiéru nové šestistupňové samočinné převodovkyCommandShift s označením ZF HP 28 s inteligentním sportovním modem. Skvěle se dokáže přizpůsobit vašemu stylu jízdy, a patří k těm nejlepším, které jsme si kdy mohli vyzkoušet.
K nesrovnatelnému komfortnímu zážitku z jízdy přispívá elektronické vzduchové pérování s regulací úrovně. Modernizací prošlo rovněž nezávislé zavěšení kol a „podpůrné“ jízdní systémy, nově naladěné a doplněné o další detaily. Tím se zvýšily nejen terénní schopnosti, ale hlavně dynamika jízdy a excelentní komfort na silnici nebo dálnici. Podvozek s nový adaptivní systémem jízdní dynamiky, poprvé uplatněný v sériovém modelu, pracuje na bázi technologie „předbvídavosti“. Plynule reguluje tuhost tlumičů, aby jste se cítili ve voze jako v „bussines class“. Tlumicí tlak každého kola se kontroluje minimálně pět set krát za sekundu. Podvozek se tak neustále přizpůsobuje stavu silnice a stylu jízdy.
Takové „monstrum“ je také třeba spolehlivě zastavit za každé situace. Proto je Sport V8 osazen vysocevýkonným brzdovým systémem Brembo s vnitřně větranými kotouči, vpředu o průměru 380 mm, vzadu 365 mm. Nové nastavení dostal i stabilizační systém a několikrát oceněný systém Terrain Response, jenž má navíc šestý „dynamický“ program pro jízdu v běžném provozu. Asistent kontrolovaného sjíždění svahů Hill Holder byl doplněn ještě o asistent rozjezdu do kopce. Obě funkce ovšem využijeme pouze v terénu.
Jak jsme už naznačili, facelift je patrný především na přídi, hlavně pak třeba na světlometech, které se vyznačují poněkud plošším uspořádáním a bi-xenonovou technikou pro tlumenná a dálkové světla, stejně jako ve dne i noci viditelnými LED diodami, které rámují mřížku chladiče. Změny můžeme pozorovat na předním nárazníku, na bočních směrovkách s diodami LED nebo nasávacích otvorech vzduchu na blatnících.
Nejvyšším nárokům na kvalitu odpovídají nové kožené potahy na stropě, sloupcích i čalounění dveří. Celkový luxus zvyšují černý saténový a dřevěný dekor v nejvyšší kvalitě. Vůz vás rozmazluje na každém kroku, ať třeba větranými sedadly s koženým čalouněním nebo dokonce elektricky nastavitelnými opěradly zadních sedadel. Atraktivní inovace najdeme také na přístrojové desce, kde byly stávající ukazatele nahrazeny zcela novým způsobem – dvanáctipalcovou obrazovkou TFT, která prezentuje řidiči všechny podstatné informace jak promyšlenými „virtuáními“ stupnicemi, tak grafickými údaji.
Premiéru slaví rovněž dotyková obrazovka s technologii dual view. Řidič a spolujezdec mohou nyní na jednom displeji současně sledovat dva různé obrazy. Zatímco řidič třeba dostává navigační pojmy, spolujezdec může sledovat DVD.
Výrobce pochopitelně pamatoval také na bezpečnost. Kromě dnes už obvyklých airbagů, systému ABS nebo ESP máme k dispozici adaptivní automat ACC s elektronickým brzdovým asistentem DSC. Díky dotykovému radaru 76 GHz udržuje předem stanovený odstup od vozidel jedoucími před vámi. Do bohaté výbavy patří rovněž varovný systém opuštění jízdního pruhu nebo sledování tzv. mrtvého úhlu. Nový kamerový systém „surround“, složený z pěti digitálních kamer (dva na předním nárazníku, dvě v bočních zrcátcích a jeden na zadním spoileru), přenáší na dotykovou obrazovku dění kolem celého vozu. Jednotlivé kamery se zoomem se zapínají samostatně, hned po nastartování, což se hodí při parkování s přívěsem.
Základní technické údaje
Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 5000 cm³
Vrtání x zdvih: 92,5 x 93 mm
Kompresní poměr: 9,5:1
Výkon: 375 kW (510 k) při 6000-6500/min
Točivý moment: 625 Nm při 2500-5500/min
Rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.) 21,8/10,7/14,9 l/100 km
Poh./celková hmotnost: 2590/3125 kg
Rozměry: 4783 x 2004 x 1784/1734 mm
Rozvor: 2745 mm
Rozchod kol: 1605/1612 mm
Světlá výška: 227 mm
Nájezdový úhel vpředu: 30,2º (standard)/34,6º (offroad)
Nájezdový úhel vzadu: 26º (standard)/29º (offroad)
Přechodový úhel: 20º (standard)/25º (offroad)
Brodivost: 700 mm
Objem zav.prostoru: 958/2013 l
JL, 14.6.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout