Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda 2 1.5 Skyactiv-g 75 - jízda je potěšením

Po delší době jsme si opět mohli vyzkoušet Mazdu, a to nejmenší model 2, a musíme prozradit hned na úvod, že nás hodně mile překvapil, byť se jednalo o nejslabší vůz z celé modelové řady, nabízený na našem trhu.

V březnu si čtvrtá generace odbyla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě a záhy zamířila i do Čech. Pětidveřový hatchback s velice líbivým designem sice stále patří mezi malé automobily, i když oproti předchozí generaci povyrostl na délku o 14 centimetrů. Díky tomu je délkou něco málo přes čtyři metry nejdelším ve své třídě. Šířka zůstala stejná, na výšku má další dva centimetry k dobru. Nárůst rozměrů se odrazil pochopitelně ve vnitřním prostoru.

Cestující vpředu se rozhodně stísněně necítí, spíš naopak, na zadních sedadlech bychom řekli, že je nabídka místa průměrná. Na obou vnějších sedadlech se pohodlně usadí osoby vysoké zhruba „metr sedmdesát pět“. Zavazadlový prostor se zvětšil o třicet litrů na 280 litrů, což je v této třídě celkem běžná hodnota.

Přední sedadla, ač na pohled třeba nevypadají, tak se v nich sedí hodně pohodlně i při delší cestě. Zamlouvala se nám přístrojová deska, která je moderní, jednoduchá a všechny ovladače na místech, kde bychom je intuitivně očekávali. V zorném poli je velký analogový rychloměr, vedle pak digitální otáčkoměr, na opačné straně displej palubního počítače a ukazatel stavu paliva.

Mazda 2 je nabízena se zážehovým atmosférickým čtyřválcem objemu 1,5 litru ve výkonových variantách 75 k, 90 k a 115 k. Ze vznětových je k dispozici pouze čtyřválec stejného objemu o výkonu 105 k. Zatímco většina firem jde dneska cestou tzv. downsizingu, to znamená snižováním objemu, tak Mazda naopak objem zvýšila z 1,3 litru na zmíněných 1,5 litrů a bez přeplňování. U nejslabší verze ale výkon zůstal stejný, to je 55 kW. Ovšem díky technologiím pod názvem Skyactiv se doba potřebná ke zrychlení z 0 na 100 km/s zkrátila o tři sekundy na 12,1 sekundy. A průměrná spotřeba klesla o čtyři desetiny litru na 4,7 litru benzinu na sto kilometrů.

Právě tato pohonná jednotka poháněla přední kola testovaného modelu. S točivým momentem 135 Nm při 3800 otáčkách za minutu se nejlépe cítí ve středních otáčkách a potěší pružným zrychlováním. Jízda s ním je velice zábavná, i díky skvěle vyladěnému podvozku s patnáctipalcovými koly a poměrně širokými pneumatikami 185/65 R15. Jen v kopcích je třeba o něco dřív podřadit. Řazení pětistupňové převodovky je bez připomínek, stejně jako nastavení řízení. V průměru jsme při svižné jízdě jezdili v rozmezí 5,6 až 6,0 litrů.

Už se ani nepamatujeme, kdy jsme naposledy jezdili s Mazdou, pokud nepočítáme prezentaci nových modelů, ale musíme konstatovat, že v technice udělala velký skok kupředu. Inženýrům se podařilo skvěle skloubit pohodlí s dynamikou a jízdními vlastnostmi.

Nejlevnější Mazdu 2 pořídíte za 274 900 Kč v základní výbavě G75, přičemž obsahuje mj. všechny základní systémy (ABS, EBD, EBA, DSC, TCS, šest airbagů, manuální klimatizaci, systém i-Stop, výškově a podélně stavitelný volant, asistent rozjezdu do kopce, elektricky ovládaná všechna okna, multifunkční volant, palubní počítač. Testovaný vůz v třetím stupni výbavy Challenge stojí 329 900 Kč. A měl navíc mj. tempomat, kožený volant, elektricky vyhřívaná zrcátka, zadní sedadla dělená 60:40. Za metalický lak se připlácí 11 500 Kč.

Marně jsme hledali na Mazdě 2 nějaké nedostatky, její lepší prodeje sráží snad jen vyšší cena, oproti konkurenci, ale to je problém prakticky všech japonských značek.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1496 cm³
Výkon: 55 kW (75 k) při 6000/min
Točivý moment: 135 Nm při 3800/min
Rychlost: 171 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,1/3,9/4,7 l/100 km
Rozměry: 4060 x 1893 x 1495 mm
Rozvor kol: 2570 mm
Zav.prostor: 280 l
Cena: 329 900 Kč (Challenge)



J.Lasík 12.6.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar