Opel Zafira 2.0 CDTI - mistr variability
Už v roce 1999 přišel Opel, s první generací Zafiry, s unikátním systémem sklápění sedadel do podlahy, aniž by se musela vyjímat. V této filosofii pokračovala i druhá generace o šest let později a současná třetí generace vyvinula systém Flex7 k dokonalosti.
Právě variabilita vnitřního prostoru je bezpochyby největší devizou Opelu Zafira. Ještě než si ale řekneme, jak můžeme interiér měnit, tak připomeňme, že poslední model narostl ve všech směrech. A to se projevilo jak uvnitř, tak i na vnějším designu. Na délku o 200 mm, na šířku o 83 mm a na výšku o 50 mm.
Zafiru si můžete dopřát v pěti- nebo sedmimístném provedení (příplatek 17 000 Kč, v nejvyšší výbavě Cosmo je třetí řada v ceně), jako v našem případě. Druhou řadu už netvoří lavice, ale tři samostatná a velice pohodlná sedadla. Pokud si připlatíte 6100 Kč za tzv. Lounge Seats, potom můžete obě vnější sedadla posouvat o 210 mm podélném směru, ale také o 50 mm směrem do středu, a to je jedna z největších novinek. Komfortní cestování zvyšuje možnost nastavení sklonu opěradel do čtyř poloh. To není všechno. Prostřední sedadlo lze přeměnit na loketní opěrku. K manipulaci se sedadly slouží barevně označené popruhy – červený je na sklopení, černý k vytahování.
Pokud byste ale chtěli vyrazit na dovolenou v sedmi lidech, tak na to zapomeňte. Cestovat sice můžete a hodně pohodlně na všech sedadlech, ale jedině bez zavazadel. V tu chvíli má totiž zavazadlový prostor objem jen 152 litrů. Teprve po zasunutí třetí řady do podlahy se zvětší na 710 litrů a v dvoumístné konfiguraci až na 1860 litrů. Pro přepravu jízdních kol slouží speciální nosič FlexFix (19 400 Kč), ukrytý v zadním nárazníku. Díky nástavci můžeme převážet najednou i čtyři jízdní kola.
Z vozu je výborně vidět díky velkému panoramatickému čelnímu oknu a tenkým předním sloupkům. Multifunkční volant padne dobře do ruky a řadicí páka ve zvýšené poloze máme hned po ruce. Středový panel je opět osazena mnoha tlačítky, ale po chvilce zjistíte, že jejich obsluha je jednoduchá a logická.
Pro Zafiru Tourer zvolil Opel zážehové čtyřválce 1.4 s výkonem 120 k a 140 k a 1.8/115 k a 140 k a vznětový 2.0 CDTI s výkony 110 k, 130 k a 165 k. My jsme zvolili druhý nejsilnější turbodiesel, který patří také k nejžádanějším. Je kombinován se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Výkonem 130 k při 4000 otáčkách za minutu a točivým momentem 300 Nm, který je k dispozici v rozpětí od 1750 do 2500 otáček, plně uspokojí každého majitele Zafiry, vzhledem k rodinnému charakteru automobily. Jeho zátah je cítit už v nízkých otáčkách, zhruba ve 1250 otáčkách a s potěším můžeme konstatovat, že „zmizel“ nežádoucí turboefekt. V průměru jsme jezdili kolem 6,5 litrů nafty na sto kilometrů, po běžných silnicích a klidnější jízdě, bez zbytečného vytáčení, klesla spotřeba skoro o jeden litr.
Díky osvědčeným klasickým vzpěrám pseudo McPherson, podobně jako v Insignii a zadní víceprvkové nápravě z Astra se chová Zafira na silnicích velice stabilně a dobře dokáže filtrovat i nerovnosti na silnicích nižších tříd. V zatáčkách se nijak výrazně nenaklání.Prostě jak se na rodinný automobil sluší a patří.
Opal Zafira se na náš trh dodává ve třech stupních výbavy od 518 900 Kč za verzi 1.4T/120 K ve výbavě Essentia, respektive od 565 900 Kč za 2.0 CDTi/110 k. V nejvyšší výbavě Cosmo je cena testovaného „středního“ dvoulitrového turbodieselu 655 900 Kč.
Třetí generace Opelu Zafira udělal rozhodně velký skok dopředu, jak v designu, dílenském zpracování, hospodárných motorů, tak vnitřní variabilitě. Můžete cestovat v sedmi lidech nebo jen ve čtyřech s pohodlím o stupeň vyšší limuzíny.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1956 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 4000/min
Točivý moment: 300 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,4/4,5/5,2 l/100 km
Rozměry: 4685 x 1884 x 1685 mm
Rozvor kol: 2760 mm
Zav. prostor: 152/710/1860 l
Cena: 595 900 Kč (Enjoy)
J.Lasík, 7.6.2012
Zafiru si můžete dopřát v pěti- nebo sedmimístném provedení (příplatek 17 000 Kč, v nejvyšší výbavě Cosmo je třetí řada v ceně), jako v našem případě. Druhou řadu už netvoří lavice, ale tři samostatná a velice pohodlná sedadla. Pokud si připlatíte 6100 Kč za tzv. Lounge Seats, potom můžete obě vnější sedadla posouvat o 210 mm podélném směru, ale také o 50 mm směrem do středu, a to je jedna z největších novinek. Komfortní cestování zvyšuje možnost nastavení sklonu opěradel do čtyř poloh. To není všechno. Prostřední sedadlo lze přeměnit na loketní opěrku. K manipulaci se sedadly slouží barevně označené popruhy – červený je na sklopení, černý k vytahování.
Pokud byste ale chtěli vyrazit na dovolenou v sedmi lidech, tak na to zapomeňte. Cestovat sice můžete a hodně pohodlně na všech sedadlech, ale jedině bez zavazadel. V tu chvíli má totiž zavazadlový prostor objem jen 152 litrů. Teprve po zasunutí třetí řady do podlahy se zvětší na 710 litrů a v dvoumístné konfiguraci až na 1860 litrů. Pro přepravu jízdních kol slouží speciální nosič FlexFix (19 400 Kč), ukrytý v zadním nárazníku. Díky nástavci můžeme převážet najednou i čtyři jízdní kola.
Z vozu je výborně vidět díky velkému panoramatickému čelnímu oknu a tenkým předním sloupkům. Multifunkční volant padne dobře do ruky a řadicí páka ve zvýšené poloze máme hned po ruce. Středový panel je opět osazena mnoha tlačítky, ale po chvilce zjistíte, že jejich obsluha je jednoduchá a logická.
Pro Zafiru Tourer zvolil Opel zážehové čtyřválce 1.4 s výkonem 120 k a 140 k a 1.8/115 k a 140 k a vznětový 2.0 CDTI s výkony 110 k, 130 k a 165 k. My jsme zvolili druhý nejsilnější turbodiesel, který patří také k nejžádanějším. Je kombinován se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Výkonem 130 k při 4000 otáčkách za minutu a točivým momentem 300 Nm, který je k dispozici v rozpětí od 1750 do 2500 otáček, plně uspokojí každého majitele Zafiry, vzhledem k rodinnému charakteru automobily. Jeho zátah je cítit už v nízkých otáčkách, zhruba ve 1250 otáčkách a s potěším můžeme konstatovat, že „zmizel“ nežádoucí turboefekt. V průměru jsme jezdili kolem 6,5 litrů nafty na sto kilometrů, po běžných silnicích a klidnější jízdě, bez zbytečného vytáčení, klesla spotřeba skoro o jeden litr.
Díky osvědčeným klasickým vzpěrám pseudo McPherson, podobně jako v Insignii a zadní víceprvkové nápravě z Astra se chová Zafira na silnicích velice stabilně a dobře dokáže filtrovat i nerovnosti na silnicích nižších tříd. V zatáčkách se nijak výrazně nenaklání.Prostě jak se na rodinný automobil sluší a patří.
Opal Zafira se na náš trh dodává ve třech stupních výbavy od 518 900 Kč za verzi 1.4T/120 K ve výbavě Essentia, respektive od 565 900 Kč za 2.0 CDTi/110 k. V nejvyšší výbavě Cosmo je cena testovaného „středního“ dvoulitrového turbodieselu 655 900 Kč.
Třetí generace Opelu Zafira udělal rozhodně velký skok dopředu, jak v designu, dílenském zpracování, hospodárných motorů, tak vnitřní variabilitě. Můžete cestovat v sedmi lidech nebo jen ve čtyřech s pohodlím o stupeň vyšší limuzíny.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1956 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 4000/min
Točivý moment: 300 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,4/4,5/5,2 l/100 km
Rozměry: 4685 x 1884 x 1685 mm
Rozvor kol: 2760 mm
Zav. prostor: 152/710/1860 l
Cena: 595 900 Kč (Enjoy)
J.Lasík, 7.6.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















