Opel Meriva 1.4 Turbo - velké malé MPV
Boj o každého zákazníka je dnes velký. Přesvědčovací metody výrobců, aby si zvolil právě jejich model jsou různé. Někdo sází na design, jiný na technologii, další na spotřebu nebo ekologii atd. Trumfem značky Opel jsou v případě Merivy dveře, které se otevírají proti sobě.
Pokud se až dosud náhodou takové dveře objevily, tak byly výsadou dražších nebo luxusních automobilů jako třeba Rolls Royce Phantom nebo Mazda RX8, ale asi nejvíce se proslavily u legendárních londýnských taxíků. Teď našly uplatnění v mini MPV. Jak jsme naznačili, zadní boční dveře jsou upevněny ke sloupkům C, nikoliv tedy B a můžeme je otevřít až do úhlu 84 stupňů. Tím se sice usnadní nastupování nebo vystupování, ale už ne jejich zavírání zevnitř. Když je totiž rozevřeme jak jen to nejvíc jde, tak už nedosáhneme na madlo. Proto je lepší neotvírat je „dokořán“. Ve stísněných prostorech taky nedoporučujeme vystupovat oběma cestujícím na jedné straně najednou.
Když už jsme tedy otevřeli dveře, tak se podívejme dovnitř. Z vyššího posezu je dobrý výhled prakticky do všech stran. Trochu nezvykle působí změť tlačítek na středovém panelu, vyznat se v nich není jednoduché, ale kdo bude Merivu používat denně, ten si zvykne a vůbec mu to nepřijde. Naopak analogové přístroje jsou dobře čitelné, stejně jako údaje z palubního počítače, nechybí ani ukazatel chladicí kapaliny.
Pochvalu zaslouží přední sedadlo nastavitelné v širokém rozsahu a s elektricky nastavitelnou tuhostí a ergonomickým certifikátem (za příplatek). Řadicí páku šestistupňové převodovky máme po ruce a řazení je přesné. Páku ruční brzdy bychom hledali zbytečně, nahrazuje ji tlačítko elektrické brzdy, čímž se uvolnil prostor mezi sedadly. Po stříbrných kolejnicích (ve výbavě Cosmo samozřejmostí) můžeme posouvat loketní operkou, podle toho jestli si na ní chceme položit ruku nebo zvětšit odkládací prostor. Další z vychytávek nesoucí společného jmenovatele Flex, v tomto případě Raid, zatímco u systému dveří nese označení Door.
Další „Flex“ najdeme v zavazadlovém prostoru v podobě praktické dvojité podlahy s možností aretace ve dvou polohách. Díky systému polohovatelných a posuvných zadních sedadel Flex Space můžeme jednoduchým způsobem zvětšit zavazadlový prostor ze 400 l na 1500 litrů. Možná se někomu bude zdát základní objem malý, třeba proti Roomsteru (480 l),ale jeho devizou je výborná využitelnost.
Druhá generace Opelu Meriva přichází po osmi letech, pokud nepočítáme facelift z roku 2006. Zákazníka může oslovit nejen vnitřní variabilitou a dveřmi, ale také stylingem, včetně vyšší hrany oken s avantgardním schůdkem nebo protaženými světlomety s denním svícením. Do zadního plastového nárazníku je integrován praktický nosič pro dvě jízdní kola.
Opel Meriva je v nabídce se zážehovými motory – 1.4/100, 120 a 140 k a vznětovými 1.3 DTC/75 a 95 k a 1.7 DTC/130 a 110 k. V našem případě poháněl přední kola nejsilnější benzinový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 140 k. Točivý moment začíná na 1850 otáčkách a lineárně pokračuje skoro do pěti tisíc. Podobně jako u jiných maloobjemových motorů hodně záleží na způsobu jízdy. My jsme s vozem najezdili více než tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou kolem osmi litrů nafty na sto kilometrů. Ale vzhledem k tomu, že jsme více než polovinu kilometrů najeli v kopcovitém terénu a na zasněžených cestách, když jsme sledovali veteránský Winter Trial a tudíž jsme jezdili i svižně, tak spotřeba odpovídá. Ale když uberete plyn, potom se vás podaří snížit průměr takřka o litr.
Na silnici se chová i přes větší výšku stabilně, v zatáčkách se nenaklání a poměrně dobře se vyrovnává s nerovnostmi.
Standardní výbava zahrnuje šest airbagů, systémy ABS, ESP, klimatizaci, multifukční displej, elektricky ovládaná boční okna vpředu, posuvnou loketní opěrku, radio s mp3 a CD atd. To vše za základní cenu 329 900 Kč u verze 1.4/100 k. Výbava Cosmo vás navíc obdaruje mj. mlhovkami, volantem potaženým kůží s dálkovým ovládáním radia, palubním počítačem, elektricky ovládanými okny atd., to vše v ceně 411 900 Kč za 1.4 Turbo. Testované provedení mělo navíc ještě automatickou dvouzonovou klimatizaci, ortopedická sedadla včetně vyhřívání, systém hill holder, parkovací senzory, zadní tmavá okna, navigaci. Tím cena naroste na ca 481 000 Kč.
Opel Merivu můžeme s klidem zařadit mezi nejlepší malá MPV s netradičním pojetím dveří a prostorným interiérem s mnoha praktickými doplňky. S přibývajícími kilometry jsme jí stále více přicházeli na chuť.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1361 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 4900/min
Točivý moment: 200 Nm při 1850-4900/min
Rychlost: 196 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,8/5,6/6,7 l/100 km
Rozměry: 4288 x 1812 x 1615 mm
Rozvor kol: 2644 mm
Rozchod kol: 1488/1509 mm
Zav.prostor: 400/1500 l
Cena. 411 900 Kč
J.Lasík 9.2.2011
Když už jsme tedy otevřeli dveře, tak se podívejme dovnitř. Z vyššího posezu je dobrý výhled prakticky do všech stran. Trochu nezvykle působí změť tlačítek na středovém panelu, vyznat se v nich není jednoduché, ale kdo bude Merivu používat denně, ten si zvykne a vůbec mu to nepřijde. Naopak analogové přístroje jsou dobře čitelné, stejně jako údaje z palubního počítače, nechybí ani ukazatel chladicí kapaliny.
Pochvalu zaslouží přední sedadlo nastavitelné v širokém rozsahu a s elektricky nastavitelnou tuhostí a ergonomickým certifikátem (za příplatek). Řadicí páku šestistupňové převodovky máme po ruce a řazení je přesné. Páku ruční brzdy bychom hledali zbytečně, nahrazuje ji tlačítko elektrické brzdy, čímž se uvolnil prostor mezi sedadly. Po stříbrných kolejnicích (ve výbavě Cosmo samozřejmostí) můžeme posouvat loketní operkou, podle toho jestli si na ní chceme položit ruku nebo zvětšit odkládací prostor. Další z vychytávek nesoucí společného jmenovatele Flex, v tomto případě Raid, zatímco u systému dveří nese označení Door.
Další „Flex“ najdeme v zavazadlovém prostoru v podobě praktické dvojité podlahy s možností aretace ve dvou polohách. Díky systému polohovatelných a posuvných zadních sedadel Flex Space můžeme jednoduchým způsobem zvětšit zavazadlový prostor ze 400 l na 1500 litrů. Možná se někomu bude zdát základní objem malý, třeba proti Roomsteru (480 l),ale jeho devizou je výborná využitelnost.
Druhá generace Opelu Meriva přichází po osmi letech, pokud nepočítáme facelift z roku 2006. Zákazníka může oslovit nejen vnitřní variabilitou a dveřmi, ale také stylingem, včetně vyšší hrany oken s avantgardním schůdkem nebo protaženými světlomety s denním svícením. Do zadního plastového nárazníku je integrován praktický nosič pro dvě jízdní kola.
Opel Meriva je v nabídce se zážehovými motory – 1.4/100, 120 a 140 k a vznětovými 1.3 DTC/75 a 95 k a 1.7 DTC/130 a 110 k. V našem případě poháněl přední kola nejsilnější benzinový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 140 k. Točivý moment začíná na 1850 otáčkách a lineárně pokračuje skoro do pěti tisíc. Podobně jako u jiných maloobjemových motorů hodně záleží na způsobu jízdy. My jsme s vozem najezdili více než tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou kolem osmi litrů nafty na sto kilometrů. Ale vzhledem k tomu, že jsme více než polovinu kilometrů najeli v kopcovitém terénu a na zasněžených cestách, když jsme sledovali veteránský Winter Trial a tudíž jsme jezdili i svižně, tak spotřeba odpovídá. Ale když uberete plyn, potom se vás podaří snížit průměr takřka o litr.
Na silnici se chová i přes větší výšku stabilně, v zatáčkách se nenaklání a poměrně dobře se vyrovnává s nerovnostmi.
Standardní výbava zahrnuje šest airbagů, systémy ABS, ESP, klimatizaci, multifukční displej, elektricky ovládaná boční okna vpředu, posuvnou loketní opěrku, radio s mp3 a CD atd. To vše za základní cenu 329 900 Kč u verze 1.4/100 k. Výbava Cosmo vás navíc obdaruje mj. mlhovkami, volantem potaženým kůží s dálkovým ovládáním radia, palubním počítačem, elektricky ovládanými okny atd., to vše v ceně 411 900 Kč za 1.4 Turbo. Testované provedení mělo navíc ještě automatickou dvouzonovou klimatizaci, ortopedická sedadla včetně vyhřívání, systém hill holder, parkovací senzory, zadní tmavá okna, navigaci. Tím cena naroste na ca 481 000 Kč.
Opel Merivu můžeme s klidem zařadit mezi nejlepší malá MPV s netradičním pojetím dveří a prostorným interiérem s mnoha praktickými doplňky. S přibývajícími kilometry jsme jí stále více přicházeli na chuť.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1361 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 4900/min
Točivý moment: 200 Nm při 1850-4900/min
Rychlost: 196 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,8/5,6/6,7 l/100 km
Rozměry: 4288 x 1812 x 1615 mm
Rozvor kol: 2644 mm
Rozchod kol: 1488/1509 mm
Zav.prostor: 400/1500 l
Cena. 411 900 Kč
J.Lasík 9.2.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout