Opel Astra ST 2.0 CDTi - elegantní kombi nezklame
Automobily kombi mají u značky Opel víc než půl století dlouhou tradici. Jejich historie totiž spadá do padesátých let. Zpočátku nesly označení ST, později Caravan a nyní se Němci opět vrátili ke zkratce ST, nebo-li Sports Tourer.
Ale je opravdu na místě označení Sports Tourer? Snad jedině díky elegantně střiženému designu hatchbacku, respektive kombi ST. Jinak jsme na kombi nic sportovního neobjevili, jako třeba v případě Audi S4 Avant apod.
Kombi Opel Astra ST, které o 279 cm překonává hatchback, se řadí sice mezi největší v nižší střední třídě, ale s vnitřním prostorem to zase tak slavné není. Prodloužený zadní převis znamená o 130 litrů větší zavazadlový prostor objemu 500 litrů. To jej řadí mezi průměr, ale potěší hlavně praktičností a kolmými bočními stěnami (vlevo s otevřenou přihrádkou) a také nízkou hranou ložné plochy. Opěradla zadních sedadel lze dálkově sklápět, stačí jen zatáhnout za páčku v kufru a objem se zvětší na 1550 litrů. Pokud ale chceme úplně rovnou podlahu, potom musíme sklopit ještě sedáky. Po sklopení se prodlouží délka z 1069 mm na 1835 mm, při šířce 1026 mm. Pod podlahou, kde by mohla být rezerva, je ještě prostor (74 l) na drobnosti.
Zatímco přední dveře jsou dostatečně široké, o zadních to už říct nemůžeme, jsou totiž hodně úzké. Za příplatek 12 500 Kč si můžete přiobjednat přední sedadla, u nichž lze měnit sklon i délka sedáku. Vzadu bohužel chybí nějaký ten centimetr pro nohy, ale sedadla jsou velice pohodlná. Palubní deska působí mohutně, přístroje jsou dobře čitelné a přehledné, jen množství tlačítek na středovém panelu vás v prvním okamžiku trochu zaskočí. Ale po čase si zvyknete a dokážete se v nich spolehlivě a rychle orientovat.
Premiéru mělo kombi na podzim roku 2010 v Paříži a na náš trh se dostalo vloni a nyní se prodává od 410 900 Kč za nejslabší verzi 1.4. Cenové rozpětí však roste až do 534 900 Kč za 1.7 CDI EcoFlex, což jen dokazuje, že nabídka je opravdu bohatá – pět zážehových a čtyři vznětové pohonné jednotky. Zákazník si může vybrat mezi zážehovými 1.4/74 kW, 1.6/85 kW, 1.4 T/88 kW a 103 kW a 1.6 T/132 kW. Ze vznětových motorů jsou k dispozici – 1.3 CDTi/70 kW, 1.7 CDTi/81 kW a 92 kW a 2.0/CDTi/118 kW. K tomu ještě čtyři výbavy a dvě převodovky.
V našem případě se pod kapotou ukrýval vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu dvou litrů a výkonu 165 k, tedy druhý nejsilnější motor, jaký si můžete v modelu Astra ST dopřát. Turbodiesel má síly na rozdávání, už v 1750 otáčkách za minutu dosahuje točivý moment maxima 350 Nm. Se šestistupňovou převodovkou, jejíž řazení jde zlehka a přesně, spolupracuje bez chyby. Přestože jsme s kombi najezdili hodně kilometrů i po zasněžených cestách, tak spotřeba nepřekročila v průměru šest litrů nafty na sto kilometrů. A to je na poměrně velký automobil a slušný výkon 165 k víc než přijatelné.
Kombi výborně drží stopu, je stabilní, a to i v náročných zimních podmínkách. Vůz byl vybaven adaptivním podvozkem Flex Ride s regulací tlumičů CDC (připlatit musíte 40 000 Kč), u něhož si tlačítkem na středovém panelu můžeme nastavit kromě standardního režimu Normal ještě Sport nebo komfortní Tour. Ale přiznáme, že jsme velké rozdíly nepociťovali.
Opel Astra ST se prodává ve výbavě Essentia, Enjoy, Sport a Cosmo, přičemž už v základní najdeme elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, světla pro denní svícení, elektricky ovládaná okna vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, systém ABS a ESP nebo přední a boční airbagy u řidiče a spolujezdce. To v ceně od 362 900 Kč v případě verze 1.4/100 k, respektive od 429 900 Kč za 1.3 CDTi.
Naopak nejvyšší výbava zahrnuje mj.aktivní opěrky hlavy vpředu, elektrickou ruční brzda, asistent pro rozjezd do kopce, palubní počítač, tempomat, dvouzónovou elektronickou klimatizaci, zadní sedadla FlexFold, volant potažený kůží s prvky pro ovládání rádia atd. Verze 2.0 CDTi s výkonem 165 k se prodávají od 489 000 Kč (Enjoy) do 513 900 Kč (Cosmo).
Kombi Astra Sports Tourer uspokojí nároky jak méně náročné klientely, které dobře poslouží méně výkonné verze, tak i náročnějším řidičům, pro které je přeplňovaný vznětový dvoulitr ideálním řešením i pro delší cesty.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1956 cm³
Výkon: 118 kW (160 k) při 4000/min
Točivý moment: 350 Nm při 1750/min
Rychlost: 212 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,5/4,2/5,1 l/100 km
Rozměry: 4698 x 1814 x 1535 mm
Rozvor kol: 2685 mm
Zav.prostor: 500/1550 l
Cena: 489 000 Kč (Enjoy)
J.Lasík, 7.3.2012
Kombi Opel Astra ST, které o 279 cm překonává hatchback, se řadí sice mezi největší v nižší střední třídě, ale s vnitřním prostorem to zase tak slavné není. Prodloužený zadní převis znamená o 130 litrů větší zavazadlový prostor objemu 500 litrů. To jej řadí mezi průměr, ale potěší hlavně praktičností a kolmými bočními stěnami (vlevo s otevřenou přihrádkou) a také nízkou hranou ložné plochy. Opěradla zadních sedadel lze dálkově sklápět, stačí jen zatáhnout za páčku v kufru a objem se zvětší na 1550 litrů. Pokud ale chceme úplně rovnou podlahu, potom musíme sklopit ještě sedáky. Po sklopení se prodlouží délka z 1069 mm na 1835 mm, při šířce 1026 mm. Pod podlahou, kde by mohla být rezerva, je ještě prostor (74 l) na drobnosti.
Zatímco přední dveře jsou dostatečně široké, o zadních to už říct nemůžeme, jsou totiž hodně úzké. Za příplatek 12 500 Kč si můžete přiobjednat přední sedadla, u nichž lze měnit sklon i délka sedáku. Vzadu bohužel chybí nějaký ten centimetr pro nohy, ale sedadla jsou velice pohodlná. Palubní deska působí mohutně, přístroje jsou dobře čitelné a přehledné, jen množství tlačítek na středovém panelu vás v prvním okamžiku trochu zaskočí. Ale po čase si zvyknete a dokážete se v nich spolehlivě a rychle orientovat.
Premiéru mělo kombi na podzim roku 2010 v Paříži a na náš trh se dostalo vloni a nyní se prodává od 410 900 Kč za nejslabší verzi 1.4. Cenové rozpětí však roste až do 534 900 Kč za 1.7 CDI EcoFlex, což jen dokazuje, že nabídka je opravdu bohatá – pět zážehových a čtyři vznětové pohonné jednotky. Zákazník si může vybrat mezi zážehovými 1.4/74 kW, 1.6/85 kW, 1.4 T/88 kW a 103 kW a 1.6 T/132 kW. Ze vznětových motorů jsou k dispozici – 1.3 CDTi/70 kW, 1.7 CDTi/81 kW a 92 kW a 2.0/CDTi/118 kW. K tomu ještě čtyři výbavy a dvě převodovky.
V našem případě se pod kapotou ukrýval vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu dvou litrů a výkonu 165 k, tedy druhý nejsilnější motor, jaký si můžete v modelu Astra ST dopřát. Turbodiesel má síly na rozdávání, už v 1750 otáčkách za minutu dosahuje točivý moment maxima 350 Nm. Se šestistupňovou převodovkou, jejíž řazení jde zlehka a přesně, spolupracuje bez chyby. Přestože jsme s kombi najezdili hodně kilometrů i po zasněžených cestách, tak spotřeba nepřekročila v průměru šest litrů nafty na sto kilometrů. A to je na poměrně velký automobil a slušný výkon 165 k víc než přijatelné.
Kombi výborně drží stopu, je stabilní, a to i v náročných zimních podmínkách. Vůz byl vybaven adaptivním podvozkem Flex Ride s regulací tlumičů CDC (připlatit musíte 40 000 Kč), u něhož si tlačítkem na středovém panelu můžeme nastavit kromě standardního režimu Normal ještě Sport nebo komfortní Tour. Ale přiznáme, že jsme velké rozdíly nepociťovali.
Opel Astra ST se prodává ve výbavě Essentia, Enjoy, Sport a Cosmo, přičemž už v základní najdeme elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, světla pro denní svícení, elektricky ovládaná okna vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, systém ABS a ESP nebo přední a boční airbagy u řidiče a spolujezdce. To v ceně od 362 900 Kč v případě verze 1.4/100 k, respektive od 429 900 Kč za 1.3 CDTi.
Naopak nejvyšší výbava zahrnuje mj.aktivní opěrky hlavy vpředu, elektrickou ruční brzda, asistent pro rozjezd do kopce, palubní počítač, tempomat, dvouzónovou elektronickou klimatizaci, zadní sedadla FlexFold, volant potažený kůží s prvky pro ovládání rádia atd. Verze 2.0 CDTi s výkonem 165 k se prodávají od 489 000 Kč (Enjoy) do 513 900 Kč (Cosmo).
Kombi Astra Sports Tourer uspokojí nároky jak méně náročné klientely, které dobře poslouží méně výkonné verze, tak i náročnějším řidičům, pro které je přeplňovaný vznětový dvoulitr ideálním řešením i pro delší cesty.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1956 cm³
Výkon: 118 kW (160 k) při 4000/min
Točivý moment: 350 Nm při 1750/min
Rychlost: 212 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,5/4,2/5,1 l/100 km
Rozměry: 4698 x 1814 x 1535 mm
Rozvor kol: 2685 mm
Zav.prostor: 500/1550 l
Cena: 489 000 Kč (Enjoy)
J.Lasík, 7.3.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout