Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Astra 1.7 CDTi - zážitky s podvozkem Flex Ride

Za stálice nižší střední třídy, které mnoho let usilují o přízeň zákazníků můžeme považovat Volkswagen Golf a Opel Astra, ke kterým se před dvanácti lety přidal ještě Ford Focus. Dnes se podíváme, jak má v tomto trojboji šanci uspět Opel Astra.

Zatímco VW Golf je sice trochu konzervativního vzhledu, ale perfektně dílensky zpracovaný a neztrácí na ceně ani po mnoha letech, tak Ford Focus se snaží upoutat designem (uvidíme s jakým ohlasem se setká právě nastupující generace), a to samé můžeme prohlásit také o čtvrté generaci Opelu Astra, jenž po letech okouzluje právě výraznými tvary a nebývale šikmo skloněným čelním oknem, na které navazuje oblouk dozadu se svažující střechy, Oproti předchozí generaci povyrostla Astra o 50 mm do délky, do šířky o 55 mm, ale rozhodně jí prospělo snížení výšky o 50 mm. Líbivým křivkám karosérie nelze vůbec nic vytknout.
Dveře se otevírají pod hodně velkým úhlem a také zadní stěna se vyklápí vysoko, což jsme ocenili při nastupování nebo nakládání zavazadel. Z větších rozměrů (rozvor se zvětšil o 70 mm) lze tušit také prostorný interiér pro pět osob, které se nemusí obávat o svůj komfort. Jedině snad vyšší osoby na zadních sedadlech by mohly přijít do kontaktu se střechou, což je daň za design.
Po usednutí do perfektně tvarovaných sedadel s výbornou boční oporou jsme si připadali jako ve sportovně laděném automobilu. Příjemně podsvícené přístroje jsou dobře čitelné a přehledné. Malou výtku máme jen k množství tlačítek na středovém panelu, ale člověk si asi zvykne na všechno. Zvláště, když vůz denně používá. Zjistili jsme však, že jejich rozmístění dává logiku. Páku ruční brzdy byste hledali marně, nahrazuje ji elektrická ovládaná kolébkovým ovladačem.
Zavazadlový prostor se může pochlubit jedním z největších objemů v této kategorii vozů – 370 litrů, a po sklopení opěradel 1235 litrů. Praktická je variabilní pevná skládací podlaha (ovšem za příplatek 1400 Kč), kterou můžeme umístit do jedné ze tří poloh. Dodejme, že délka „kufru“ je 780 mm (po sklopení 1470 mm) a šířka mezi podběhy 1030 mm. Navíc je celý velice dobře využitelný, což u některých z konkurenčních vozů říct nemůžeme.
Z bohaté nabídky pohonných jednotek (zážehové: 1.4/100 a 140 k, 1.6 – 115 k, 1.6 T – 180 k, vznětové – 1.3 DTCi/95 k, 1.7 CDTi/110 a 125 k, 2.0 CDTi/160 k) jsme zvolili 1.7 DTCi o výkonu 125 k. Motor nejnovější generace disponuje slušným a dostačujícím výkonem a potěší příznivým průběhem točivého moment, jenž vrcholí v širokém rozmezí otáček od 2000 do 2700 na hodnotě 280 N.m. S přímo řazenou šestistupňovou převodovkou si rozumí dobře, řazení jde zlehka a po přesných drahách. Průměrná spotřeba nafta na sto kilometrů se ustálila na 6,5 litrech na sto kilometrů. Ale, když pojedete s lehkou nohou, tak se můžete dostat i lehce pod šest litrů.
Ještě víc než turbodiesel nás však potěšilo kouzelné tlačítko Sport určené jak jinak než pro sportovní jízdu. Po jeho stisknutí se přitvrdí charakteristika tlumičů a pocítíte podstatně rychlejší reakce motoru na sešlápnutí pedálu plynu. Zároveň dochází ke snížení účinnosti posilovače řízení. Jízda s tímto režimem nám poskytovala opravdovou radost a také bezpečí. Každému, kdo má rád tvrdší podvozky můžeme systém Flex Ride jen doporučit. Naproti tomu v režimu Tour je jízda komfortní. Podle zvoleného režimu se také podsvítí přístroje červenou nebo bílou barvou. Kompromisem mezi oběma režimy je Normal. Dodejme, však, že pokud v režimu Tour třeba najednou v technických partiích prudce přibrzdíme, tak řidící jednotka dokáže okamžitě změnit nastavení. Ke skvělým jízdním vlastnostem připívá také trochu netradičně pojatá zadní náprava – kliková doplněná tzv. Wattovým přímovodem.
Testovaná verze byla ve výbavě Cosmo (třetí nejvyšší) a zahrnovala mj. elektricky ovládaná okna předních dveří, což nás trochu zaskočilo. V nejvyšší výbavě bychom čekali také „elektriku“ u zadních oken (za příplatek 11 000 Kč). Dále nám život zpříjemňují vyhřívaná zpětná zrcátka, denní světla, tempomat, samočinná dvouzonová klimatizace, mlhovky, kůží potažený multifunkční volant, palubní počítač, audiosoustava s CD a mp3. Za přípatek pak ještě můžeme mít navigaci nebo systém odpružení Flex Ride za 20 000 Kč. Ze základní výbavy Essentia přebírá např. čelní, boční a hlavové airbagy, systém ABS a ESP apod.
Cenová relace Opelu Astra se pohybuje od 325 900 Kč (1.4/100 k), resp. od 392 000 Kč (1.3 CDTi/95 k) v základní výbavě Essentia. Testovaná verze přijde v akční nabídce na 481 900 Kč. Musíme říct, že Opel Astra nás příjemně překvapil a je vidět, že nejnovější generace udělala pořádný kvalitativní skok dopředu. Rozhodně bychom si však přikoupili adaptivní podvozek Flex Ride, s nímž se jízdní zážitky mnohonásobně zvýší. Raději bychom oželili některé „zbytečnosti“.




Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1686 cm³
Výkon: 92 kW (125 k) při 4000/min
Točivý moment: 280 Nm při 2000-2700/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.(: 5,7/4,1/4,7 l/100 km
Rozměry: 4419 x 1814 x 1510 mm
Rozvor kol: 2685 mm
Zav.prostor: 370/1235 l
Cena: 481 900 Kč (1.7 CDTi Cosmo)


J.Lasík, 13.10.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar