Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 107 - svižně s litrovým tříválcem

V loňském roce se u nás vyrobilo přes jeden milion osobních automobilů, ovšem už zdaleka ne jen škodovek, ale i dalších značek. Od roku 2005 mezi ně patří i kolínská trojčata – Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo, Ty byly také prvními zahraničními automobily vyrobenými na našem území.

Zdálky vypadají takřka stejně, a teprve zblízka rozeznáme drobné detaily. Dodejme, že Francouzi měli na starost techniku a finance, Japonci pak vývoj. Konstrukčně jde sice o jeden a týž automobil, ale všechny tři se navzájem liší byť pouze detaily na karosérii. Podvozek, motor, převodovka, přední dveře, čelní sklo i většina prvků výbavy, stejně jako celkové pojetí interiéru mají společné.
Nejnápadnějším znakem Peugeotu 107 je mohutný nasávací otvor v nárazníku, dále zajímavě řešené zadní okno, které tvoří zároveň víko zavazadlového prostoru, zatímco zadní dveře plní i funkci blatníku.
Miniaturní přední a zadní převisy karosérie leccos napovídají o velikosti vnitřního prostoru. I přes omezené vnější rozměry v něm mohou cestovat čtyři dospělé osoby přiměřené výšky, ale vzadu se musí uskrovnit. Menší dveře omezují nastupování a vystupování, ale zase rozhodně je na tom pětidveřová verze lépe než třídveřová. Díky konstrukci předních sedadel bez výraznějšího tvarování je vpředu dost místa na pohodlné cestování ve dvou.
Interiéru dominuje velký kruhový rychloměr, který se v případě, že je vůz vybaven posilovačem a výškově stavitelným volantem, pohybuje společně se sloupkem řízení. Za netradičně umístěný otáčkoměr musíme u výbavy Trendy připlatit 1800 Kč. Originální středový panel s ovladači ventilace vystupuje jako by do prostoru.
Zavazadlový prostor má objem 199 litrů, což je úměrné k malému automobilu. Pokud potřebujeme převážet větší předměty, tak nám nezbývá nic jiného než sklopit zadní sedadla a zvětšit na 751 litrů.
Peugeot 107 se dnes dodává už jen s japonským celohliníkovým litrovým zážehovým tříválcem o výkonu 68 k a točivým momentem 93 Nm při 3600 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty stačí na 157 km/h a zrychlení za necelých 14 sekund. Se čtyřventilovou technikou je svými 67 kilogramy nejlehčím spalovacím motorem.
S ohledem na počet válců se chová kultivovaně, docela nás překvapil zátahem už z nižších otáček. Ale spíš doporučujeme udržovat jej ve vyšších otáčkách, častěji řadit (je spojen s pětistupňovou převodovkou) a potom můžeme jet i svižně, po dálnici v pohodě „stotřicítkou“, ovšem se spotřebou kolem 7 litrů na 100 kilometrů. Jinak po normálních silnicích a klidné jízdě jsme jezdili za pět i méně litrů benzinu, ve městě zhruba o litr víc. .
Díky kompaktním rozměrům, lehkému tříválci, umístění kol v rozích karosérie se chová neutrálně. Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenými rameny vzadu je spíš tvrdší a dokáže si dobře poradit i s nerovnostmi.
V základní výbavě Smile za 179 900 Kč (pětidveřová verze) najdeme mj. čelní airbagy, ABS, denní světla, sklopnou zadní lavici. Vyšší výbava Trendy za 209 900 Kč má navíc mj. elektricky ovládaná přední okna, dělené zadní sedadlo nebo centrální zamykání. Lze si přiobjednat mj. boční a hlavové airbagy, manuální klimatizaci, otáčkoměr nebo ESP.
Sami jsme se přesvědčili, že Peugeot 107 je vhodný nejen jako druhé auto a do městského provozu, pro svoji hbitost a malé rozměry, ale tříčlenné rodině s dítětem poslouží dobře i k cestám po vlastech českých. V současně době na něj dovozce poskytuje slevu zhruba ve výši 40 tisíc korun, takže nejlevnější pětidveřový 107 ve výbavě Smile přijde na 179 900 Kč (třídveřový ještě o 10 000 Kč méně).


Základní technické údaje

Motor: zážehový tříválec
Objem: 998 cm³
Výkon: 50 kW (68 k) při 6000/min
Točivý moment: 93 Nm při 3600/min
Rychlost: 157 km/h
Zrychlení 0.-100 km/h: 13,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,5/3,9/4,5 l/100 km
Rozměry: 3430 x 1630 x 1470 mm
Rozvor kol: 2340 mm
Objem zav.prostoru: 199/751 l
Cena: 209 900 Kč (1.0 Trendy)


J.Lasík, 24.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar