Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan Qashqai+2 2.0 dCi pro početnější rodiny

Ještě než se příští týden představí v Ženevě faceliftovaný Qashqai, tak jsme stačili odzkoušet verzi +2, to znamená sedmimístnou, s pohonem všech kol, turbodieselem 2.0 dCi a samočinnou převodovkou. Pro letošní dlouhou zimu ideální kombinace.

Ani ve snu nás nenapadlo, že i do Prahy budeme potřebovat někdy „čtyřkolku“. Ale opak byl pravdou. Na často neuklizených silnicích v okrajových částech velkoměsta jsme se cítili hned bezpečněji a jízdu po sněhu jsme si doslova užívali. Ačkoliv se Qashqai vyrábí jak s pohonem dvou kol, o níž je také větší zájem, tak ve verzi 4WD považujeme přeci jen za praktičtější, určitě více než panoramatické střešní okno nebo třetí řadu sedadel. Vychází z osvědčeného systému All Mode 4x4 s elektronicky řízenou elektromagnetickou spojkou. Třeba na rozdíl od Škody Octavia 4x4 si můžete sami zvolit ovladačem na středovém tunelu, jestli chcete jet pouze s pohonem předních kol, nebo automaticky přiřaditelným pohonem všech kol. V lehčím terénu nebo v extrémních podmínkám můžete ještě využít 4WD Lock, kdy nás však omezuje rychlost maximálně 50 km/h. V tomto režimu se síla přenáší na obě nápravy v poměru 57:43
To, že má Qasqhai+2, stejně jako jeho kratší bratr pohon všech kol, ještě neznamená, že jde o vozidlo do terénu. Možná trochu vypadá jako SUV, ale vydat se s ním můžeme spíš jen na polní nebo šotolinové cesty. Jak jsme předeslali, spíš pohon 4WD využijeme na sněhu nebo mokru. Snad jedinou nevýhodou verze 4x4 je vyšší hmotnost a nepatrně vyšší spotřeba.
Prodlouženou verzi poháněl vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 dCi od Renaultu s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. Zkoušeli jsme jej již v několika automobilech a musíme říct, že rozhodně patří mezi spolehlivé pohonné jednotky. Slušnou dynamiku mu propůjčuje výkon 150 k ve 4000 otáčkách za minutu, a tak si poměrně dobře poradí s takřka dvoutunovým „kaškajem“. Hezky táhne odspodu, přičemž největšího točivého momentu 320 Nm dosahuje už ve dvou tisících otáčkách. Potěší také spotřebou, která se v průměru pohybovala těsně pod devět litrů nafty na 100 kilometrů, ale na silnicích jsme se vešli do osmi litrů. Spotřebu však ovlivňuje šestistupňová samočinná převodovka, která sice dokáže dobře využít potenciál turbodieselu, ale v některých okamžicích bychom uvítali, kdyby reagovala rychleji. Ale vcelku k ní žádné výhrady nemáme.

Spotřeba dle výrobce
Typ2.0 dCi 2WD 6MT2.0 dCi 4WD 6MT2.0 dCi 4WD 6AT
Město8,58,910,0
Mimo město5,65,96,6
Kombin.6,67,07,9





Větší délka 4,5 metru (+ 21 cm) i rozvor 2,7 m (+13,5 cm), ale také výška 1,6 m (+3,8 cm) se nikterak na jízdních vlastnostech neprojevily, naopak v zatáčkách drží stopu jistě, nenaklání se a dobře zvládá nerovnosti. Podvozek je nastaven spíš sportovně, což nám vyhovovalo.
Z větších rozměrů těží hlavně cestující v druhé řadě, kteří si mohou sedadla dělaná 60:40 posouvat podélně o 240 mm, a to je už v místech pro nohy znát. Pro početnější rodiny jsou určena dvě samostatná sedadla třetí řady (cenu navýší zhruba o 70 000 Kč), zapuštěná v podlaze. Jsou vhodná ale asi tak jen pro Japonce, kteří sami doporučují, že by v nich měli sedět osoby do vysoké do 1,6 metru. Ale i to je dost troufalé tvrzení. Když využijeme všechna sedadla, potom nám na zavazadla zbývá jen 120 litrů, po jejich zasunutí do podlahy ale už 550 litrů a když sklopíme i druhou řadu, potom se dostaneme na hodnotu 1520 litrů.
Přístroje jsou přehledné, vkusné, jejich obsluha jednoduchá a umístění ergonomické. Multifunkční volant se dobře drží, couvání nám usnadňuje parkovací kamera.
Ceny začínají na 528 000 Kč (1.6 Visia), zatímco dvoulitrový turbodiesel se prodává od 623 000 Kč (6MT), resp. od 718 000 Kč. Testované provedení v nejvyšší výbavě Tekna přišlo na 798 000 Kč včetně Paketu Connect s navigací, displejem, USB, iPod, MP3 a zadním parkovacím asistentem. Za kožená sedadla s vyhříváním je však třeba připlatit 25 000 Kč. Do konce března lze využít slevu 70 000 Kč.
Nissan byl vlastně prvním výrobcem, který zavedl označení crossover z jednoho prostého důvodu. Model Qashqai totiž nebylo možné zařadit do žádného segmentu, protože z každého má něco – ať z kombi, SUV nebo hatchbacku. Uvidíme, jaká bude modernizovaná verze, ale příliš zásadních změnu neočekáváme, spíš kosmetických. Už při prvním testu jsme na „kaškaje“ nedali dopustit, to platí také o verzi +2, i když si myslíme, že pětimístná je pro většinu zájemců dostačující. Asi bychom k turbodieselu 2.0 dCi zvolili přeci jen šestistupňový manuál. Ale kdo má rád komfort, pro něj je automat vhodný.



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1994 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 4000/min
Toč.moment: 320 Nm při 2000/min
Zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
Rychlost: 183 km(h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,0/6,6/7,9 l/100 km
Rozměry: 4526 x 1783 x 1643 mm
Rozvor: 2765 mm
Zav.prostor: 550/1520 l
Cena:798 00 Kč (Tekna), do 3+.3.2010 sleva 70 000 Kč



Jindřich Lasík, 26.2.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar