Land Rover Discovery V6 3.0 TD - lepší v každém směru
Vloni jsme si připomněli dvacet let od zrození prvního modelu Discovery, s nímž Land Rover vyplnil mezeru mezi Defenderem a Range Roverem. Po třech generacích přišel na řadu facelift, který byl však tak rozsáhlý, že můžeme mluvit spíš o čtvrté generaci.
Kdo by si nechtěl horkou novinku vyzkoušet. Problém byl však v tom, že v září byla odebrána licence společnosti A.M.T. Group, která značku Land Rover zastupovala v ČR. Jenže zastoupení nemohlo díky své činnosti dopadnout jinak, než že zkrachovalo, tedy stejně jako jeho předchůdce firma I.T.E.C.
Naštěstí se začíná blýskat na lepší časy, neboť od 1. ledna 2010 je ČR řízena přímo výrobcem, respektive rakouskou společností NSS ze Salzburgu. Doufejme, že nové spojení bude fungovat lépe, protože značka Land Rover má u nás hodně příznivců. Test nového Discovery jsme tak mohli uskutečnit díky pochopení pana Libora Mejznara z Vrchlabí, dlouholetého prodejce těchto vozů v České republice.
Ale zpátky k Discovery, které se nyní vyznačuje nejen moderním designem, ale také inovovanou technikou, včetně nového vznětového vidlicového šestiválce 3.0. Přední částí se podobá Range Rover do takové míry, že bychom mohli oba modely snadno zaměnit. Při pohledu z boku nás třetí boční okno přesvědčí, stejně jako typická záď, že jde o Discovery.
Maska s upravenou dvoudílnou mřížkou chladiče i aerodynamicky optimalizovaným předním nárazníkem, nový styl doslova fascinujících světlometů s technikou LED vozu rozhodně prospěly. Nové zadní svítilny, rovněž s diodami, připomínají pak drahokam. V novém designu se prezentovaly přední blatníky s nasávacími otvory na bocích.
Modernizací prošel také interiér, směřující více k luxusnímu pojetí, o to více v nejvyšší výbavě HSE, v níž byl zkoušený automobil. Největší změny můžeme pozorovat na přístrojové desce, která se oprostila od nehezkých a často i nebezpečných hran. Na středovém panelu byly redukovány ovladače a tvrdé plasty nahradilo měkké obložení. Kruhový ovladač systému Terrain Response se přemístil na přední část středové konzole, což vede k příjemnému ovládání. Nový je volant s tlačítky tempomatu (nově odstupňovaný po 2 km/h) a audiosystému. V obou směrech seřiditelný volant se příjemně drží a díky elektricky nastavitelným sedadlům jsme si rychle našli pohodlnou pozici k řízení.
Součástí přístrojové desky je sedmipalcový displej TFT, umístěný mezi analogovým otáčkoměrem a rychloměrem. Zobrazuje všechny potřebné informace o vozidle. Obrazovka navigace na středovém panelu nám mj. promítá obraz z pěti digitálních kamer umístěných vpředu, na boku i vzadu. V terénu nám hodně usnadňoval orientaci, protože jsme přesně viděli, kam směřuje pravé či levé přední kolo, jestli nemíříme třeba přímo na nějakou překážku apod. Kdo bude hodně jezdit v terénu, tomu se určitě vyplatí připlatit si 746 eur za kamerový systém. Dveře se otevírají a zamykají pouhým stisknutím kliky, motor startujeme tlačítkem za předpokladu, že máme klíč v kapse.
Interiér je koncipován jako sedmimístný, přičemž třetí řadu s dvěma samostatnými sedadly s výsuvnými opěrkami hlavy (za příplatek 1316 eur) můžeme lehce sklopit do podlahy a zvětšit si zavazadlový prostor. Kupodivu je na nich relativně slušný prostor i pro nohy. Rezerva je umístěna pod vozem, ale pokud ji chceme vyjmout, tak musíme nejdříve uvolnit šroub, jenž má ovšem své místo v podlaze zavazadlového prostoru. Nedej bože, aby nás defekt potkal, když vezeme hodně věcí. Ty pak musíme z vozu vyložit na silnici.
Za praktické považujeme otevírací okno asymetricky dělených pátých dveří. Jejich horní a spodní části jsou z lehkého a odolného hliníku, spodní část je tak pevná, že unese dvě dospělé osoby. V pětimístném provedení má zavazadlový prostor objem 1260 l, po sklopení druhé řady dostaneme 2558 litrů.
Land Rover Discovery může pohánět buď osvědčený vznětový vidlicový šestiválec 2.7 (140 kW/190 k, 440 Nm), nebo vznětový přeplňovaný V6 3.0 se vstřikováním common-rail třetí generace s piezoelektrickými vstřikovači. Z nabídky úplně zmizel benzinový V8 4.4.
Právě silnější turbodiesel byl pod kapotou testovaného vozu. Jeho výkon oproti předchůdci narostl zhruba o třicet procent na dostatečných 180 kW (245 k). Točivý moment dosahuje úctyhodných 600 Nm už ve dvou tisících otáčkách a při akceleraci ani nepostřehneme náznak turboefektu. Motor jemně a plynule zatahuje už z 1100 otáček a na pětku můžeme jet třeba jen šedesátkou. Vyvážený chod mají na svědomí dvě menší turbodmychadla, která jsou pro TD rozhodně větším přínosem, než kdyby se šlo cestou navyšování objemu.
Nejdříve se projeví větší turbo s variabilní geometrií lopatek na straně sání, pracující v celém rozsahu otáček do 2500/min. Při plném sešlápnutí pedálu plynu, nad 2500/min, se aktivuje druhé turbo.V průměru jsme jezdili kolem deseti litrů nafty na sto kilometrů, mimo město klesla spotřeba až zhruba o jeden litr.
Jízdu v těžkém terénu pozitivně ovlivňují tři faktory, kromě turbodieselu také krátký přední a zadní převis a světlá výška, která u verze se vzduchovým odpružením dosáhne hodnoty 240 mm. Nezávisle na počtu osob nebo nákladu zůstává úroveň vozu konstantní. Pro nástup nebo výstup ji můžeme o 55 mm snížit, v terénu naopak o 125 mm navýšit. S Discovery se rozhodně nemusíme obávat vyrazit prakticky do jakéhokoliv terénu. Společníkem nám bude elektronicky řízený systém pohonu všech kol Terrain Response s pěti terénními režimy (tráva/šotolina/sníh, písek, bahno, nerovnosti, skály) a jedním silničním.
Umožní nám nastavit vůz tak, aby byl v každém okamžiku dobře ovladatelný. Systém Sand Launch Control navíc zabraňuje při rozjezdu v písku protáčení kol, abychom se s vozem nezahrabali.
Systém Rock Crawl Pre-Charge zase zlepšuje při extrémně nízké rychlosti dávkování brzdného tlaku, čímž se zlepšuje trakce v těžkém terénu. Samozřejmostí je asistent pro sjíždění strmých svahů, doplněný o elektronický Gradient Releace Control, jenž má na starosti brzdový pedál. Pokud pedál uvolníme, systém ještě po určitou dobu brzdí pod tlakem a poté pomalu zmírňuje.
Výbava vozu zahrnuje snad všechny systémy, na které si vzpomeneme. Vedle zmíněných také ještě ABS, EBA, ETC, TPRS, DSC nebo TSA pro stabilizaci přívěsu. Jinak je koncept podvozku prakticky stejný jako dříve, zesíleny byly hlavně prvky, které u „trojky“ odcházely. Kulové čepy jsou větší, stejně jako přední silentblok.
Na všech kolech jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, převzaté z Range Roveru Sport, vpředu o průměru 360 mm, vzadu pak 350 mm. Přepracované nezávislé zavěšení kol a vzduchové odpružení nám zaručí přímo excelentní zkřížení náprav, díky němuž se nemusíme bát zdolávat ani hluboké příkopy. S pečlivě zapouzdřenými důležitými částmi motoru se nemusíme bát vjet do řeky hluboké až 700 mm.
Discovery 3.0 TD V6 se dodává výhradně se šestistupňovou samočinnou převodovkou a ve výbavě SE a HSE, přičemž u obou najdeme mj. systémy ABS, DSC, EBA či kontrolu náklonu RSC, dále třeba čelní, boční a hlavové airbagy, tempomat, zadní parkovací systém, paket bezpečné viditelnosti, vzduchové pérování s Terrain Response nebo 19“ sedmipaprsková kola s pneumatikami 255/55 R19.
Vyšší výbava HSE má navíc mj. přední parkovací systém, elektricky sklopná boční zrcátka, osvětlení v prostoru podlahy, HDD navigační systém s dotykovým displejem nebo Premium kožený paket.
Land Rover Discovery 4 by měl pozvednout image tradiční britské značky, byť dnes v indických rukou. Za současné situace to potřebuje jako sůl. Jak jsme se mohli přesvědčit, má k tomu předpoklady po všech stránkách. Nový model udělal výrazný skok jak díky dynamickým tvarům, tak technologickým inovacím. Je to pravý nefalšovaný Land Rover za necelých 50 000 eur.
Podrobnosti na www.mejznar.cz
Základní technické údaje
Motor: vznětový vidlicový šestiválec
Objem: 2993 cm³
Výkon: 180 kW (245 k) při 4000/min
Točivý moment: 600 Nm při 2000/min
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 11,2/8,3/9,3 l/100 km
Rozměry: 4838 x 2022 x 1837 mm
Rozvor: 2885 mm
Zav.prostor: 1260/2558 litrů
Poh.hmotnost: 1 885 kg
Celková hmotnost: 2583 kg
Nájezdový uhel vpředu/vzadu: 36,2°/29,6°
Přechodový úhel: 27,3º
Světlá výška: 240 mm
Brodivost: 700 mm
Základní cena: 49 804 eur (bez DPH)
Příplatková výbava
(Ceny bez DPH)
Jindřich Lasík, 5.1.2010
Naštěstí se začíná blýskat na lepší časy, neboť od 1. ledna 2010 je ČR řízena přímo výrobcem, respektive rakouskou společností NSS ze Salzburgu. Doufejme, že nové spojení bude fungovat lépe, protože značka Land Rover má u nás hodně příznivců. Test nového Discovery jsme tak mohli uskutečnit díky pochopení pana Libora Mejznara z Vrchlabí, dlouholetého prodejce těchto vozů v České republice.
Ale zpátky k Discovery, které se nyní vyznačuje nejen moderním designem, ale také inovovanou technikou, včetně nového vznětového vidlicového šestiválce 3.0. Přední částí se podobá Range Rover do takové míry, že bychom mohli oba modely snadno zaměnit. Při pohledu z boku nás třetí boční okno přesvědčí, stejně jako typická záď, že jde o Discovery.
Maska s upravenou dvoudílnou mřížkou chladiče i aerodynamicky optimalizovaným předním nárazníkem, nový styl doslova fascinujících světlometů s technikou LED vozu rozhodně prospěly. Nové zadní svítilny, rovněž s diodami, připomínají pak drahokam. V novém designu se prezentovaly přední blatníky s nasávacími otvory na bocích.
Modernizací prošel také interiér, směřující více k luxusnímu pojetí, o to více v nejvyšší výbavě HSE, v níž byl zkoušený automobil. Největší změny můžeme pozorovat na přístrojové desce, která se oprostila od nehezkých a často i nebezpečných hran. Na středovém panelu byly redukovány ovladače a tvrdé plasty nahradilo měkké obložení. Kruhový ovladač systému Terrain Response se přemístil na přední část středové konzole, což vede k příjemnému ovládání. Nový je volant s tlačítky tempomatu (nově odstupňovaný po 2 km/h) a audiosystému. V obou směrech seřiditelný volant se příjemně drží a díky elektricky nastavitelným sedadlům jsme si rychle našli pohodlnou pozici k řízení.
Součástí přístrojové desky je sedmipalcový displej TFT, umístěný mezi analogovým otáčkoměrem a rychloměrem. Zobrazuje všechny potřebné informace o vozidle. Obrazovka navigace na středovém panelu nám mj. promítá obraz z pěti digitálních kamer umístěných vpředu, na boku i vzadu. V terénu nám hodně usnadňoval orientaci, protože jsme přesně viděli, kam směřuje pravé či levé přední kolo, jestli nemíříme třeba přímo na nějakou překážku apod. Kdo bude hodně jezdit v terénu, tomu se určitě vyplatí připlatit si 746 eur za kamerový systém. Dveře se otevírají a zamykají pouhým stisknutím kliky, motor startujeme tlačítkem za předpokladu, že máme klíč v kapse.
Interiér je koncipován jako sedmimístný, přičemž třetí řadu s dvěma samostatnými sedadly s výsuvnými opěrkami hlavy (za příplatek 1316 eur) můžeme lehce sklopit do podlahy a zvětšit si zavazadlový prostor. Kupodivu je na nich relativně slušný prostor i pro nohy. Rezerva je umístěna pod vozem, ale pokud ji chceme vyjmout, tak musíme nejdříve uvolnit šroub, jenž má ovšem své místo v podlaze zavazadlového prostoru. Nedej bože, aby nás defekt potkal, když vezeme hodně věcí. Ty pak musíme z vozu vyložit na silnici.
Za praktické považujeme otevírací okno asymetricky dělených pátých dveří. Jejich horní a spodní části jsou z lehkého a odolného hliníku, spodní část je tak pevná, že unese dvě dospělé osoby. V pětimístném provedení má zavazadlový prostor objem 1260 l, po sklopení druhé řady dostaneme 2558 litrů.
Land Rover Discovery může pohánět buď osvědčený vznětový vidlicový šestiválec 2.7 (140 kW/190 k, 440 Nm), nebo vznětový přeplňovaný V6 3.0 se vstřikováním common-rail třetí generace s piezoelektrickými vstřikovači. Z nabídky úplně zmizel benzinový V8 4.4.
Právě silnější turbodiesel byl pod kapotou testovaného vozu. Jeho výkon oproti předchůdci narostl zhruba o třicet procent na dostatečných 180 kW (245 k). Točivý moment dosahuje úctyhodných 600 Nm už ve dvou tisících otáčkách a při akceleraci ani nepostřehneme náznak turboefektu. Motor jemně a plynule zatahuje už z 1100 otáček a na pětku můžeme jet třeba jen šedesátkou. Vyvážený chod mají na svědomí dvě menší turbodmychadla, která jsou pro TD rozhodně větším přínosem, než kdyby se šlo cestou navyšování objemu.
Nejdříve se projeví větší turbo s variabilní geometrií lopatek na straně sání, pracující v celém rozsahu otáček do 2500/min. Při plném sešlápnutí pedálu plynu, nad 2500/min, se aktivuje druhé turbo.V průměru jsme jezdili kolem deseti litrů nafty na sto kilometrů, mimo město klesla spotřeba až zhruba o jeden litr.
Jízdu v těžkém terénu pozitivně ovlivňují tři faktory, kromě turbodieselu také krátký přední a zadní převis a světlá výška, která u verze se vzduchovým odpružením dosáhne hodnoty 240 mm. Nezávisle na počtu osob nebo nákladu zůstává úroveň vozu konstantní. Pro nástup nebo výstup ji můžeme o 55 mm snížit, v terénu naopak o 125 mm navýšit. S Discovery se rozhodně nemusíme obávat vyrazit prakticky do jakéhokoliv terénu. Společníkem nám bude elektronicky řízený systém pohonu všech kol Terrain Response s pěti terénními režimy (tráva/šotolina/sníh, písek, bahno, nerovnosti, skály) a jedním silničním.
Umožní nám nastavit vůz tak, aby byl v každém okamžiku dobře ovladatelný. Systém Sand Launch Control navíc zabraňuje při rozjezdu v písku protáčení kol, abychom se s vozem nezahrabali.
Systém Rock Crawl Pre-Charge zase zlepšuje při extrémně nízké rychlosti dávkování brzdného tlaku, čímž se zlepšuje trakce v těžkém terénu. Samozřejmostí je asistent pro sjíždění strmých svahů, doplněný o elektronický Gradient Releace Control, jenž má na starosti brzdový pedál. Pokud pedál uvolníme, systém ještě po určitou dobu brzdí pod tlakem a poté pomalu zmírňuje.
Výbava vozu zahrnuje snad všechny systémy, na které si vzpomeneme. Vedle zmíněných také ještě ABS, EBA, ETC, TPRS, DSC nebo TSA pro stabilizaci přívěsu. Jinak je koncept podvozku prakticky stejný jako dříve, zesíleny byly hlavně prvky, které u „trojky“ odcházely. Kulové čepy jsou větší, stejně jako přední silentblok.
Na všech kolech jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, převzaté z Range Roveru Sport, vpředu o průměru 360 mm, vzadu pak 350 mm. Přepracované nezávislé zavěšení kol a vzduchové odpružení nám zaručí přímo excelentní zkřížení náprav, díky němuž se nemusíme bát zdolávat ani hluboké příkopy. S pečlivě zapouzdřenými důležitými částmi motoru se nemusíme bát vjet do řeky hluboké až 700 mm.
Discovery 3.0 TD V6 se dodává výhradně se šestistupňovou samočinnou převodovkou a ve výbavě SE a HSE, přičemž u obou najdeme mj. systémy ABS, DSC, EBA či kontrolu náklonu RSC, dále třeba čelní, boční a hlavové airbagy, tempomat, zadní parkovací systém, paket bezpečné viditelnosti, vzduchové pérování s Terrain Response nebo 19“ sedmipaprsková kola s pneumatikami 255/55 R19.
Vyšší výbava HSE má navíc mj. přední parkovací systém, elektricky sklopná boční zrcátka, osvětlení v prostoru podlahy, HDD navigační systém s dotykovým displejem nebo Premium kožený paket.
Land Rover Discovery 4 by měl pozvednout image tradiční britské značky, byť dnes v indických rukou. Za současné situace to potřebuje jako sůl. Jak jsme se mohli přesvědčit, má k tomu předpoklady po všech stránkách. Nový model udělal výrazný skok jak díky dynamickým tvarům, tak technologickým inovacím. Je to pravý nefalšovaný Land Rover za necelých 50 000 eur.
Podrobnosti na www.mejznar.cz
Základní technické údaje
Motor: vznětový vidlicový šestiválec
Objem: 2993 cm³
Výkon: 180 kW (245 k) při 4000/min
Točivý moment: 600 Nm při 2000/min
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 11,2/8,3/9,3 l/100 km
Rozměry: 4838 x 2022 x 1837 mm
Rozvor: 2885 mm
Zav.prostor: 1260/2558 litrů
Poh.hmotnost: 1 885 kg
Celková hmotnost: 2583 kg
Nájezdový uhel vpředu/vzadu: 36,2°/29,6°
Přechodový úhel: 27,3º
Světlá výška: 240 mm
Brodivost: 700 mm
Základní cena: 49 804 eur (bez DPH)
Příplatková výbava
Metalický lak | 731 eur |
Zadní diferenciál s uzávěrkou | 716 eur |
Zatmavená skla | 431 eur |
Zadní park. systém s kamerou | 351 eur |
Kamerový systém 360 | 746 eur |
Adaptivní xenony s natáčením | 380 eur |
Systém TPMS | 556 eur |
El. nastavitelný volant | 314 eur |
Paket 7 sedadel jen se vzduch. Pérováním | 1 316 eur |
(Ceny bez DPH)
Jindřich Lasík, 5.1.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout