Peugeot 308 1.6 HDi jezdí za 5 litrů nafty
Po delší době jsme si mohli vyzkoušet osobní vůz značky Peugeot, model 308, a na úvod musíme konstatovat, že nás velice mile překvapil a loučili jsme se s ním, po ujetí takřka tisícovky kilometrů na jednu nádrž, jen velice těžko.
Horkou novinku loňského podzimu, Peugeot 308, charakterizuje na pohled několik zásadních detailů – mohutná příď, respektive nasávací otvor v předním nárazníku, mohutná černá lišta ve spodní části nárazníku chránící lakované části, protažené světlomety, netradiční svislé mlhovky po stranách nárazníku, zrcátka uchycená na dveřích nebo praktická boční trojúhelníková okna.
Jednalo se o verzi 1.6 HDI o výkonu 110 k, kterou musíme jednoznačně zařadit mezi nejlepší vznětové jednotky, které nám prošly pod rukama. Se spotřebou pěti litrů nafty na sto kilometrů se nám zdálo, že je nádrže snad bezedná. Ochotně se zvedal hned z volnoběžných otáček a turboefekt jsme ani nezaznamenali. Díky fukci overboost se krátkodobě zvýší točivý moment o 20 Nm na 260 Nm. Na „trojku“ zvládne v pohodě rychlost kolem 130 km/h, na „pětku“ vystačí s 2800 otáčkami.
Zmíněný motor, výsledek spolupráce s Fordem, se může pochlubit plynulým a dynamickým rozjezdem s příjemnou zvukovou kulisou. Navíc je výborně odhlučněn, takže do kabiny neproniká žádný rušivý hluk. Ani vám nepřijde, že jedete s dieselem, pouze při startování na krátký okamžik problikne kontrolka žhavení. Také brzdy jsou na patřičné úrovni, ani při opakovaném brzdění neztrácejí nic na své účinnosti.
Na výběr jsou ještě benzinové motory 1.4 Vti/95 k, 1.6 Vti – 120 k, 1.6 THP – 150 k a 175 k a dieselové 1.6 HDI o výkonu 90 k a 110 k a 2.0 HDI – 136 k.
K jízdnímu komfortu přispívá rovněž dobře naladěný podvozek, přestože vzadu zůstává věrný vlečeným ramenům, místo dnes často používané víceprvkové nápravě. Nepatrné rozšíření rozchodu kol o 20 až 30 mm si vyžádalo změny v geometrii a odlišném nastavení odpružení. Výsledkem je výborná stabilita a dobré držení stopy, karosérie se v zatáčkách nenaklání.
Model 308 vychází z platformy předchozí „třistasedmičky“ (prodalo se přes 3 mil), v délce narostl o 64 mm na 4,2 m, v šířce o 53 mm na 1,5 m a jen výška se nepatrně takřka zanedbatelně snížila (o 12 mm). Konstruktéři zřejmě usoudili, že není třeba jít cestou větší výšky, neboť i tak je interiér velice prostorný a umožní pohodlné cestování pěti osobám. Vpředu se sedí poměrně daleko od čelního skla, cestující vzadu zase o trochu výš a díky tvarování předních opěradel mají dost místa na kolena. Nad hlavou zůstává prostor i osobám vyšší než „metr devadesát.“
Celé ztvárnění interiéru je moderní, přístroje přehledné a dobře čitelné a nezrcadlí se, volant padne dobře do ruky, měkké plasty působí elegantně.
Zavazadlový prostor má průměrný objem 348 litrů (např. Golf 350 l, Kia Ceed 340 l, Renault Megane 320 l), po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1200 litrů, ale rovnou plochu narušuje malý schod. Malou vadou na kráse je trochu menší otvor pro nakládání zavazadel a poměrně hluboký práh. Hrana kufru je zhruba nějakých 80 cm nad zemí.
Řada 308 je k dispozici ve výbavě – Confort, Confort Pack, Premium, Premium Pack a GT, přičemž základní výbava je určena pouze nejslabší zážehovou i vznětovou verzi, tzn. 1.4 za 394 900 Kč (3D), resp. 414 900 (5D) a 1.6 HDI/90 k za 449 900 Kč (3D), resp. 464 900 Kč (5D). Testované provedení 1.6 HDi/110 k Premium je za 576 400 Kč. Podrobný popis jednotlivých výbav najdete na www.peugeot.cz
Peugeot 308 se vznětovým čtyřválcem 1.6 HDi nás opravdu nadchl a výkonem předčil naše očekává, stejně jako hodnoty spotřeby, když mimo město se lze dostat i pod pět litrů nafty. Je ideálním rodinným automobilem, navíc velice elegantním, které sází na komfort a jistotu. A ještě něco, také sazba povinného ručení hraje nemalou roli.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1560 cm³
Výkon: 80 kW(110 k) při 4000/min
Točivý moment: 240 Nm při 1750/min
Rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0 –100 km/h: 11,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,2/4,1/4,9 l/100 km
Rozměry: 4276 x 1815 X 1430 mm
Rozvor: 2608 mm
Cena: 576 400 Kč (Premium)
Jindřich Lasík, 20.5.2008
Jednalo se o verzi 1.6 HDI o výkonu 110 k, kterou musíme jednoznačně zařadit mezi nejlepší vznětové jednotky, které nám prošly pod rukama. Se spotřebou pěti litrů nafty na sto kilometrů se nám zdálo, že je nádrže snad bezedná. Ochotně se zvedal hned z volnoběžných otáček a turboefekt jsme ani nezaznamenali. Díky fukci overboost se krátkodobě zvýší točivý moment o 20 Nm na 260 Nm. Na „trojku“ zvládne v pohodě rychlost kolem 130 km/h, na „pětku“ vystačí s 2800 otáčkami.
Zmíněný motor, výsledek spolupráce s Fordem, se může pochlubit plynulým a dynamickým rozjezdem s příjemnou zvukovou kulisou. Navíc je výborně odhlučněn, takže do kabiny neproniká žádný rušivý hluk. Ani vám nepřijde, že jedete s dieselem, pouze při startování na krátký okamžik problikne kontrolka žhavení. Také brzdy jsou na patřičné úrovni, ani při opakovaném brzdění neztrácejí nic na své účinnosti.
Na výběr jsou ještě benzinové motory 1.4 Vti/95 k, 1.6 Vti – 120 k, 1.6 THP – 150 k a 175 k a dieselové 1.6 HDI o výkonu 90 k a 110 k a 2.0 HDI – 136 k.
K jízdnímu komfortu přispívá rovněž dobře naladěný podvozek, přestože vzadu zůstává věrný vlečeným ramenům, místo dnes často používané víceprvkové nápravě. Nepatrné rozšíření rozchodu kol o 20 až 30 mm si vyžádalo změny v geometrii a odlišném nastavení odpružení. Výsledkem je výborná stabilita a dobré držení stopy, karosérie se v zatáčkách nenaklání.
Model 308 vychází z platformy předchozí „třistasedmičky“ (prodalo se přes 3 mil), v délce narostl o 64 mm na 4,2 m, v šířce o 53 mm na 1,5 m a jen výška se nepatrně takřka zanedbatelně snížila (o 12 mm). Konstruktéři zřejmě usoudili, že není třeba jít cestou větší výšky, neboť i tak je interiér velice prostorný a umožní pohodlné cestování pěti osobám. Vpředu se sedí poměrně daleko od čelního skla, cestující vzadu zase o trochu výš a díky tvarování předních opěradel mají dost místa na kolena. Nad hlavou zůstává prostor i osobám vyšší než „metr devadesát.“
Celé ztvárnění interiéru je moderní, přístroje přehledné a dobře čitelné a nezrcadlí se, volant padne dobře do ruky, měkké plasty působí elegantně.
Zavazadlový prostor má průměrný objem 348 litrů (např. Golf 350 l, Kia Ceed 340 l, Renault Megane 320 l), po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1200 litrů, ale rovnou plochu narušuje malý schod. Malou vadou na kráse je trochu menší otvor pro nakládání zavazadel a poměrně hluboký práh. Hrana kufru je zhruba nějakých 80 cm nad zemí.
Řada 308 je k dispozici ve výbavě – Confort, Confort Pack, Premium, Premium Pack a GT, přičemž základní výbava je určena pouze nejslabší zážehovou i vznětovou verzi, tzn. 1.4 za 394 900 Kč (3D), resp. 414 900 (5D) a 1.6 HDI/90 k za 449 900 Kč (3D), resp. 464 900 Kč (5D). Testované provedení 1.6 HDi/110 k Premium je za 576 400 Kč. Podrobný popis jednotlivých výbav najdete na www.peugeot.cz
Peugeot 308 se vznětovým čtyřválcem 1.6 HDi nás opravdu nadchl a výkonem předčil naše očekává, stejně jako hodnoty spotřeby, když mimo město se lze dostat i pod pět litrů nafty. Je ideálním rodinným automobilem, navíc velice elegantním, které sází na komfort a jistotu. A ještě něco, také sazba povinného ručení hraje nemalou roli.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1560 cm³
Výkon: 80 kW(110 k) při 4000/min
Točivý moment: 240 Nm při 1750/min
Rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0 –100 km/h: 11,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,2/4,1/4,9 l/100 km
Rozměry: 4276 x 1815 X 1430 mm
Rozvor: 2608 mm
Cena: 576 400 Kč (Premium)
Jindřich Lasík, 20.5.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















