Mazda RX8 - čtyřdveřové kupé
Japonské kupé s rotačním motorem Wankel o výkonu 238 k (170 kW) Automobil, který dnes představíme se vyznačuje ojedinělou koncepcí, ač na pohled nevypadá. Jednak jej pohání rotační motor Wankel a dovnitř se nastupuje čtveřicí proti sobě upevněných dveří.
Pouhých 1,3 metru vysoká karoserie s nápadně vystouplými předními blatníky nemá středový sloupek, proto jsou zadní dveře připevněny k zadním sloupkům a otevírají se proti sobě. Zadní sedadla jsou tak dobře přístupná a dvěma dospělým osobám nabízejí slušné pohodlí. Před odjezdem musíte nejdříve zavřít zadní dveře a pak teprve přední. Jedině pak máte jistotu, že vám cestující při rychlé jízdě neutečou. O žádnou převratnou novinku nejde, protože podobnou konstrukci měly v minulosti už některé automobily.
Interiér laděný jak jinak než ve sportovním duchu rozděluje mohutný středový tunel, jehož posláním je hlavně zvýšení torzní tuhosti karoserie, právě kvůli chybějícím středovým sloupkům. V dobře tvarovaných sedadlech se sedí pohodlně, komfort při dlouhých cestách poskytují dlouhá opěradla. Škoda, že volant je seřiditelný pouze výškově. K analogovým přístrojům ultramoderní přístrojové desky nám neseděl digitální rychloměr s poměrně malými číslicemi. Ten si mohli konstruktéři odpustit a nahradit jej rovněž analogovým, který by sportovnímu vozu slušel určitě víc. Tvar rotačního pístu najdeme v řadě doplňků - v rukojeti řadicí páky nebo jako kovový emblém v opěrkách hlavy apod.
Jak jsme se v úvodu zmínili přední kapota ukrývá dvourotorový motor s krouživým pohybem pístu systému Wankel. Vysokootáčkový motor nemá ani písty ani klasický klikový mechanismus, takže se točí bez vibrací jako turbína. Jde o druhou generaci motoru Renesis, nazvanou Revolution, jehož původní výkon 280 koní byl pro sériovou verzi se šestistupňovou mechanickou převodovkou snížen na 231 koní. Pohonná jednotka, oceněná titulem Motor roku 2003 a 2004, je uložená podélně za přední nápravou a přes kompozitový hřídel pohání zadní kola. Zhruba do 5000/min je zátah pozvolný, teprve v 5500 zdvojnásobí podtlakový systém VFAD množství nasávaného vzduchu a síla vás zatlačí do sedadel. Největšího výkonu dosahuje při 8200 otáčkách za minutu. Jakmile ručička otáčkoměru zabrousí na červené pole (od 8500/min) je řidič upozorněn zvukovým signálem, aby přeřadil na vyšší rychlost.
Model RX8 navazuje na 1,8 milionu automobilů Mazda vybavených rotačním motorem, jednou z jejich specialit. Žádný výrobce nedošel při vývoji této pohonné jednotky tak daleko. Dnes je Mazda jediná, kdo Wankel dnes s úspěchem používá.
Mazda RX8 představuje vyvážený kompromise mezi ryze sportovním automobilem a pohodlím cestujících.
Základní technické údaje
Motor: kapalinou chlazený dvoukomorový rotační pístový
Objem: 2 x 654 cm³
Výkon: 170 kW (231 k) při 8200/min
Točivý moment: 211 N.m při 5500/min
Rychlost: 235 km/h
Zrychlení: 0-100 km/h: 6,4 s
Spotřeba(město/mimo město/kombin.): 15,8/8,9/11,4 l/100 km
Rozvor: 2700 mm
Rozchod kol: 1500/1505 mm
Rozměry(délka/šířka/výška): 4430 x 1770 x 1340 mm
Objem zav.prostoru: 290 l
Cena: 1 099 900 Kč
Interiér laděný jak jinak než ve sportovním duchu rozděluje mohutný středový tunel, jehož posláním je hlavně zvýšení torzní tuhosti karoserie, právě kvůli chybějícím středovým sloupkům. V dobře tvarovaných sedadlech se sedí pohodlně, komfort při dlouhých cestách poskytují dlouhá opěradla. Škoda, že volant je seřiditelný pouze výškově. K analogovým přístrojům ultramoderní přístrojové desky nám neseděl digitální rychloměr s poměrně malými číslicemi. Ten si mohli konstruktéři odpustit a nahradit jej rovněž analogovým, který by sportovnímu vozu slušel určitě víc. Tvar rotačního pístu najdeme v řadě doplňků - v rukojeti řadicí páky nebo jako kovový emblém v opěrkách hlavy apod.
Jak jsme se v úvodu zmínili přední kapota ukrývá dvourotorový motor s krouživým pohybem pístu systému Wankel. Vysokootáčkový motor nemá ani písty ani klasický klikový mechanismus, takže se točí bez vibrací jako turbína. Jde o druhou generaci motoru Renesis, nazvanou Revolution, jehož původní výkon 280 koní byl pro sériovou verzi se šestistupňovou mechanickou převodovkou snížen na 231 koní. Pohonná jednotka, oceněná titulem Motor roku 2003 a 2004, je uložená podélně za přední nápravou a přes kompozitový hřídel pohání zadní kola. Zhruba do 5000/min je zátah pozvolný, teprve v 5500 zdvojnásobí podtlakový systém VFAD množství nasávaného vzduchu a síla vás zatlačí do sedadel. Největšího výkonu dosahuje při 8200 otáčkách za minutu. Jakmile ručička otáčkoměru zabrousí na červené pole (od 8500/min) je řidič upozorněn zvukovým signálem, aby přeřadil na vyšší rychlost.
Model RX8 navazuje na 1,8 milionu automobilů Mazda vybavených rotačním motorem, jednou z jejich specialit. Žádný výrobce nedošel při vývoji této pohonné jednotky tak daleko. Dnes je Mazda jediná, kdo Wankel dnes s úspěchem používá.
Mazda RX8 představuje vyvážený kompromise mezi ryze sportovním automobilem a pohodlím cestujících.
Základní technické údaje
Motor: kapalinou chlazený dvoukomorový rotační pístový
Objem: 2 x 654 cm³
Výkon: 170 kW (231 k) při 8200/min
Točivý moment: 211 N.m při 5500/min
Rychlost: 235 km/h
Zrychlení: 0-100 km/h: 6,4 s
Spotřeba(město/mimo město/kombin.): 15,8/8,9/11,4 l/100 km
Rozvor: 2700 mm
Rozchod kol: 1500/1505 mm
Rozměry(délka/šířka/výška): 4430 x 1770 x 1340 mm
Objem zav.prostoru: 290 l
Cena: 1 099 900 Kč
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout