Mazda5 1.8: Méně znamená více
Když se před sedmi lety objevil první sedmimístný automobil – Opel Zafira – asi málokdo jen těžko předvídal, co způsobí. Další modely na sebe nenechaly dlouho čekat. Jsou však vůbec sedmimístné automobily praktické anebo jde spíš o trik jak přilákat zákazníky?
Odpověď zkusíme najít na Mazdě5. Na pohled působí nejen větším dojmem, ale hlavně dynamicky a svěže. Design je navržen ve stylu filozofie zoom-zoom. Přídi vévodí podlouhlé světlomety, úzká pětiúhelníková maska chladiče a mohutné nasávací otvory v nárazníku. Velké čelní okno navazuje na kapotu a příznivě ovlivňuje dynamiku.
Zvláštností jsou boční posuvné dveře na obou stranách. Po otevření jednou rukou vznikne otvor velký 70 cm. Páté dveře jsou díky plastům lehčí a odolnější proti nárazu, stejně jako zadní svítilny umístěné ve sloupcích.
Nás však zajímá interiér, jestli je opravdu pro sedm lidí? O tom můžeme pochybovat už při pohledu na prostřední sedadlo druhé řady. Je široké jen 25 cm a nevejde se do něho ani dětská sedačka. Takže to máme vlastně jen šest míst. Možná nic divného, vždyť výrobce udává konfiguraci 6+1.
Zatímco prostřední sedadlo lze sklopit pod levý sedák, tak z pod pravého se vyklopí držák nápojů se síťkou. Sklopené opěradlo nám poslouží jako loketní opěrka nebo stolek. Obě krajní sedadla můžeme posouvat nebo naklápět. Překlopením opěradel vznikne rovná podlaha.
Stejně jako u dalších sedmimístných modelů, neposkytují dvě sedadla třetí řady žádný převratný prostor, spíš naopak. Maximálně pro menší děti a ještě k tomu na kratší vzdálenosti. Naštěstí je lze schovat do podlahy, čímž zvětšíme zavazadlový prostor z pouhých 112 na 426 l, resp. až 857 litrů. Mazda5 je nejvhodnější pro cestování ve čtyřech.
V předních sedadlech se sedí pohodlně, jsou dostatečně tuhá a mají dobrou boční oporu. Pochvalu zaslouží volant i umístění krátké řadicí páky. Její dráhy jsou krátké a přesné. To samé platí o jednoduchých a přehledných ovladačích. Hliníkové doplňky podtrhují sportovní švih kokpitu. V interiéru jsme napočítali pětačtyřicet odkládacích prostorů a deset držáků na nápoje. Jestli je všechny využijeme, zůstává otázkou.
Otočením klíčku zapalování skoro nic neslyšíme. Teprve po přidání plynu se ozvou čtyři válce zážehového dvoulitru. Jeho 145 koní zaručuje svižné svezení, potěší kultivovaným a tichým chodem, a to i ve vyšších otáčkách. S točivým momentem 185 N.m při 4500/min dobře zabírá už od spodu, ale nejvíce síly přichází ve středních otáčkách. Velice si rozumí s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Dobře odpružený podvozek oceníte hlavně na nerovných silnicích. V zatáčkách se naklání jen mírně a dobře drží stopu. Jen spotřebu bychom uvítali nižší. Na výrobcem udávaných 8,2 litrů se dostaneme jen s hodně lehkou nohou. Spíš počítejte s vyšší, nebo si raději zvolte podstatně úspornější dieselovou variantu a to buď s výkonem 110 k (81 kW) a točivým momentem 310 N.m nebo 143 k (105 kW) a 360 N.m točivého momentu, která na 100 km spotřebuje v průměru 6,3 litru.
Mazda5 je vhodný rodinný automobil, ale spíš jen pro čtyřčlennou. Při obsazení všech sedadel by se asi cestující necítili při delší jízdě právě nejlépe. Klasická pětimístná verze by se hodila možná více. Rozhodně je Mazda 5 oživením už tak nabitého segmentu.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1999 cm³
Výkon: 143 k (106 kW) při 6000/min
Toč.moment: 185 N.m při 4500/min
Rychlost: 196 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin): 11,0/6,6/8,2 l/100 km
Rozměry: 4505 x 1755 x 1665 mm
Rozvor kol: 2750 mm
Cena: 689 900 Kč (Touring 7)
759 900 Kč (Active 7)
Jindřich Lasík, 12.4.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout