Nissan X-Trail 2.0 dCi - opět nezklamal
Více než 800 000 motoristů jezdí po celém světě v Nissanu X-Trail, jehož první generace přišla na svět v roce 2000, o dva roky později se objevila také u nás, a vloni ji vystřídal nástupce, který se od předchůdce na pohled moc neliší. Přesto je v hodně směrech jiný – a lepší.
Po usednutí za volant a ujetí několika kilometrů jsme ani nechtěli věřit, že jedeme opravdu s dieselovou verzí, kterou jsme měli domluvenou na test. Obávali jsme, zda náhodou nedošlo k záměně. Nikoliv. Pod kapotou byl skutečně přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 dCi, známý z vozů Renault. Svojí dynamikou a svižnou jízdou si nás hned získal. Pravda, šlo o silnější verzi motoru 2.0 dCi, tedy s výkonem 173 k a točivým momentem 360 Nm už ve 2000 otáčkách za minutu. Slabší provedení tohoto motoru dosahuje 150 k a 320 Nm. Aby byl výčet úplný, tak ještě dodejme, že z benzinových motorů je k dispozici 2.0/104 kW a 2.5/124 kW.
Nejvýkonnější turbodiesel dokáže X-Trail rozpohybovat až na 200 km/h a na „stovku“ zrychlí do deseti sekund. Je také výborně odhlučněn a vyznačuje se plochou a poměrně vysoko položenou křivkou točivého momentu, a to díky dvojímu předvstřiku nafty a sofistikovanému způsobu víření nasávaného vzduchu.
Se šestistupňovou mechanickou převodovkou s přesným řazením a krátkými drahami si velice dobře rozumí.
Nejvíce jsme X-Trail vyzkoušeli během středeční etapy veteránské soutěže Winter Trial, kdy jsme jej otestoval jak na dálnici (Praha – M.Boleslav, Litoměřice – Praha), tak na silnicích první třídy v okolí Mladé Boleslavi, ale hlavně na cestách třetích tříd Českého ráje a Českého středohoří. Na rozbitých silničkách, nechyběl ani rozbahněný lesní úsek, kde nepotkáte auto a lišky doslova a do písmene dávají dobrou noc si počínal X-Trail znamenitě. V některých místech nám přišel vhod i pohon všech kol vylepšeného systému All Mode. Většinou jsme využívail pohon předních kol, otočením ovladače do polohy Auta pak dochází k variabilnímu přenosu síly mezi nápravy. Do terénu je pak vůz vybaven ještě stálým pohonem Lock s poměrem 50:50. Ten lze však aktivovat pouze do rychlosti 40 km/h. Takže s X-Trailem není třeba se obávat ani obtížnějšího terénu díky dobré trakci i průchodnosti. V průměru se spotřeba pohybovala na hranici osmi litrů nafty na sto kilometrů.
Systém All Mode využívá elektronicky řízenou a elektromagneticky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojku, která se na základě okamžitých podmínek snaží předcházet prokluzu kol, tedy nereaguje se zpožděním. Řídicí jednotka spolupracuje s vypínatelným stabilizačním systémem osmé generace. Ještě je rozšířen o asistent rozjezdu ve svahu (USS) a také bezpečného sjíždění svahů DSS. V tom případě je třeba zapnout tlačítko při zařazeném prvním rychlostním stupni nebo zpátečce.
Ocenili jsme rovněž dobře nastavený podvozek, který je spíš komfortní, neboť výrobce dobře předpokládá, že většina majitelů se s ním bude pohybovat spíš po silnicích. V zatáčkách se jen lehce natáčí, což je dáno trochu vyšším těžištěm. Nový X-Trail vychází ze stejné platformy jako velice úspěšný model Quashai (viz Testy), s nímž má společné také základní konstrukci připojitelného systému All Mode. Z předchůdce si vzal jen některé stylistické prvky, koncepci se samonosnou karosérií, která má o 30 procent větší torzní tuhost, což oceníme hlavně v terénu. Společný je také vyspělý podvozek a nezávislé zavěšení kol. Naopak nový je mohutný přední nárazník i sloupky C, přední světlomety nebo vertikální koncové svítilny.
Hranaté tvary karosérie mohou někomu připadat ne právě moderní, ale v tomto případě platí – účel světí prostředky. Z pohledu vnitřního prostoru jsou určitě praktičtější.
Jednou z nejvýraznějších změn interiéru je přemístění sdruženého přístroje ze středu přístrojové desky zpátky pod volant. Uvolněné místo bylo využito pro 7“ displej navigace, na němž se zobrazuje také obraz ze zpětné parkovací kamery. Ovladače jsou přehledně uspořádané, snadno srozumitelné a na svém místě. Sedadla jsou pohodlná, v naší verzi kožená s vyhříváním.
O pár centimetrů větší celkové rozměry se projevily především na velikosti zavazadlového prostoru vybaveného dvojitou podlahou, v níž se nacházejí další úložné prostory. S jejím objemem dosahuje zavazadlový prostor 603 litrů, po sklopení zadních sedadel, kdy vznikne rovná podlaha, se zvětší na 1773 litrů. Robustní plastová obložení i podlahy jsou sice praktické na údržbu, ale pro upevnění převážených předmětů je třeba použít síťku, abychom zamezili volnému pohybu věcí.
Nissan X-Trail se dodává ve třech stupních výbava. Základní XE zahrnuje mj. šest airbagů, automatickou klimatizaci, aktivní opěrky hlavy, radio s CD, ovládání autoradia na volantu, palubní počítač, dvojité dno zavazadlového prostoru atd. Cenově začíná na 755 00 Kč (2.0), resp. 799 000 Kč (2.0 dCi/150 k).
Silnější diesel je k dispozici ve dvou vyšších výbavách SE a LE za 924 000 Kč, resp. 1 009 000 Kč. V nejvyšší výbavě dostanete ještě mj. All Mode s asistenčními systémy, kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel, která jsou také elektricky nastavitelná, elektricky sklopné vnější zrcátko, xenonové světlomety, elektrické střešní okno, inteligentní klíč. Připlatit je třeba za navigaci včetně displeje a zadní parkovací kamery nebo střešní nosiče s integrovanými světlomety, které lze zapnout jen s dálkovými světly.
Stejně jako první generace nás ani tentokrát Nissan X-Trail nezklamal. Považujeme jej za ideální SUV pro každého, kdo si rád občas vyjede i do terénu. Tam vám určitě nezklame, ale nepodceňujte vhodné obutí. Oproti konkurenci má navrch rozhodně dvoulitrovým turbodieselem a zavazadlovým prostorem.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1995 cm³
Výkon:127 kW (173 k) při 3750/min
Toč.moment: 360 Nm při 2000/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 9,3/6,3/7,4 l/100 km
Rozměry: 4630 x 1785 x 1680 mm
Rozvor kol: 2630 mm
Nájezdový úhel: 29º vpředu/24º vzadu
Přechodový úhel: 20º
Světlá výška: 200 mm
Stoupavoast: 30 %
Úhel náklonu: 49º
Cena: 1 009 000 Kč (2.0 dCI/173 k LE)
Jindřich Lasík, 7.2.2008
Nejvýkonnější turbodiesel dokáže X-Trail rozpohybovat až na 200 km/h a na „stovku“ zrychlí do deseti sekund. Je také výborně odhlučněn a vyznačuje se plochou a poměrně vysoko položenou křivkou točivého momentu, a to díky dvojímu předvstřiku nafty a sofistikovanému způsobu víření nasávaného vzduchu.
Se šestistupňovou mechanickou převodovkou s přesným řazením a krátkými drahami si velice dobře rozumí.
Nejvíce jsme X-Trail vyzkoušeli během středeční etapy veteránské soutěže Winter Trial, kdy jsme jej otestoval jak na dálnici (Praha – M.Boleslav, Litoměřice – Praha), tak na silnicích první třídy v okolí Mladé Boleslavi, ale hlavně na cestách třetích tříd Českého ráje a Českého středohoří. Na rozbitých silničkách, nechyběl ani rozbahněný lesní úsek, kde nepotkáte auto a lišky doslova a do písmene dávají dobrou noc si počínal X-Trail znamenitě. V některých místech nám přišel vhod i pohon všech kol vylepšeného systému All Mode. Většinou jsme využívail pohon předních kol, otočením ovladače do polohy Auta pak dochází k variabilnímu přenosu síly mezi nápravy. Do terénu je pak vůz vybaven ještě stálým pohonem Lock s poměrem 50:50. Ten lze však aktivovat pouze do rychlosti 40 km/h. Takže s X-Trailem není třeba se obávat ani obtížnějšího terénu díky dobré trakci i průchodnosti. V průměru se spotřeba pohybovala na hranici osmi litrů nafty na sto kilometrů.
Systém All Mode využívá elektronicky řízenou a elektromagneticky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojku, která se na základě okamžitých podmínek snaží předcházet prokluzu kol, tedy nereaguje se zpožděním. Řídicí jednotka spolupracuje s vypínatelným stabilizačním systémem osmé generace. Ještě je rozšířen o asistent rozjezdu ve svahu (USS) a také bezpečného sjíždění svahů DSS. V tom případě je třeba zapnout tlačítko při zařazeném prvním rychlostním stupni nebo zpátečce.
Ocenili jsme rovněž dobře nastavený podvozek, který je spíš komfortní, neboť výrobce dobře předpokládá, že většina majitelů se s ním bude pohybovat spíš po silnicích. V zatáčkách se jen lehce natáčí, což je dáno trochu vyšším těžištěm. Nový X-Trail vychází ze stejné platformy jako velice úspěšný model Quashai (viz Testy), s nímž má společné také základní konstrukci připojitelného systému All Mode. Z předchůdce si vzal jen některé stylistické prvky, koncepci se samonosnou karosérií, která má o 30 procent větší torzní tuhost, což oceníme hlavně v terénu. Společný je také vyspělý podvozek a nezávislé zavěšení kol. Naopak nový je mohutný přední nárazník i sloupky C, přední světlomety nebo vertikální koncové svítilny.
Hranaté tvary karosérie mohou někomu připadat ne právě moderní, ale v tomto případě platí – účel světí prostředky. Z pohledu vnitřního prostoru jsou určitě praktičtější.
Jednou z nejvýraznějších změn interiéru je přemístění sdruženého přístroje ze středu přístrojové desky zpátky pod volant. Uvolněné místo bylo využito pro 7“ displej navigace, na němž se zobrazuje také obraz ze zpětné parkovací kamery. Ovladače jsou přehledně uspořádané, snadno srozumitelné a na svém místě. Sedadla jsou pohodlná, v naší verzi kožená s vyhříváním.
O pár centimetrů větší celkové rozměry se projevily především na velikosti zavazadlového prostoru vybaveného dvojitou podlahou, v níž se nacházejí další úložné prostory. S jejím objemem dosahuje zavazadlový prostor 603 litrů, po sklopení zadních sedadel, kdy vznikne rovná podlaha, se zvětší na 1773 litrů. Robustní plastová obložení i podlahy jsou sice praktické na údržbu, ale pro upevnění převážených předmětů je třeba použít síťku, abychom zamezili volnému pohybu věcí.
Nissan X-Trail se dodává ve třech stupních výbava. Základní XE zahrnuje mj. šest airbagů, automatickou klimatizaci, aktivní opěrky hlavy, radio s CD, ovládání autoradia na volantu, palubní počítač, dvojité dno zavazadlového prostoru atd. Cenově začíná na 755 00 Kč (2.0), resp. 799 000 Kč (2.0 dCi/150 k).
Silnější diesel je k dispozici ve dvou vyšších výbavách SE a LE za 924 000 Kč, resp. 1 009 000 Kč. V nejvyšší výbavě dostanete ještě mj. All Mode s asistenčními systémy, kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel, která jsou také elektricky nastavitelná, elektricky sklopné vnější zrcátko, xenonové světlomety, elektrické střešní okno, inteligentní klíč. Připlatit je třeba za navigaci včetně displeje a zadní parkovací kamery nebo střešní nosiče s integrovanými světlomety, které lze zapnout jen s dálkovými světly.
Stejně jako první generace nás ani tentokrát Nissan X-Trail nezklamal. Považujeme jej za ideální SUV pro každého, kdo si rád občas vyjede i do terénu. Tam vám určitě nezklame, ale nepodceňujte vhodné obutí. Oproti konkurenci má navrch rozhodně dvoulitrovým turbodieselem a zavazadlovým prostorem.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1995 cm³
Výkon:127 kW (173 k) při 3750/min
Toč.moment: 360 Nm při 2000/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 9,3/6,3/7,4 l/100 km
Rozměry: 4630 x 1785 x 1680 mm
Rozvor kol: 2630 mm
Nájezdový úhel: 29º vpředu/24º vzadu
Přechodový úhel: 20º
Světlá výška: 200 mm
Stoupavoast: 30 %
Úhel náklonu: 49º
Cena: 1 009 000 Kč (2.0 dCI/173 k LE)
Jindřich Lasík, 7.2.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout