Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan Murano V6 3.5 - dobrá volba

Ve vozech SUV si řidič připadá jako „na trůně“ a snad právě to je jeden z důvodů, proč se tyto vozy těší takové oblibě. Jakým směrem se tento segment ubírá, ukázal už před několika roky Nissan Murano, který se nejdříve (2002) začal prodávat v USA.

Poté co na něm bylo provedeno na 1600 změn, zavítal koncem roku 2004 konečně do Evropy, a o něco později také do Čech. Elegantním až futuristickým designem interiéru i exteriéru stanovil nová měřítka své třídy. Kdybyste Murano postavili i dnes třeba vedle Mercedesu třídy M, působí Evropan po boku Japonce už poněkud zastarale, třeba jen díky světlometům umístěným v zaoblené chromované masce chladiče.
Design karosérie je velmi nápadný se zdůrazněním podélných linií a neobvyklým řešením zadního sloupku D. Ladné tvary dobře vyniknou v kombinaci s lakem karosérie. Elegantní zevnějšek doplňují 18“ kola umístěná v takřka rozích karoserie, chromování a dobře řešená integrace spoilerů i nárazníků do karoserie.
Dlouhý rozvor 2825 mm a široký rozchod kol 1630 mm nabízejí prostorný interiér, v němž vládne luxus velkoprostorového vozu vyšší třídy. Interiér co do extravagance nijak nezaostává za atraktivními tvary - tříramenný sportovní volant, displej navigace, hliníkové ozdobné panely. Analogové přístroje, podobně jako v případě sportovního modelu 350Z, vystupují z palubní desky, čímž výrazně osvěžují celý interiér.
V něm nechybí prakticky nic, co bychom k pohodlnému cestování potřebovali. Samozřejmostí je například elektricky nastavitelné sedadlo řidiče do osmi poloh, u spolujezdce do čtyř, dvouzónová klimatizace nebo elektricky nastavitelné pedály v podélném směru. Zvláště příjemné je nadzvednutí volantu a posunutí sedadla směrem dozadu, jakmile vyndáme klíček ze zapalování. Tato funkce funguje pochopitelně také, když zasuneme klíček do zapalování, díky paměti se sedadlo, zpětná zrcátka a pedály nastaví do příslušné polohy.
Murano můžeme označit za víceúčelové rodinné auto s bohatým prostorem pro tři osoby na zadních sedadlech a měnitelným sklonem opěradla. Zavazadlový prostor o objemu 475 l není vzhledem k zaoblené zádi a malé hloubce právě dvakrát dobře využitelný. Naopak praktické jsou dvě páčky na bocích, kterými lze jednoduše sklopit zadní dělená sedadla a vytvořit rovnou podlahu. Objem „kufru“ nám tak naroste na 2100 litrů.
Murano má všechna kola nezávisle zavěšena, vzadu se systémem multi-link, což zaručuje i při velké výšce 1,8 metru velmi dobré jízdní vlastnosti. K nim přispívají také systémy ABS, EBS, brzdový asistent BAS, kontrola trakce TC a elektronická stabilizace VSC.
Pohon všech kol All Mode 4x4 má svůj původ v X-Trailu, tzn. že v normálním provozu využívá pouze pohon předních kol, teprve při jejich protočení přiřadí elektrohydraulická spojka pohon zadní nápravy. V případě potřeby můžeme tlačítkem na středové konzoli rozdělit sílu mezi nápravy stejným poměrem. Jízdu terénem omezuje světlá výška 180 mm a také nevýrazné nájezdové úhly.
Vůz pohání celohliníkový zážehový vidlicový šestiválec 3.5 s variabilním časováním čtyřventilového rozvodu CVTS, vícestupňovým sacím traktem NICS a platinovými svíčkami. Stejně jako volant i přístroje má svůj původ ve sportovním kupé 350 Z. Pro použití bezestupňové převodovky Xtronic však musel být jeho výkon snížen o 46 k na 234 k a točivý moment na 318 N.m (- 20 N.m). Pozornost zaslouží spojení pohonné jednotky právě s převodovkou Xtronic, pracující na principu variátoru a vybavena kapalinovým měničem momentu. Řazení probíhá plynule, precizně a klidně. Ani jsme proto neměli důvod využívat možnost sekvenčního řazení.
Horší je to se spotřebou, což však lze od 3,5litrového šestiválce očekávat. Ve městě vám ručička palivoměru klesá doslova před očima, odhadem ca 20 litrů na 100 kilometrů. V průměru jsme jezdili zhruba za 15 litrů. Proč říkáme odhadem? Palubní počítač totiž překvapivě (nebo možná záměrně) vybaven ukazatelem průměrné spotřeby, chybí i průměrná rychlost či ukazatel venkovní teploty.
Jinak je Murano vybaveno vším, nač si vzpomenete - šest airbagů, sedadlo řidiče s pamětí a nastavitelné do 8 polohy, sedalo spolujezdce do čtyř poloh, kožené čalounění, tempomat, DVD s displejem 7“, barevnou zadní parkovací kameru, bixenonové světlomety, aktivní opěrky vpředu atd.
Nissan Murano ani po čtyřech letech, kdy se objevilo poprvé neztratilo nic ze svého šmrncu, a asi právě porto je dodáváno s jedním motorem, jednou převodovkou, jedním stupněm výbavy. Jediné, co mu chybí, a co by rozhodně navýšilo jeho prodeje, je vznětová pohonná jednotka. Dá se říct, že v nabídce Nissanu nahradilo Murano sedan Maxima QX a určitě šlo o dobrou volbu.

Základní technické údaje
Motor: zážehový vidlicový šestiválec
Objem: 3498 cm³
Výkon: 172 kW (234 k) při 6000/min
Toč.moment: 318 N.m při 4400/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 17,2/9,5/12,3 l/100 km
Rozměry: 4770 x 1880 x 1745 mm
Rozvor: 2824 mm
Cena: 1 409 000 Kč

Jindřich Lasík, 9.5.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar