Nissan Tiida 1.8 - nenápadný, ale solidní sedan
V Japonsku, kde se prodává už dva roky se stal druhou nejprodávanější modelovou řadou Nissanu ve fiskálním roce 2005 (04/2005-03/2006). V Číně se jich během dvou let prodalo přes 200 tisíc vozů. Na evropské trhy dorazil až letos, ve dvou karosářských verzích a s třemi motory.
Prorazit ve velmi nabité nižší střední třídě nebude v Evropě vůbec jednoduché, zvláště když sedany nejsou v některých zemích právě dvakrát oblíbené. Ale zase jsou trhy střední a východní Evropy, kde jdou dobře na odbyt. U nás se předpokládá větší zájem spíš o hatchback, ale my jsme si vyzkoušeli sedan s nejvýkonnější pohonnou jednotkou – zážehovým čtyřválcem 1.8.
Ještě dodejme, že Tiida (v překladu znamená nikdy nekončící přílivovou vlnu) má za úkol zaplnit mezeru po modelech Almera, částečně i Primera.
Vzhledově nás Tiida ničím zvláštním neokouzlila, ale tím však nechceme říct, že by byla ošklivá. Je prostě svá, při čelním pohledu upoutá poněkud nezvyklými rozměry. Vynikne hlavně vyšší stavba karosérie (1,45 m) a poměrně malá šířka (1,7 m), délka odpovídá danému segmentu.
„Po otevření dveří a usednutí za volant je nám jasné, že Nissan Tiida chce zaujmout spíš solidností, aby se v něm cítili cestující dobře. Širokými dveřmi se nastupuje pohodlně na sedadla, která jsou oproti zvyklostem posazena o něco výše. Vynikají pohodlím a širokými sedáky, takže páky nastavení musely být přemístěny doprostřed. Příjemné je sametové čalounění, které vkusně ladí s textilií na sloupcích. Na zadních sedadlech je díky vyšší stavbě nadprůměrný prostor pro kolena i hlavu, jen na šířku se budou tři cestující trochu tísnit. Tiida je postavena na prodloužené platformě Nissanu Note nebo Renaultu Modus.
Žádné velké výstřednosti nenajdeme ani v interiéru či na přístrojové desce, která je pojata spíš střízlivě. Naopak z hlediska ergonomie je vydařený středový panel včetně radia a ovladačů samočinné klimatizace. Zaujal nás multifunkční volant s dobře vyřešeným ovládáním radia a palubního počítače. Jen škoda, že není podélně nastavitelný, pouze výškově. Mezi předními sedaly je velká loketní opěrka s odkládací schránkou. Dobře přístupný zavazadlový prostor má objem 500 litrů, pro srovnání například Focus 526 l, Civic 375 litrů.
Tiida se kromě nejvýkonnějšího zážehového čtyřválce dodává ještě s verzí 1.6/110 k a se vznětovou 1.5 dCi/105 k. Benzinový motor 1.8 s proměnným časováním sacích ventilů plynule zatahuje už z nízkých otáček a vyznačuje se velice slušnou dynamikou. Předjíždět je ideální při 4000 otáčkách když ve 6600 otáčkách zasáhne omezovač. Největšího točivého momentu 173 N.m dosahuje při 4800/min a také výkon 126 k je pro 1,2 tuny pohotovostní hmotnosti dostačující. To dokazuje ostatně největší rychlost 195 km/h. Na sto kilometrů spotřebuje se šestistupňovou mechanickou převodovkou kolem osmi litrů benzinu. Motor nás překvapil svým odhlučněním, ocenili jsme jeho pružnost a tichý chod při ustálení rychlosti není takřka slyšet.
Podvozek s měkčím nastavením si dobře poradí s nerovným povrchem, jen z důvodu vyšší stavby karosérie se v zatáčkách při rychlejší jízdě naklání a chová se spíš nedotáčivě. Na druhou stranu je třeba dodat, že se dobře koriguje. Při klidné jízdě však nemusíte mít z nějaké nedotáčivosti sebemenší strach, k extrémní hranici se totiž nedostanete. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu jsou spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, vás nenechají !ve štychu“.
Pro verze 1.6 a 1.5 jsou na výběr tři stupně výbavy – Visia, Acenta a Tekno. V základní výbavě najdeme mj. čelní a boční airbagy, ABS s EBD, brzdový asistent BA, úchyty Isofix, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Hatchback 1.6 v této výbavě přijde na 379 900 Kč, sedan je o 20 000 Kč dražší. Testovaná verze 1.8 začíná od výbavy Acenta (doplněná mj. o hlavové airbagy, radio s CD a MP3, ovládání radia na volantu, palubní počítač, automatické rozsvěcování světel, dešťový senzor, automatickou klimatizaci) a stojí 486 900 Kč, zatímco hatchback je o 20 000 Kč levnější.
Tiida je ideálním společníkem pro řidiče vyznávající klidnou a pohodlnou jízdu. Jeho o trochu vyšší cena je vykoupena bohatou výbavou a nadprůměrným vnitřním prostorem Je vhodná pro každého, kdo hledá dobře vybavený automobil a spolehlivý.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1797 cm³
Výkon: 93 kW (126 k) při 5200/min
Toč.moment: 173 N.m při 4800/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,1/6,5/7,8 l/100 km
Rozměry: 4474 x 1695 x 1543 mm
Rozvor: 2600 mm
Cena: 486 900 Kč (Acenta)
Jindřich Lasík, 5.11.2007
Ještě dodejme, že Tiida (v překladu znamená nikdy nekončící přílivovou vlnu) má za úkol zaplnit mezeru po modelech Almera, částečně i Primera.
Vzhledově nás Tiida ničím zvláštním neokouzlila, ale tím však nechceme říct, že by byla ošklivá. Je prostě svá, při čelním pohledu upoutá poněkud nezvyklými rozměry. Vynikne hlavně vyšší stavba karosérie (1,45 m) a poměrně malá šířka (1,7 m), délka odpovídá danému segmentu.
„Po otevření dveří a usednutí za volant je nám jasné, že Nissan Tiida chce zaujmout spíš solidností, aby se v něm cítili cestující dobře. Širokými dveřmi se nastupuje pohodlně na sedadla, která jsou oproti zvyklostem posazena o něco výše. Vynikají pohodlím a širokými sedáky, takže páky nastavení musely být přemístěny doprostřed. Příjemné je sametové čalounění, které vkusně ladí s textilií na sloupcích. Na zadních sedadlech je díky vyšší stavbě nadprůměrný prostor pro kolena i hlavu, jen na šířku se budou tři cestující trochu tísnit. Tiida je postavena na prodloužené platformě Nissanu Note nebo Renaultu Modus.
Žádné velké výstřednosti nenajdeme ani v interiéru či na přístrojové desce, která je pojata spíš střízlivě. Naopak z hlediska ergonomie je vydařený středový panel včetně radia a ovladačů samočinné klimatizace. Zaujal nás multifunkční volant s dobře vyřešeným ovládáním radia a palubního počítače. Jen škoda, že není podélně nastavitelný, pouze výškově. Mezi předními sedaly je velká loketní opěrka s odkládací schránkou. Dobře přístupný zavazadlový prostor má objem 500 litrů, pro srovnání například Focus 526 l, Civic 375 litrů.
Tiida se kromě nejvýkonnějšího zážehového čtyřválce dodává ještě s verzí 1.6/110 k a se vznětovou 1.5 dCi/105 k. Benzinový motor 1.8 s proměnným časováním sacích ventilů plynule zatahuje už z nízkých otáček a vyznačuje se velice slušnou dynamikou. Předjíždět je ideální při 4000 otáčkách když ve 6600 otáčkách zasáhne omezovač. Největšího točivého momentu 173 N.m dosahuje při 4800/min a také výkon 126 k je pro 1,2 tuny pohotovostní hmotnosti dostačující. To dokazuje ostatně největší rychlost 195 km/h. Na sto kilometrů spotřebuje se šestistupňovou mechanickou převodovkou kolem osmi litrů benzinu. Motor nás překvapil svým odhlučněním, ocenili jsme jeho pružnost a tichý chod při ustálení rychlosti není takřka slyšet.
Podvozek s měkčím nastavením si dobře poradí s nerovným povrchem, jen z důvodu vyšší stavby karosérie se v zatáčkách při rychlejší jízdě naklání a chová se spíš nedotáčivě. Na druhou stranu je třeba dodat, že se dobře koriguje. Při klidné jízdě však nemusíte mít z nějaké nedotáčivosti sebemenší strach, k extrémní hranici se totiž nedostanete. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu jsou spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, vás nenechají !ve štychu“.
Pro verze 1.6 a 1.5 jsou na výběr tři stupně výbavy – Visia, Acenta a Tekno. V základní výbavě najdeme mj. čelní a boční airbagy, ABS s EBD, brzdový asistent BA, úchyty Isofix, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Hatchback 1.6 v této výbavě přijde na 379 900 Kč, sedan je o 20 000 Kč dražší. Testovaná verze 1.8 začíná od výbavy Acenta (doplněná mj. o hlavové airbagy, radio s CD a MP3, ovládání radia na volantu, palubní počítač, automatické rozsvěcování světel, dešťový senzor, automatickou klimatizaci) a stojí 486 900 Kč, zatímco hatchback je o 20 000 Kč levnější.
Tiida je ideálním společníkem pro řidiče vyznávající klidnou a pohodlnou jízdu. Jeho o trochu vyšší cena je vykoupena bohatou výbavou a nadprůměrným vnitřním prostorem Je vhodná pro každého, kdo hledá dobře vybavený automobil a spolehlivý.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1797 cm³
Výkon: 93 kW (126 k) při 5200/min
Toč.moment: 173 N.m při 4800/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,1/6,5/7,8 l/100 km
Rozměry: 4474 x 1695 x 1543 mm
Rozvor: 2600 mm
Cena: 486 900 Kč (Acenta)
Jindřich Lasík, 5.11.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout