Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan Murano 3.5 V6 předběhl dobu

Japonci jsou známí tím, že nabízejí často velice zajímavé automobily za příznivé ceny. Jedním z příkladů je třeba Nissan Murano, původně určený pro USA, kde se také prodává už od roku 2002. Do Evropy byl poslán teprve v loňském roce.

Při pohledu na Murano (název dostalo po jednom z ostrůvku nedaleko Benátek) si musíme chtě nechtě položit otázku, kam vlastně patří. Je to SUV, MPV nebo dokonce offroad? Z každého má něco, a tak je vlastně příkladem typického crossoveru, i když si myslíme, že asi nejblíže má přeci jen k SUV. Ve vozech této kategorie si řidič připadá jako na trůně a snad právě to je jeden z důvodů, proč jsou tyto vozy tolik oblíbené.

Design karoserie s oblými tvary a širokou pochromovanou maskou chladiče je velmi nápadný, což zdůrazňují ještě podélné linie a neobvyklé řešení zadního sloupku D. Ladné tvary dobře vyniknou v kombinaci se stříbrnou nebo v našem případě oranžovým lakem karoserie. Však se také každý za vozem otočí. Podobně jako Honda Civic vypadá tak trochu z jiného světa a futuristickým vzhledem předběhl dobu. Elegantní zevnějšek doplňují 18" kola, chromování a velmi dobře řešená integrace spoilerů i nárazníků do karoserie vozu. Vyrobit elegantní SUV se schopností průjezdu lehkým terénem není žádná nová myšlenka, ale Murano posouvá celý koncept oproti konkurenci o stupínek výše.

Dlouhý rozvor 2824 mm a široký rozchod (1631/1626 mm) nabízejí prostorný interiér, v němž vládne luxus velkoprostorového vozu vyšší třídy. Interiér co do extravagance nijak nezaostává za vnějškem, tříramenný sportovní volant, displej navigačního systému, hliníkové ozdobné panely. Klasické kulaté přístroje jsou tentokrát opět umístěny před řidičem a v noci svítí oranžově. V interiéru nechybí prakticky nic, co byste k pohodlnému cestování potřebovali. Samozřejmostí je například elektrické nastavení sedadla řidiče do osmi poloh, u spolujezdce do čtyř, dvouzónová klimatizace nebo elektricky nastavitelné pedály. Při zapnutí zapalování najede sedadlo řidiče do nastavené polohy, po vyjmutí zase odjede co nejevíce dozadu, aby mohl řidič pohodlně vystoupit.

Murano můžeme označit za víceúčelové rodinné auto s bohatým prostorem na zadních sedadlech a velkým i když trochu mělkým zavazadlovým prostorem. Po jednoduchém sklopení zadní lavice, stačí zatáhnout za páčku, se zvětší objem z původních 440 na 2100 litrů. Zadní víko můžeme otevřít až do výšky 185 centimetrů.

Murano má všechna kola nezávisle zavěšena, vzadu se systémem multi-link, což zaručuje i při větší světlé výšce velmi dobré jízdní vlastnosti. Nechybí ABS, elektronické rozdělení brzdné síly EBD, brzdový asistent BAS, kontrolu trakce TC a stabilizační systém VSC.

Takřka dvoutunový automobil dobře drží stopu a i přes větší světlou výšku se chová bezpečně. K tomu přispívá pohon všech kol All Mode 4x4, jehož původ můžeme vystopovat v X-trailu. V normálním provozu využívá pouze pohon předních kol, teprve při jejich protočení přiřadí elektromagnetická lamelová spojka automaticky pohon zadních kol. V náročném terénu si můžeme natrvalo připojit pohon zadních kol v poměru 50:50 stiknutím Lock 4WD na středové konzole. Systém ESP zasahuje naštěstí až v krajních případech.

Sportovně laděný automobil si pochopitelně žádá odpovídající pohonnou jednotku. Pro Murano byl zvolen celohliníkový zážehový šestiválec 3.5 s variabilním časováním, vícestupňovým sacím traktem NICS a platinovými svíčkami. Stejný najdeme také ve sporťáku 350 Z, ovšem teď byl jeho výkon snížen o 46 k a točivý moment o 45 N.m. Přesto jsou současné hodnoty - více než dostačující na rychlost 200 km/h. Pozornost zaslouží jeho propojení s bezestupňovou samočinnou převodovkou Xtronic se sekvenčním řazením, pracující na principu variátoru s kapalinovým měničem momentu. Řadí rychle, hladce a plynule.

Nissan Murano se nabízí pouze v jednom provedení, ale zato s výbavou hodnou vozu pro americký trh - sportovně laděný podvozek, litá kola, bixenonové světlomety, přestavitelné pedály s možností horizontálního posuvu v rozmezí 75 milimetrů, samočinná klimatizace, multifunkční volant, zadní parkovací kamera, navigace, kožené čalounění.

Ještě dodejme, že než Japonci poslali vůz do Evropy, tak na „americkém" Muranu provedli na 1600 změn. Mimo jiné upravili aerodynamiku, zakryli podvozek, posílili brzdy, přidali olejové čerpadlo, odlišně naladili podvozek atd. Výsledkem je atraktivní vzhled, jízdní vlastnosti osobního vozu, vnitřní prostor MPV a terénní schopnosti. Co si přát víc? Snad jedině vznětový motor a nižší spotřebu, nikoliv průměrných zhruba 13 až 14 litrů benzinu na sto kilometrů.

Základní technické údaje

Motor: zážehový vidlicový šestiválec

Objem: 3498 cm³

Výkon: 234 k (172 kW) při 6000/min

Toč.moment: 318 N.m při 3600/min

Rychlost: 200 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.) 17,2/9,5/12,3 l/100 km

Rozměry: 4770 x 1880 x 1705 mm

Rozvor: 2824 mm

Cena: 1 409 000 Kč

Jindřich Lasík, 28.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar