Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lancia Ypsilon 1.2 - malá, ale luxusní

V loňském roce oslavila značka Lancia sté výročí od svého založení a v polovině letošního roku vstoupila po devíti letech opět na český trh. První pokus nebyl tehdy právě dvakrát úspěšný, tentokrát by se situace již neměla opakovat.

Pro svoji premiéru si zvolila tentokrát model Ypsion, malý svou velikostí – velký naopak výbavou a nabídkou až sedmi set různých verzí. Lancia Ypsilon se poprvé objevila na silnicích v roce 1985, o deset let později přišla druhá generace a v roce 2004 třetí, vycházející z podvozku minulého Punta. To však neznamená, že by šlo o zastaralou technologii, naopak. Lancia byla vždy symbolem vkusu, osobitého a neotřelého designu, což platí pochopitelně také o modelu Ypsilon, na němž můžeme vystopovat jistou příbuznost a inspiraci s předválečným modelem Ardea. Ypsilon kombinuje v sobě prvky klasického designu s moderní technologií. Vpředu vás upoutá sešikmená velká maska chladiče, typický znak současných Lancií, dále velké světlomety. Stejně jako příď je originální rovněž záď se šikmo umístěnými svítilnami. Design ještě více vynikne v dvoubarevném provedení, v našem případně stříbrném s černou střechou a černou výklopnou zádí.
Pro zákazníky, z nichž větší část tvoří ženy, jsou připraveny tři benzinové motory – 1.2 8V/60 k, 1.4 8V/77 k a 1.4 16V/95 k a vznětový čtyřválec 1.3 ve dvou výkonových variantách 75 k a 90 k. Pro první test jsme zvolili nejslabší variantu se zážehovým čtyřválcem 1.2, neboť jsme byli zvědavi, co od tak slabé pohonné jednotky můžeme očekávat. Ovšem vzhledem k nízké hmotnosti (celková 945 kg) nás docela mile překvapil slušnou dynamikou na běžných silnicích. Tam lze s Ypsilonem jet i docela svižně, jak jsme se přesvědčili za tmy na silnicích kokořínska. Na dálnici a ve stoupáních je to pochopitelně už horší, ovšem musíme si uvědomit, že vůz je svými rozměry předurčen hlavně do města a na kratší vzdálenosti. Točivý moment dosahuje svého vrcholu 102 N.m poměrně v nízkých otáčkách, to znamená kolem 2500 otáček, a vyznačuje se lineárním náběhem. Více se mu líbí jízda při vyšších otáčkách. Při obsazení dvěma osobami se spotřeba pohybovala na sto kilometrů kolem 6,5 litru benzinu.
Podvozek je naladěn komfortně, přestože se vyrábí už několik let. Vysoké těžiště má za následek mírné kolíbání v zatáčkách, ale jinak se odpružení dobře vyrovnává s nerovnostmi městské dlažby. V porovnání třeba s Fabií je na délku o 182 mm kratší, ale třeba v šířce ji překonává o 32 mm. Vzhledem k výšce 1704 mm bylo možné umístit sedadla o něco výše, čímž se zlepšil výhled i pro řidiče nižších postav. Na předním sedadle je místa dost, po jejich sklopení (s pamětí) se dozadu vejdou dvě osoby, kterým přijde vhod posuvná zadní lavice (za příplatek 4000 Kč také sklopná opěradla) můžeme míru pohodlí trochu zvýšit. Pochopitelně na úkor objemu zavazadlového prostoru s variabilním objemem 215 až 290 litrů, po sklopení zadních sedadel až na 895 litrů. Za nejslabší článek interiéru bychom považovali přední sedadla, která jsou sice pohodlná a měkká, ale bohužel bez boční opory. A tak, když se v zatáčce vůz trochu víc nakloní, nakloníte se i vy.
Přístrojová deska zaujme netradičním uspořádáním s centrálně umístěnou „kapličkou“, jejíž tři přístroje – otáčkoměr, rychloměr a palivoměr, doplněné o palubní počítač, jsou dobře čitelné i luxusní. Kaplička rozděluje vlastně palubní desku na dvě odkládací plochy pod čelním sklem, bohužel příliš mělké. Řazeni pětistupňové mechanické převodovky jde lehce a přesně, na přání se dodává ještě robotizovaná DFN.
Pro Lancii bylo vždy typické kvalitní zpracování, což platí pochopitelně také o Ypsilon, nic nevrže ani neskřípe na rozbitých silnicích. Lancia Ypsilon rozhodně není automobilem pro široké vrstvy, ale rozhodně je vítaným zpestřením našeho trhu. Hlavní předností je její krása, kterou si získává právě přízeň dámského pokolení. Je důkazem, že i malý automobil může být luxusní. Na silnicích jsme jich zatím moc neviděli, ale za vozem se otočí snad každý Základní výbava Argento za 295 000 Kč obsahuje mj. elektrické ovládání oken, centrální zamykání, ABS + EBD, výškově i podélně stavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo, čelní airbagy, posilovač Dual Drive nebo 15“ ráfky. Připlatit je třeba za okenní airbagy, klimatizaci, dělené zadní sedalo apod.


Základní technické údaje
Motor. Zážehový čtyřválec
Objem: 1241 cm³
Výkon: 44 kW (60 k) při 5000/min
Točivý moment: 102 N.m při 2500/min
Rychlost: 153 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 16,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 7,7/5/6 l/100 km
Cena: 295 000 Kč (Argento)

Jindřich Lasík, 1.10.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar