Peugeot Expert Tepee 2.0 HDI 4x4 Dangel - minibus do nepohody
Francouzská společnost Dangel se už od roku 1980 specializuje na přestavby užitkových automobilů, především pak značky Peugeot, pro pohon všech kol. Za tu dobu dodala na trh přes 36 tisíc vozidel.
My jsme si vyzkoušeli Peugeot Exprert Tepee, tedy devítimístnou osobní verzi, která se od klasického modelu Expert liší jen logem Dangel 4x4 a nepatrně větší světlou výškou. Jinak zvnějšku vůbec nepoznáte, že jde o vůz s pohonem všech kol. Uvnitř pak jen podle otočného ovladače na středovém panelu. S ním si můžete navolit jízdu s pohonem všech kol.
Základem konstrukce systému Dangel je viskózní spojka, jež v případě potřeby automaticky převádí točivý moment motoru na zadní nápravu. Nahrazuje tak mezinápravový diferenciál, charakteristický pro předchozí modely. Přední samosvorný diferenciál doplňuje zadní diferenciál, kontroluje prokluzování předních kol a převádí točivý moment na zadní kola až do chvíle, než kola přední nápravy dosáhnou opět potřebné trakce. Přitom nezpozorujete žádné zpomalení či změnu v ovládání vozidla.
Kromě automatické kontroly trakce může být zadní náprava vybavena samosvorným diferenciálem s uzávěrou pro omezení prokluzu. Když začne jedno zadní kolo prokluzovat, je točivý moment okamžitě převeden na druhé zadní kolo, aniž by musel řidič zasáhnout. Tento mechanismus zvyšuje výkon vozidla na kluzkém a nerovném povrchu.
Pro verzi Dangel 4x4 byl vybrán výhradně vznětový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 128 k, který ve spojení s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou představuje ideální kompromis. Nevíme, jestli 320 Nm točivého momentu bude stačit i při plném obsazení, ale v polovičním byl víc než dostačující. V průměru jsme jezdili kolem 7,5 litrů nafty na sto kilometrů, což při nádrži na 80 litrů zaručuje slušný dojezd. Řazení dobře odstupňované převodovky jde zlehka a přesně, páka je v ideální poloze. Naopak páku ruční brzdy najdete netradičně vlevo.
Můžeme vám prozradit, že na větší rozměry jsme si zvykli rychle, po několika kilometrech nám to už ani nepřišlo. Z vysoko umístěného sedadla máte výborný výhled dopředu, díky velkým zpětným zrcátkům i dozadu a při parkování vám pomůže zadní parkovací asistent. Z řízení nemusíte mít žádné obavy, jen zpočátku možná při manévrování, ale zvyknete si.
Uspořádání přístrojů a ovladačů je stejné jako v osobním autě, a ani si neuvědomíte, že sedíte původem v užitkovém automobilu.
Najednou můžete přepravovat osm osob díky dvoumístné pevné lavici vpředu. Ostatní cestující si mohou užívat pohodlí samostatných sedadel. A ještě vám zbude dost velký prostor pro zavazadla, neboť v našem případě se jednalo o prodlouženou verzi s délkou 5,1 metru. Druhá a třetí řada je dokonce vyjímatelná. V základním provedení jsou k dispozici boční posuvné dveře jen na pravé straně. Pokud chcete i levé, potom si musíte připlatit 13 200 Kč. Další náklady navíc představuje například parkovací asistent (9500 Kč), ESP (14 900 Kč), vyhřívaná skla zadních dveří včetně stírače (6800 Kč) a mlhovek (4500 Kč).
Ovšem pokud chcete mít Expert s pohonem 4x4 Dangel, tak si musíte připravit 265 800 Kč, což se vyplatí jen tomu, kde potřebuje převážet osoby v horských oblastech po zasněžených hůře přístupných cestách apod. Bohužel letošní zima nám neumožnila vyzkoušet jízdní schopnosti po sněhu, a tak jsme se museli spokojit s lesními nebo polními cestami s hodně kluzkým povrchem. Peugeot Expert Dangel zvládl s přehledem i větší nerovnosti, kdy jej omezují pochopitelně hodnoty nájezdových úhlů včetně přechodového. Ale je třeba si uvědomit, že tohle auto není stavěné na žádný offroad.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 94 kW (128 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 2000/min
Rychlost: 170 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,6/6,0/6,6 l/100 km
Rozměry: 5143 x 1895 x 1980 mm
Rozvor kol: 3122 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 20°/27°
Přechodový úhel: 19°
Světlá výška: 185 mm
Cena po slevě: 508 200 Kč + 265 800 Kč (Dangel 4x4)
J.Lasík 17.4.2014
Základem konstrukce systému Dangel je viskózní spojka, jež v případě potřeby automaticky převádí točivý moment motoru na zadní nápravu. Nahrazuje tak mezinápravový diferenciál, charakteristický pro předchozí modely. Přední samosvorný diferenciál doplňuje zadní diferenciál, kontroluje prokluzování předních kol a převádí točivý moment na zadní kola až do chvíle, než kola přední nápravy dosáhnou opět potřebné trakce. Přitom nezpozorujete žádné zpomalení či změnu v ovládání vozidla.
Kromě automatické kontroly trakce může být zadní náprava vybavena samosvorným diferenciálem s uzávěrou pro omezení prokluzu. Když začne jedno zadní kolo prokluzovat, je točivý moment okamžitě převeden na druhé zadní kolo, aniž by musel řidič zasáhnout. Tento mechanismus zvyšuje výkon vozidla na kluzkém a nerovném povrchu.
Pro verzi Dangel 4x4 byl vybrán výhradně vznětový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 128 k, který ve spojení s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou představuje ideální kompromis. Nevíme, jestli 320 Nm točivého momentu bude stačit i při plném obsazení, ale v polovičním byl víc než dostačující. V průměru jsme jezdili kolem 7,5 litrů nafty na sto kilometrů, což při nádrži na 80 litrů zaručuje slušný dojezd. Řazení dobře odstupňované převodovky jde zlehka a přesně, páka je v ideální poloze. Naopak páku ruční brzdy najdete netradičně vlevo.
Můžeme vám prozradit, že na větší rozměry jsme si zvykli rychle, po několika kilometrech nám to už ani nepřišlo. Z vysoko umístěného sedadla máte výborný výhled dopředu, díky velkým zpětným zrcátkům i dozadu a při parkování vám pomůže zadní parkovací asistent. Z řízení nemusíte mít žádné obavy, jen zpočátku možná při manévrování, ale zvyknete si.
Uspořádání přístrojů a ovladačů je stejné jako v osobním autě, a ani si neuvědomíte, že sedíte původem v užitkovém automobilu.
Najednou můžete přepravovat osm osob díky dvoumístné pevné lavici vpředu. Ostatní cestující si mohou užívat pohodlí samostatných sedadel. A ještě vám zbude dost velký prostor pro zavazadla, neboť v našem případě se jednalo o prodlouženou verzi s délkou 5,1 metru. Druhá a třetí řada je dokonce vyjímatelná. V základním provedení jsou k dispozici boční posuvné dveře jen na pravé straně. Pokud chcete i levé, potom si musíte připlatit 13 200 Kč. Další náklady navíc představuje například parkovací asistent (9500 Kč), ESP (14 900 Kč), vyhřívaná skla zadních dveří včetně stírače (6800 Kč) a mlhovek (4500 Kč).
Ovšem pokud chcete mít Expert s pohonem 4x4 Dangel, tak si musíte připravit 265 800 Kč, což se vyplatí jen tomu, kde potřebuje převážet osoby v horských oblastech po zasněžených hůře přístupných cestách apod. Bohužel letošní zima nám neumožnila vyzkoušet jízdní schopnosti po sněhu, a tak jsme se museli spokojit s lesními nebo polními cestami s hodně kluzkým povrchem. Peugeot Expert Dangel zvládl s přehledem i větší nerovnosti, kdy jej omezují pochopitelně hodnoty nájezdových úhlů včetně přechodového. Ale je třeba si uvědomit, že tohle auto není stavěné na žádný offroad.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 94 kW (128 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 2000/min
Rychlost: 170 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,6/6,0/6,6 l/100 km
Rozměry: 5143 x 1895 x 1980 mm
Rozvor kol: 3122 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 20°/27°
Přechodový úhel: 19°
Světlá výška: 185 mm
Cena po slevě: 508 200 Kč + 265 800 Kč (Dangel 4x4)
J.Lasík 17.4.2014
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout