Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTi - rodinné kombi za rozumné peníze

Historie kompaktního hatchbacku nižší střední třídy se začala psát, světe div se, už v roce 1936 s nástupem modelu Kadett. První model Astra se objevil v roce 1991, a největšího úspěchu se dočkala desátá generace, kdy byla zvolena Evropským autem roku 2016.

Samozřejmě nabídku obohatilo i kombi, poprvé v roce 1963 kadett A Caravan, dnes označovaný jako SportsTourer v sedmé generaci. Mimochodem délkou 4,7 metru nejdelší kombi v segmentu C.

Ještě, než se objeví nová Astra, tak proběhla nenápadná modernizace, kterou jste možná ani nepostřehli. Decentní design totiž žádnými změnami neprošel, snad jen nárazník je přepracovaný. Nebylo třeba, je spíš konzervativní, bez zbytečných příkras. Důležité je, že se stále líbí.


Ani interiér neprošel žádnou zásadní revolucí, připomíná větší Insignii, jen přibyly některé prvky z modelů vyšších tříd, mj. například vyhřívané čelní sklo, výkonný audiosystém nebo nejrůznější asistenty, podporující bezpečnou jízdu. Trochu se zapomíná na nové diodové matricové světlomety IntelliLux s výkonnou přední kamerou. Ta sleduje provoz před vozidlem včetně pohybu chodců a podle aktuální situace upravuje paprsek. Novinkou je například vyhřívané přední sklo nebo kamery za zpětným zrcátkem.


Jízdní komfort poskytují ergonomicky tvarovaná masážní přední sedadla s ortopedickým certifikátem. Připadáte si v nich, jako byste seděli doma v křesle. Rychle si najdete pozici za volantem. Všechny ovladače jsou na svých místech, nic nemusíte hledat. Potěší určitě klasický ovladač pro klimatizaci, a nemusíte tak dlouho listovat v 8“ displeji. Přístrojový štít tvoři dva analogové budíky, vlevo a vpravo, a uprostřed digitální rychloměr. Vzadu je pohodlně usadí gtři osoby.
Zavazadlový prostor potěší jednak pravidelným tvarem a objemem 540 litrů, který můžeme sklopením opěradel zadních sedadel navýšit na 1630 litrů. Pod dvojitou podlahou je uložena ještě dojezdová rezerva. Určitě lepší řešení, než lepicí sada.


Jak jsme se už zmínili největší změna se u modernizované desáté generace odehrála pod kapotou. Prakticky všechny zážehové pohonné jednotky byly vyměněny a ke slovu přišly přeplňované tříválce 1.2 PureTech, ale zatím ne z PSA, jak se mnozí mylně domnívají. Byly totiž vyvinuty ještě za doby, kdy Opel patřil pod GM. Od roku 2017 je Opel součástí francouzského PSA.


Pro český trh jsou k dispozici zatím jen s výkonem 110 k a 130 k, ale zůstal i původní tříválec 1.4 EcoTech s výkonem 145 k. Také vznětový motor má pouze tři válce - 1.5 CDTi s výkony 105 k a 122 k, zatímco původní „jedna šestka“ už zmizela. Všechny motory jsou kombinovány s novou šestistupňovou mechanickou převodovkou, pouze 1.4 s CVT a nejsilnější diesel s devítistupňovou samočinnou. Za ni sice připlatíte 50 tisíc, ale cestování je pak hodně komfortní. Ideální řešení pro každého, kdo už nechce řadit.


Pro test jsme zvolili silnější vznětový tříválec, tedy s výkonem 122 k při 3500 otáčkách za minutu. Točivý moment 285 Nm můžeme využívat už od 1500 otáček aý do 2700. Z 0 na 100 km/h potřebuje jedenáct sekund. Ve spojení s devítistupňovým automatem jsme jezdili v průměru kolem pěti litrů nafty.


Pochvalovali jsme si doslova excelentní jízdní vlastnosti po klikatých silničkách. Jsou ovlivněny nejen novými tlumiči, ale i nastavením podvozku, ale i jeho zakrytováním v prostoru motoru nebo deflektory u zavěšení zadních kol.

Nejlevnější Opel Astra SportsTourer pořídíte dnes za akční cenu 419 990 Kč (1.2 Edition), ceny dieselu začínají na 459 990 Kč (Edition) a končí na 599 990 Kč za špičkovou výbavu Ultimate. Testované provedení ve výbavě Elegance přijde s akční slevou na 519 990 Kč Kč.


Kombi Opel Astra Sports Tourer je stálicí v nabité nižší střední třídy a patří řadu let mezi nejlépe prodávanými modely německé automobilky. Po ujetí asi tisícovky kilometrů se ani nedivíme. Řekli bychom kvalitní rodinný automobil za rozumné peníze a s dieselem i hospodárný. I když asi s klasickou přímo řazenou převodovkou bude ještě hospodárnější a levnější. Oproti hatchbacku je jen o 30 000 Kč dražší.


https://www.opel.cz/vozidla/astra-models/sports-tourer/katalog-a-cenik.html


Základní
technické údaje


Motor: vznětový přeplňovaný tříválec
Objem: 1496 cm³
Výkon: 90 kW (122 k) při 3500/min
Točivý moment: 285 Nm při 1500-2700/min
Převodovka: devítistupňový automat
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,5/3,7/4,3 l/100 km
Rozměry: 4702 x 1871 x 1510 mm
Rozvor kol: 2662 mm
Zavazadlový prostor: 540/1630 l
Cena: 519 990 Kč (1.5 CDTi 120 Elegance)



J.Lasík 26.11.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar