Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan Navara 2.3 dCi - do terénu luxusně

Terénní pikapy má ve svém programu pouze pět výrobců – Ford, Toyota, Mitsubishi, Nissan a Volkswagen. Tedy pokud nepočítáme velké americké trucky, které se však v našich zeměpisných šířkách vyskytují jen ojediněle v rámci individuálních dovozů.

„Naše“ pikapy mají hlavně přijatelnější rozměry, než americké, jak dokazuje například i nejnovější generace Nissanu Navara. Ale časy se mění. Odjakživa byly terénní pikapy považovány za dělníky. Dnes s ním můžete vyrazit třeba do divadla, jak dokazuje i Navara se čtyřdveřovou karosérií Double Cab (můžete mít i dvoudveřový King Cab) s chromovanými kryty vnějších zrcátek, bočními nášlapy nebo maskou chladiče apod. Po designové stránce nelze modelu Navara nic vytknout.

Délka se zkrátila o 66 milimetrů na 5330 milimetrů, rozvor svými 3150 mm je kratší o 50 mm, ale na vnitřním prostoru se to projevilo jen na zadních sedadlech menší nabídkou místa. Naopak korba je kratší o 33 mm (1578 mm), zatímco šířka 1560 mm se nezměnila. Ještě dodejme, že mezi podběhy je 1130 mm a výška ložné plochy je 815 milimetrů. Praktickým doplňkem je systém kotvení, dodávaný od druhého stupně výbavy Acenta nebo za příplatek.

Přední sedadla jsou pohodlná s dobrým vedením těla. Pěkně se v nich sedí i na delších cestách bez přestávky. Vzadu najdou pohodlí dvě dospělé osoby, ve třech se musí trochu uskrovnit. Jen úzkými zadními dveřmi se hůře nastupuje.

Pohodu při řízení vylepšuje dvouzonová samočinná klimatizace, panoramatický kamerový parkovací systém (umožňuje pohled z ptačí perspektivy) nebo systém nouzového brzdění před překážkou.

Do ČR se dováží zatím jen s přiřaditelným pohonem všech kol 4WD a buď se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem objemu 2,3 litru s výkonem 160 k nebo silnějším 190 k. Slabší je k dispozici pro všechny čtyři karosářské varianty, zatímco výkonnější jen pro dvě nejvyšší výbavy N-Connecta a Tekna. My jsme zvolili silnější agregát ve spojení se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Největšího točivého momentu 450 Nm dosahuje v rozmezí od 1500 do 2500 otáček za minutu. To umožní rychlost přes 180 km/h. V běžném provozu jsme dosáhli spotřeby kolem osmi litrů nafty na sto kilometrů.

Před svižnější jízdou nás však brzdilo pomyšlení na dlouhý třímetrový rozvor, hodně vysoký posaz za volantem, vysoké těžiště nebo samotná hmotnost a setrvačnost vozu i náklon. Navara však není rozhodně na lámání rychlostních rekordů. Navara zůstává věrná žebřinovému rámu, vzadu už listová pera, ale vinuté pružiny a pětiprvkové zavěšení kol, takže už zadní tuhá náprava tolik neodskakuje.

Na normální silnici jsme využívali pouze pohon zadních kol, ale na mokru jsme raději navolili otočným ovladačem pohon všech kol 4H v poměru 50:50. V tomto režimu jsme se také pohybovali v lehčím terénu, jen při zdolávání extrémních výjezdů jsme zastavili a zařadili redukovaný převod. Ve spojení se samosvorným zadním diferenciálem vylepšuje již tak dobrou průchodnost terénem. Neměli bychom zapomínat ale na dlouhý rozvor, který může způsobit problémy, na rozdíl od světlé výšky 223 mm, kterou považujeme za dostatečnou, byť je o 6 mm menší než dřív.

Pro zlepšení jízdních vlastností jsme při našem testování zatížili ložnou plochu bednou se sto kilogramy písku. Jízda se podstatně zlepšila, a zadní náprava už tolik neodskakovala na nerovnostech.

V náročném terénu se nemusíme spoléhat jen na své schopnosti a pud sebezáchovy, ale pomáhá nám například asistent sjíždění prudkých kopců, elektronický diferenciál s omezeným prokluzem.

Nejlevnější Navaru pořídíte za 750 600 Kč se slabším turbodieselem dCi160 a v základní výbavě Visia. Testované provedení s motorem dCi190 a v nejvyšší výbavě Tekna přijde na 1 056 600 Kč. Za samočinnou sedmistupňovou převodovku si musíte připlatit ca čtyřicet tisíc korun. Zatím jsou na trhu pouze verze s pohonem všech kol, do budoucna by se mohla objevit i „dvoukolka“.



Základní technické údaje

Objem: 2298 cm³
Výkon: 140 kW při 3750/min
Točivý moment: 450 Nm při 1500-2500/min
Rychlost: 184 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Spotřeba paliva (město/mimo/kombinovaná): 8 / 6,2 / 7,1 l/100 km
Objem palivové nádrže: 80 l
Rozměry: 5330 x 1850 x 1840 mm
Rozvor kol: 3150 mm
Rozměry korby: 1578 x 1560 x 474 mm
Světlá výška: 224 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 32°/25°
Přechodový úhel: 22,2°
Cena: 1 013 800 Kč (dCi190 Tekna)

J.Lasík 28.12.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar