Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan X-Trail 1.6 dCi 4WD - nikdy nezklame

Před šestnácti roky představil Nissan první generaci modelu X-Trail, u nás se objevil v roce 2002 a o pět let později jej vystřídala druhá generace. A teprve předloni jsme se dočkali třetího vydání.

Zatímco první dva modely se od sebe příliš nelišily a charakterizovaly je hranaté tvary nebo v některých provedeních atraktivní střešní světlomety, tak nyní jde Nissan s dobou ve světě SUV. Design se výrazně zaoblil a je hodně blízký modelu Qashqai. Zvláště zepředu a z boku může dojít velice lehce k jejich záměně, naštěstí záď je hodně originální. Jestliže jsme u minulých generací nepostrádali u X-Trailu terénní ambice, pak nyní bychom řekli, že ustupují trošku do pozadí.

Ani uvnitř nezapře X-Trail příbuznost s „kaškajem“, palubní deska má stejný tvar, také uspořádání přístrojů a ovladačů je shodné, stejně jako tvar volantu, multimediální systém. I vnitřní šířka kabiny je na stejné úrovni, ale v délce se již liší, Qashai měří 4380mm, tak X-Trail 4640 mm, což umožňuje jednak větší variabilitu, včetně přikoupení třetí řady sedadel za 30 tisíc korun. Bohužel je vhodná tak akorát pro malé děti, protože si nemáte kam skrčit kolena a ani přístup není jednoduchý. Podle nás je tato investice možná trochu zbytečná, protože v sedmimístném provedení zbývá na zavazadlový prostor jen 135 litrů, v pětimístném dokonce 550 litrů. Ještě dodejme, že druhá řada je posuvná.

Ze zážehových motorů je k dispozici pouze přeplňovaný čtyřválec 1,6 DIG-T s výkonem 160 k, tedy žádný dvoulitr, který bychom asi čekali v případě SUV spíš. Ze vznětových pak jen dCi 130, a tak jsme byli zvědami, jak si 130 k při 4000 otáčkách za minutu a 320 Nm točivého momentu poradí s 1,7 tunovým automobilem. Poměrně dobře. Zhruba do 1800 až 2000 otáček žádnou výraznou silnou neoplývá, a „probudí se k životu“ až po tzv. turboefektu, s nímž se potýká většina maloobjemových turbodieselů. Jinak se ale chová velice kultivovaně a je i výborně odhlučněn. Na sportovní ambice můžete zapomenout, ale ty jsme ani u X-Trailu neočekávali. Přeci jen jde spíš o rodinné SUV.

Díky světlé výšce 210 mm a pohonu všech kol zvládne jízdu v terénu, ale pokud byste chtěli do náročnějšího, potom musíte investovat do odpovídajících pneumatik. Elektromagnetická spojka připojuje v režimu AUTO pohon zadních kol ve zlomku sekundy, že to ani nepostřehnete. Jinak můžete na silnici využívat pouze s pohon předních kol v režimu 2WD, naopak v terénu lze sílu mezi nápravy rozdělit „natvrdo“ v poměru 50:50. Řazení šesti stupňů mechanické převodovky je rychlé přesné a potěší i umístění řadicí páky. V průměru se naše spotřeba pohyboval v rozmezí 6,5 až 7 litrů nafty na sto kilometrů.

Nissan X-Trail můžete mít jak s pohonem předních kol od 619 500 Kč (1.6 dCi Visia), resp. 560 500 Kč (DIG-T Visia) nebo se systémem All Mode 4x4, který stojí dnes od 752 900 u druhého stupně výbavy Acenta a rovněž s turbodieselem.

Konkurence v segmentu SUV je dnes velká, jen v Japonsku je mají v nabídce Mitsubishi, Toyota, Subaru i Mazda. A tak uspět není vůbec jednoduché. Také proto Nissan opustil hranaté tvary a inspiroval je Qashqaiem, jehož prodejní úspěchy jsou nesporné. Proto s ním sdílí i některé technické části. X-Trail rozhodně osloví užitnými vlastnostmi, pohodlím a bohatou výbavou zahrnující už v základu například ABS + EBD, elektronický brzdový asistent, ESP + TCS, asistent rozjezdu do kopce, aktivní podvozek Nissan, ovládání pohybu karoserie, aktivní sledování dráhy vozu, aktivní motorovou brzdu, šest airbagů, systém Stop/start, tempomat s omezovačem, manuální klimatizaci.

Nejvyšší výbava Tekno, v níž byl testovací vůz má navíc např. Bezpečnostní systém Nissan Safety Pack (rozpoznání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, upozornění na vybočení z jízdního pruhu, automatické zapínání dálkových světel), dále Bezpečnostní systém Nissan Safety Shield (inteligentní parkovací asistent, sledování mrtvého úhlu, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, systém rozpoznání únavy během jízdy), Bi-LED světlomety, panoramatickou prosklenou střechu, dvouzonovou automatickou klimatizaci, navigaci Nissan Connect, panoramatická kamerový parkovací systém AMI, kožená vyhřívaná sedala, a tak bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho. Nic víc už nepotřebujete a za nic nepřiplácíte.

Třetí generace Nissanu X-Trail má všechny předpoklady prosadit se v nabité konkurenci SUV.



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 1750/min
Rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,2/4,8/5,3 l/100 km
Rozměry: 4640 x 1820 x 1695 mm
Rozvor: 2705 mm
Zav.prostor: 135/550 l
Světlá výška: 210 mm
Cena: 862 900 Kč (1.6 dCi All ModeTekna, 7 míst)


J.Lasík 21.10.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar