Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4WD - sázka na jistotu

Nissan byl prvním výrobcem, který zavedl označení crossover z jednoho prostého důvodu. Model Qashqai totiž nebylo možné zařadit do žádného segmentu, protože z každého má něco – ať z kombi, SUV nebo hatchbacku. Dnes toto označení používá běžně už řada výrobců.

Na jaře 2006 ukázal Nissan na autosalonu v Ženevě studii automobilu, který poutal pozornost jak avantgardními tvary, tak nezvyklým názvem Qashqai, nad jehož vyslovením si mnozí lámou ještě dnes hlavu. Pro ty, kteří snad nevědí, se vyslovuje „kaškaj“. Název Qashqai zdědil po kočovném kmeni žijícím v poušti nedaleko pohoří Zagros v jihozápadním Iránu, to jen na vysvětlení, odkud pochází zvláštní název.

Ze studie kupodivu zbyl jen název a futuristické hranaté tvary dostaly civilnější zaoblenější podobu. Výsledkem byl Nissan Qashqai, jenž se začal v britském Sunderlandu vyrábět v prosinci 2006 a před nedávnem pokořil dosavadní rekord celkového objemu výroby jednoho modelu. Tento rekord činil 2 398 134 vozů. V historii britského automobilového průmyslu nepřekonal žádný model hranici 2 milionů vozů za tak krátkou dobu.
Vzhledově i prostorově připomíná spíš SUV, což umocňuje ještě světlá výška 180 mm. Ale v podstatě jde o hatchback nižší střední třídy se zvýšeným podvozkem. Současná generace měří na délku 4380 mm, na šířku 1806 mm a na výšku 1590 mm.

Sériově se dodává buď se zážehovými čtyřválci 1.2 DIG-T/115 k a 1.6 DIG-T/160 k nebo osvědčeným vznětovým čtyřválcem 1.5dCi/110 k a 1.6 dCi/130 k, všechny jsou v kombinaci s pohonem předních kol, jen nejsilnější diesel můžete mít ve verzi 4x4.

A právě ten jsme si vyzkoušeli v nejvyšší výbavě. Vznětový přeplňovaný čtyřválec objemu 1,6 litru poskytuje výkon 96 kW (130 k) a točivý moment 320 Nm, který je k dispozici už od 1750 otáček za minutu. Díky tomu umožní rychlost 190 km/h a zrychlení zvládne něco málo nad 10 sekund. Zhruba do 1800 až 2000 otáček žádnou výraznou silnou neoplývá, a „probudí se k životu“ až po tzv. turboefektu, s nímž se potýká většina maloobjemových turbodieselů. Jinak se ale chová velice kultivovaně a je i výborně odhlučněn.

Určitě nás potěšila průměrná spotřeba maximálně do šesti litrů, chvílemi se nám zdálo, že je snad nádrž bezedná a najezdili jsme na ni skoro tisíc kilometrů po nejrůznějších silnicích. Jen sníh nám chyběl.

Elektromagnetická spojka připojuje v režimu AUTO pohon zadních kol ve zlomku sekundy, že to ani nepostřehnete. Jinak můžete na silnici využívat pouze s pohon předních kol v režimu 2WD, naopak v terénu lze sílu mezi nápravy rozdělit „natvrdo“ v poměru 50:50. Řazení šesti stupňů mechanické převodovky je rychlé přesné a potěší i umístění řadicí páky.

Větší délka 4,5 metru i rozvor 2,7 m, ale také výška 1,6 m se nikterak na jízdních vlastnostech neprojevily, naopak v zatáčkách drží stopu jistě, nenaklání se a dobře zvládá nerovnosti. Připomínku nemáme ani k nastavení podvozku, který Nissan umí vždy naladit na úrovni. Nyní vychází z platformy CMF, která bude použita i v nových Renaultech. K výborným jízdním vlastnostem přispívá zadní víceprvková náprava multilink. Vpředu jsou modifikované pružicí vzpěry McPherson. Ani větší světlost nemá zásadní vliv na větší naklánění karoserie v rychlých zatáčkách, právě díky multilinku. Řazení je přesné po krátkých drahách, řízení je spíše citlivější a výhradu nemáme ani k brzdám.

Příjemným dojmem působí také interiér, který navíc opticky může zvětšovat ještě panoramatická prosklená střecha. Všechno dobře lícuje, plasty nepůsobí nikterak lacině a za volantem si rychle najdete pohodlnou pozici. Přední sedadla jsou elektricky nastavitelná a sedadlo řidiče navíc s pamětí. V nejvyšší výbavě Tekna+ jsoua čalouněna nejkvalitnější kůží Nappa.

Standardní verze Visia zahrnuje 6 airbagů, asistent rozjezdu do kopce s funkcí AutoHold (u verzí s manuální převodovkou), tempomat a omezovač rychlosti, LED denní svícení, elektricky ovládaná okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, audio systém se 4 reproduktory, USB a Bluetooth. Přehled všech výbav včetně příplatkových najdete na:


https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/cz/brochures/Pricelists/NEW_QASHQAI_CZ.pdf

Akční
ceny začínají na 457 500 Kč (DIG-T/115 Visia), zatímco nejlevnější turbodiesel 1.6 dCi/110 se prodává od 530 000 (Visia).

Druhá generace Nissanu Qashqai nás ani tentokrát nezklamala a díky nadčasovým tvarům je stále líbivá, a proto mezi zákazníky tolik oblíbená. Laťka je hodně vysoko a pokrok značný.

https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/cz/brochures/Pricelists/NEW_QASHQAI_CZ.pdf



Základní
technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 4000/min
Toč.moment: 320 Nm při 1750/min
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Rychlost: 190 km(h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,7/4,5/4,9 l/100 km
Rozměry: 4394 x 1806 x 1590 mm
Rozvor: 2642 mm
Zav.prostor: 401 l
Cena: 885 200 Kč (1.6 dCi Tekna +)




J.Lasík 26.10.2017



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar