Peugeot RCZ 2.0 HDI - láska na první pohled
Jen málokdo by asi hádal, že Audi TT a Peugeot RCZ mohou mít něco víc společného, než jen atraktivní tvary. Přesto mají. Oba totiž vycházejí z modelů nižší střední třídy, tedy z VW Golf nebo Peugeotu 308. Znovu se tak potvrzuje, že v jednoduchosti je krása.
Vůz se lvem ve znaku budil pochopitelně pozornost všude, kde jsme se s ním objevili. A nikdo nám stejně nechtěl věřit, že jde v jádru o model 308. Dvoudveřové kupé se však může pochlubit ještě jednou zajímavostí. Nepochází z Francie, ale jeho vývoj i výroba byly svěřeny rakousko-kanadské společnosti Magna Steyr v Grazu. Svého úkolu se firma zhostila na jedničku s hvězdičkou, což jistě potvrdí každý, kdo se na kupé podívá. Dnes už chápu, že jsem před dvěma roky zahlédl dva maskované modely právě na rakouské silnici, ještě před oficiálním odhalení, které proběhlo v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.
Marně jsme se snažili vzpomenout, kdy Peugeot naposledy vyrobil sériový vůz s tak úžasným designem, o vysloveně sportovních vozech ani nemluvě. Bylo to už hodně dávno, jestli vůbec. Výraznou příď odlehčují chromované lamely (za příplatek), nápadné jsou boční oblouky lakované ve stříbrné barvě a hlavně pak velké zadní okno (za příplatek může být z karbonu) se dvěma oblouky. Vzhledem k tomu, že střecha je černá a okna kouřová, tak vůz vypadá jako by měl celoskleněnou střechu. Do zádě je integrován ještě spoiler, jenž se automaticky vysune při rychlosti nad 85 km/h, případně ručně stisknutím tlačítka na středovém tunelu.
Jestliže zvnějšku není kupé RCZ ničím podobné „tři-sta-osmičce“, tak uvnitř hlavně ztvárněném palubní desky, potažené efektní kůží. Za přípatek 49 000 Kč můžete mít integrovanou navigaci využívající displej multimediálního systému. V současné době jde o nejkvalitnější navigaci, jakou PSA nabízí. Atraktivním doplňkem jsou analogové hodiny, vyplňující otvor z jednoho výdechů klimatizace. Škoda jen, že noci svítí jen číslice a nikoliv ručičky.
Dobře tvarovaná sedadla s jednodílným opěradlem včetně opěrky hlavy jsou pohodlná, navíc také elektricky seřiditelná a dobře se nám v nich sedělo. Model RCZ je avizován jako 2+2místný, což znamená, že zadní sedadla jsou opravdu jen nouzová, a to i pro děti a záleží do jaké polohy si řidič a spolujezdec nadstaví své sezení. V případě, že měříte 1,80 metru, tak za vámi skoro žádné místo nezbude. Přístup k zadním sedadlům je navíc hodně složitý, a vyžaduje notnou dávku akrobacie. Ale ve dvou se cestuje pohodlně, a navíc můžeme využít, na kupé nad průměrně velký, zavazadlový prostor o objemu slušných 384 litrů. Delší předměty lze převážet po sklopení opěradel sedadel.
Za nabídky pohonných jednotek se můžete rozhodnout mezi zážehovými čtyřválci 1.6 THP/155 k a 2.0 THP/200 k a vznětovým přeplňovaný dvoulitrem HDI, jehož cena je takřka na úrovni špičkově vybavené verze 1.6 THP. Ale každému musí být jasné, že v případě TD bude jezdit za méně litrů, zatímco „benzin“ si vezme o dobré dva litry benzinu víc.
Právě turbodiesel poháněl v našem případě přední kola testovaného vozu a rozhodně nemůžeme říct, že by nebyl výkonný. První zátah ucítíte zhruba v 1500 otáčkách za minutu, kdy „foukne“ turbo, druhý pak ve dvou tisících, to znamená v okamžiku, kdy točivý moment vrcholí na 340 Nm. Pak plynule narůstá až do čtyř tisíc otáček, to už má za sebou nejvyšší výkon 163 k, kterého docílí v 3750/min. Je spojen se šestistupňovou mechanickou převodovkou, jejíž řazení je přesné a jde zlehka.
Spotřeba je hodně závislá od způsobu jízdy. Těžko si asi někdo koupí takový vůz, aby pak jezdil pod pět litrů, k tomu mu stačí klidně jiný model. My jsme se pohybovali v průměru zhruba mezi 6 až 7 litry nafty, podle toho, jak jsme si dovolili sešlápnout pedál plynu, protože kupé RCZ je hlavně krásná hračka. Navíc jsme měli štěstí na suché silnice.
Upravený podvozek z 308 je trochu tvrdší, jak se ostatně na sportovnější kupé sluší. Chová se dlouho neutrálně a teprve v extrémních situacích převládá nedotáčivost, hlavně díky těžkému turbodieselu vpředu. Ale nemusíte se bát, jako „anděl strážný“ nad vámi bdí citlivě nastavitelný systém ESP (vypínatelný).
Řízení přinese každému alespoň trochu sportovněji založenému řidiči opravdu pořádný zážiek. Zatáčí přesně tam, kam si přejete, k dobré stabilitě přispívá i nižší světlá výška. Jen bychom uvítali volant menšího průměru, který bychom u takového vozu očekávali.
Peugeot RCZ je bezpochyby v současné době nejkrásnější model se lvem ve znaku, za kterým se ohlédne snad úplně každý. A když vezmeme v úvahu, že nejsilnější verze se zážehovým dvoulitrem je jen o pět tisíc levnější, potom 2.0 HDI je rozhodně zajímavou kombinaci pro toho, kdo chce na jedné straně atraktivní kupé a na druhé chce zároveň jezdit hospodárně. A oproti Audii TT je ještě o tři sta tisíc korun levnější. Na nás udělalo kupátko velký dojem a loučili jsme se s ním s těžkým srdcem.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 120 kW (163 k) při 3750/min
Točivý moment: 340 Nm při 2000/min
Rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,8/4,5/5,3 l/100 km
Rozměry: 4287 x 1845 x 1362 mm
Rozvor: 2596 mm
Rozvod kol: 1580/1594 mm
Cena: 745 000 Kč
J.Lasík, 24.1.2011
Marně jsme se snažili vzpomenout, kdy Peugeot naposledy vyrobil sériový vůz s tak úžasným designem, o vysloveně sportovních vozech ani nemluvě. Bylo to už hodně dávno, jestli vůbec. Výraznou příď odlehčují chromované lamely (za příplatek), nápadné jsou boční oblouky lakované ve stříbrné barvě a hlavně pak velké zadní okno (za příplatek může být z karbonu) se dvěma oblouky. Vzhledem k tomu, že střecha je černá a okna kouřová, tak vůz vypadá jako by měl celoskleněnou střechu. Do zádě je integrován ještě spoiler, jenž se automaticky vysune při rychlosti nad 85 km/h, případně ručně stisknutím tlačítka na středovém tunelu.
Jestliže zvnějšku není kupé RCZ ničím podobné „tři-sta-osmičce“, tak uvnitř hlavně ztvárněném palubní desky, potažené efektní kůží. Za přípatek 49 000 Kč můžete mít integrovanou navigaci využívající displej multimediálního systému. V současné době jde o nejkvalitnější navigaci, jakou PSA nabízí. Atraktivním doplňkem jsou analogové hodiny, vyplňující otvor z jednoho výdechů klimatizace. Škoda jen, že noci svítí jen číslice a nikoliv ručičky.
Dobře tvarovaná sedadla s jednodílným opěradlem včetně opěrky hlavy jsou pohodlná, navíc také elektricky seřiditelná a dobře se nám v nich sedělo. Model RCZ je avizován jako 2+2místný, což znamená, že zadní sedadla jsou opravdu jen nouzová, a to i pro děti a záleží do jaké polohy si řidič a spolujezdec nadstaví své sezení. V případě, že měříte 1,80 metru, tak za vámi skoro žádné místo nezbude. Přístup k zadním sedadlům je navíc hodně složitý, a vyžaduje notnou dávku akrobacie. Ale ve dvou se cestuje pohodlně, a navíc můžeme využít, na kupé nad průměrně velký, zavazadlový prostor o objemu slušných 384 litrů. Delší předměty lze převážet po sklopení opěradel sedadel.
Za nabídky pohonných jednotek se můžete rozhodnout mezi zážehovými čtyřválci 1.6 THP/155 k a 2.0 THP/200 k a vznětovým přeplňovaný dvoulitrem HDI, jehož cena je takřka na úrovni špičkově vybavené verze 1.6 THP. Ale každému musí být jasné, že v případě TD bude jezdit za méně litrů, zatímco „benzin“ si vezme o dobré dva litry benzinu víc.
Právě turbodiesel poháněl v našem případě přední kola testovaného vozu a rozhodně nemůžeme říct, že by nebyl výkonný. První zátah ucítíte zhruba v 1500 otáčkách za minutu, kdy „foukne“ turbo, druhý pak ve dvou tisících, to znamená v okamžiku, kdy točivý moment vrcholí na 340 Nm. Pak plynule narůstá až do čtyř tisíc otáček, to už má za sebou nejvyšší výkon 163 k, kterého docílí v 3750/min. Je spojen se šestistupňovou mechanickou převodovkou, jejíž řazení je přesné a jde zlehka.
Spotřeba je hodně závislá od způsobu jízdy. Těžko si asi někdo koupí takový vůz, aby pak jezdil pod pět litrů, k tomu mu stačí klidně jiný model. My jsme se pohybovali v průměru zhruba mezi 6 až 7 litry nafty, podle toho, jak jsme si dovolili sešlápnout pedál plynu, protože kupé RCZ je hlavně krásná hračka. Navíc jsme měli štěstí na suché silnice.
Upravený podvozek z 308 je trochu tvrdší, jak se ostatně na sportovnější kupé sluší. Chová se dlouho neutrálně a teprve v extrémních situacích převládá nedotáčivost, hlavně díky těžkému turbodieselu vpředu. Ale nemusíte se bát, jako „anděl strážný“ nad vámi bdí citlivě nastavitelný systém ESP (vypínatelný).
Řízení přinese každému alespoň trochu sportovněji založenému řidiči opravdu pořádný zážiek. Zatáčí přesně tam, kam si přejete, k dobré stabilitě přispívá i nižší světlá výška. Jen bychom uvítali volant menšího průměru, který bychom u takového vozu očekávali.
Peugeot RCZ je bezpochyby v současné době nejkrásnější model se lvem ve znaku, za kterým se ohlédne snad úplně každý. A když vezmeme v úvahu, že nejsilnější verze se zážehovým dvoulitrem je jen o pět tisíc levnější, potom 2.0 HDI je rozhodně zajímavou kombinaci pro toho, kdo chce na jedné straně atraktivní kupé a na druhé chce zároveň jezdit hospodárně. A oproti Audii TT je ještě o tři sta tisíc korun levnější. Na nás udělalo kupátko velký dojem a loučili jsme se s ním s těžkým srdcem.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 120 kW (163 k) při 3750/min
Točivý moment: 340 Nm při 2000/min
Rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,8/4,5/5,3 l/100 km
Rozměry: 4287 x 1845 x 1362 mm
Rozvor: 2596 mm
Rozvod kol: 1580/1594 mm
Cena: 745 000 Kč
J.Lasík, 24.1.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout