Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Meriva 1.4 T LPG - levný provoz a variabilita

Někdo sází na design, jiný na technologii, další na spotřebu nebo ekologii atd. Trumfem Opelu Meriva jsou hlavně dveře, které se otevírají proti sobě. Dříve bývaly takové dveře výsadou dražších nebo luxusních automobilů, ale asi nejvíce se proslavily u londýnských taxíků. Teď našly uplatnění v mini MPV. A druhým trumfem může být i provoz na LPG.

Druhá generace Opelu Meriva přichází po osmi letech, pokud nepočítáme facelift z roku 2006. Zákazníka může oslovit nejen vnitřní variabilitou a dveřmi, ale také stylingem, včetně vyšší hrany oken s avantgardním schůdkem nebo protaženými světlomety s denním svícením.

Zadní boční dveře jsou totiž upevněny ke sloupkům C, nikoliv tedy B a můžeme je otevřít až do úhlu 84 stupňů ve čtyřech aretačních krocích. Tím se sice usnadní nastupování nebo vystupování, ale už ne jejich zavírání zevnitř. Pokud je rozevřeme „dokořán“, potom nedosáhneme na madlo. Ve stísněných prostorech nedoporučujeme vystupovat oběma cestujícím na jedné straně najednou.

Když už jsme tedy otevřeli dveře, tak se podívejme dovnitř. Z vyššího posezu by byl jvýborný výhled, pokud by část silnice v zatáčkách nezakrýval mohutný čelní sloupek. Trochu nezvykle působí změť tlačítek na středovém panelu, vyznat se v nich není jednoduché, ale zvyknete si. Analogové přístroje jsou dobře čitelné, stejně jako údaje z palubního počítače, překvapivě i s ukazatelem chladicí kapaliny.

Pochvalu zaslouží přední sedadlo nastavitelné v širokém rozsahu a s elektricky nastavitelnou tuhostí a ergonomickým certifikátem (za příplatek). Páku ruční brzdy jsme hledali zbytečně, nahrazuje ji tlačítko elektrické brzdy, čímž se uvolnil prostor mezi sedadly. Po stříbrných kolejnicích (ve výbavě Cosmo samozřejmostí) můžeme posouvat loketní operkou, podle toho jestli si na ní chceme položit ruku nebo zvětšit odkládací prostor. Další z vychytávek nesoucí společného jmenovatele Flex, v tomto případě Raid, zatímco u systému dveří nese označení Door.

Další Flex najdeme v zavazadlovém prostoru v podobě praktické dvojité podlahy s možností aretace ve dvou polohách. Díky systému polohovatelných a posuvných zadních sedadel Flex Space můžeme jednoduchým způsobem zvětšit zavazadlový prostor ze 400 l na 1500 litrů.
Opel Meriva je v nabídce se zážehovými motory – 1.4/100, 120 a 140 k a vznětovým 1.6 CDTi/136 k. Prostřední varianta zážehového motoru je uzpůsobena na provoz LPG, a právě tu jdsme si vyzkoušeli.

Vzhledem k hmotnosti až 1400 kilogramů je výkon 120 k dostatečný, točivý moment 175 Nm je k dispozici od 1750 do 4800 otáček za minutu. Toroidní nádrž na 35 litrů LPG zabírá prostor rezervy, a tak omezuje objem zavazadlového prostoru 400 l jen minimálně. Na jedno naplnění jsme ujeli zhruba necelé čtyři stovky kilometrů, hodně záleží na dynamice jízdy. Po vyčerpání nádrže LPG se motor automaticky přepne na benzínový provoz. Dojezd s oběma nádržemi může tak dosáhnout takřka tisíc kilometrů.

Jakmile nastartujete, tak si motor „pamatuje“, na jaké palivo jste jeli a po jeho zhařátí se přepne na plyn, aniž byste cokoliv zpozorovali.
Musíme pochválit překvapivě dobré odhlučnění i kvalitní podvozek. Přestože vůz jezdil na 18“ nízkoprofilových pneumatikách, tak dobře tlumil nerovnosti našich vozovek. Na silnici se chová i přes větší výšku stabilně, v zatáčkách se nenaklání a poměrně dobře se vyrovnává s nerovnostmi.

Druhý stupeň výbavy Drive zahrnuje šest airbagů, systémy ABS, ESP, klimatizaci, multifukční displej, elektricky ovládaná boční okna vpředu, posuvnou loketní opěrku, radio s mp3 a CD atd. To vše za cenu 401 700 Kč u testovaného vozu. O stupeň vyšší výbava Enjoy přijde na 372 900 Kč. Jinak nejlevnější Merivu s výbavou Selection koupíte za 271 900 Kč u verze 1.4/100 k.

Výbava Cosmo vás navíc obdaruje mj. mlhovkami, volantem potaženým kůží s dálkovým ovládáním radia, palubním počítačem, elektricky ovládanými okny atd., to vše v ceně 4391 900 Kč za 1.4 Turbo LPG.

Opel Merivu můžeme s klidem zařadit mezi nejlepší malá MPV s netradičním pojetím dveří a prostorným interiérem s mnoha praktickými doplňky. Navíc s provedením LPG ušetříte, když jeden kilometr vychází zhruba na 1 Kč, podle aktuální ceny LPG.



Základní technické údaje


Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1364 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 4800-6000/min
Točivý moment: 175 Nm při 1750-4820/min
Rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,8/4,7/5,8 l/100 km
Rozměry: 4300 x 1812 x 1615 mm
Rozvor kol: 2644 mm
Zav.prostor: 400/1500 l
Cena: 391 900 Kč (Cosmo)



J.Lasík, 7.12.2016



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar