Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 308 1.5 BlueHDi - úsporný krasavec

Peugeot 308 vyjel na silnice poprvé v roce 2013 a hned zaujal odbornou porotu natolik, že jej zvolila Evropským aute roku. Právem. Vždyť během tří let si jej zakoupilo na tři čtvrtě milionu motoristů. S příchodem třetí generace počet zákazníků překonal číslo sedm milionů. Řekli bychom, že model 308 je takovou stálicí v segmentu nižší střední třídy, a to jak hatchback, tak kombi.

Z předchozí generace zůstala snad jedině číslovka, jinak je všechno nové, včetně loga. Právě nové ztvárnění lva vzbuzuje rozporuplné redakce. My proti němu nic nemáme, je to jen vkusu. Mnohem víc nás zaujal atraktivní design, který Francouzi umějí, na rozdíl od poměrně konzervativních německých automobilů.


S příchodem hatchbacku můžeme prohlásit, že je konečně opět na trhu klasický automobil a ne SUV či crossover Možná proto je tak oblíbený.


Nová platforma umožňuje uložení jakékoliv pohonné jednotky, tedy zážehové, vznětové, plug-in hybridu a v budoucnu se předpokládá také elektrická verze. Vybírat můžete mezi zážehovým přeplňovaným tříválcem 1.2Pure Tech s výkony 110 k a 130 k, příznivce nafty potěší turbodiesel 1.5 BlueHDi (130 k), ale jen ve spojení s osmistupňovým automatem. Pokud preferujete ekologii, potom je tu Hybrid 180 e-EAT8 a 225 e-EAT8.

Pro první test jsme si zvolili výkonnější tříválec, s nímž by se měla nová 308 dobře poradit. Ačkoliv vůz nesl označení GT (Gran Tourismo), tak se o žádná sportovní automobil nejedná. V minulosti tomu alespoň tak bylo, ale dnes bývá situace jiná. Peugeot tak společně s GT Pack označuje nejvyšší výbavy.


S výkonem 130 k při 5500 otáčkách za minutu a s točivým momentem 230 Nm už při 1750/min jsme byli spokojeni. Po klidném rozjezdu sice malinko trvá než „zabere“, ale ve středním pásmu otáček si počíná skvěle. K pohodlí přispívá osmistupňový automat, jenž se už nevolí pákou ale malým voličem. Skoro až zbytečný nám připadá přepínač jízdních režimů. Sice jsme vyzkoušeli všechny, ale nejvíce kilometrů jsme jezdili „normal“. Asi i proto se průměrná spotřeba pohybovala kolem 6,5 litrů na sto kilometrů, po běžných silnicích klesla i o půl litru benzinu.


Pro druhý test jsme zvolili oblíbený čtyřválecový turbodiesel 1,5 litru se stejným výkonem jako „jedna-dvojka“, tedy 130 k. Potěšil nás určitě kultivovaným během i plynulým nástupem síly. Pomalu začíná akcelerovat už ve 1200 otáčkách, ve 1750/min dosahuje největšího točivého momentu 300 Nm, ale zátah pokračuje ještě dál, až zhruba do třech tisíc. V akceleraci je sice o malinko pomalejší, ale vše vám vynahradí ve spotřebě. Naměřili jsme v průměru kolem 5,5 litru nafty na sto kilometrů, a to i při svižnější jízdě. Osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem řadí jemně, hladce a předvídatelně. Můžeme řadit i páčkami pod volantem, ale moc jsme je nevyužívali.


Změny přinesl pochopitelně interiér. S dole i nahoře zploštělým volantem jsme se už setkali, mnozí si stěžují, že horní část věnce zakrývá přístroje, které se zobrazují pouze digitálně. Chce to jen trochu trpělivosti a po chvilce si najdete ideální pozici mezi sedadlem a volantem.


Víc problémů nám dělalo nastavování jednotlivých funkcí na deseti palcovém displeji. Mnohdy je třeba třikrát kliknout a to může odvádět pozornost od řízení. Hlavní funkce se nastavují dotykovými ploškami. Na druhou stranu, kdo si 308 koupí, ten si displej nastuduje jednou pro vždy.
Sedadla jsou pohodlná, mají certifikát AGR, známý z vozů Opel, ale přimlouvali bychom se za lepší boční oporu. Zavazadlový prostor má objem 412 litrů, po sklopení opěradel 1323 litrů. Potěší především velkorysou šířkou přes jeden metr při délce 77 cm až 135 centimetrů.


Spokojeni jsme byli s jízdními vlastnostmi, v zatáčkách se takřka nenaklání. Systém stabilizace zasahuje s citem. Co nás ale hodně rušilo byl asistent hlídání jízdních pruhů. Ten jsme při každé příležitosti vypínali. Do řízení zasahuje hodně agresivně až nepříjemně. Reaguje nejen na podélné značení, ale také na okraj vozovky.


Peugeot 308 nás oslovil už v předchozí generaci, teď udělal velký skok dopředu po všech stránkách. Za nás si zaslouží jedničku, už jen proto, že jde o klasický automobil.


Nejlevnější 308 s benzinovým 1.2 a v základní výbavě pořídíte za 620 000 Kč, diesel ve stejné výbavě, ale s osmistupňovým automatem začíná na 730 000 Kč. Za dobře vybavený model GT zaplatíte 885 000 Kč, ale už prakticky nic nemusíte přikupovat.



Výbavy najdete na:
https://peugeot.ecpaper.cz/osobni/308/308-new/Peugeot-308-new-cenik/?page=1

Popis vozu jsme zveřejnili:


https://www.autokaleidoskop.cz/Novinky/Peugeot-308-bestseller-s-ceskymi-cenami/



Základní
technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1499 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 3750/min
Točivý moment: 300 Nm při 1750/min
Převodovka: osmistupňová samočinná EAT8
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Rychlost: 207 km/h
Kombin.spotřeba: 4,6 l/100 km
Rozměry:4367 x 1859 x 1441 mm
Rozvor kol: 2671
Zav.prostor: 412 l
Cena: 885 000 Kč (1.5 HDi GT)



JL 7.7.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar