Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Kia Sportage 2.0 CRDi modernější a silnější

Jestliže první generace vozu Kia Sportage patřila spíš mezi offroady, potom její nástupce míří do kategorie SUV. Navíc podobnost s Hyundaiem Tucson není náhodná, ale výsledek vzájemné koncernové spolupráce korejských automobilek.

První Sportage měla žebřinový rám, zadní tuhou nápravu, připojitelný pohon všech kol, redukční převodovku a závěr zadního diferenciálu. Tudíž výbavu, s jakou se lze vydat do náročnějšího terénu. Současná generace má už samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení kol a pohon předních kol. Teprve, když čidla ABS zjistí prokluz některého z předních kol, aktivuje se elektromagnetická spojka, která variabilně přenáší sílu na zadní kola od poměru 100:0 až k 50:50.

Pokud víme předem, že budeme v terénu potřebovat pohon všech kol, stiskneme tlačítko 4WD Lock a dojde k pevnému rozdělení sil. Ovšem pouze do rychlosti 30 km/h. Jakmile tuto rychlost překonáme začne elektronika opět pomalu zasahovat do rozdělování sil a od 40 km/h pracuje opět pouze režim Auto. Průchodnost terénem je poněkud omezena světlou výškou 195 mm. Také křížení náprav nedosahuje převratných hodnot, což se ostatně ani od SUV neočekává, ale přesto zvládne Sportage i větší překážky v terénu. Z nesnází nám pomůže vypnutí protiprokluzového systému TCS, tlačítkem hned vedle 4WD Lock.

Přestože je rozvorem 2630 mm o 20 mm kratší, tak uvnitř poskytuje dostatek prostoru pěti osobám, které mají díky vysoko umístěným sedadlům slušný výhled. Sedadla jsou navíc hodně pohodlná, ani po sedmi stovkách kilometrů jsme se necítili unaveni. Přední opěradla jdou sklopit takřka do roviny, takže se v případě potřeby ve voze dobře vyspíte. A nebo si můžete „ustlat v kufru", když sklopíte opěradla zadních sedadel. Jednak se tím prodlouží délka úložné plochy z 812 na 1635 mm a objem zavazadlového prostoru z 325 na 1375 litrů. Využitelnost zavazadlového prostoru pouze omezují podběhy zadních kol. Ještě dodejme, že úložný prostor není sice z největších, ale zato pod podlahou ukrývá plnohodnotnou rezervu, která se v terénu hodí dvojnásob.

Pětimístný interiér působí velice elegantně zásluhou hliníkových prvků a také na dílenském zpracování jsme neshledali žádné nedostatky. Jen z přístrojové desky trochu více vyčnívá radio, které bohužel není napevno zabudované do středového panelu, takže pokud jej nevyndáte, zůstává na očích nenechavcům. Přístrojová deska je jednoduchá, z jednoho kusu plastu a přehledná. Jen jsme chvíli hledali zapínání zadní mlhovky, jejíž tlačítko je netradičně na středovém panelu, zatímco ovládání přední zůstalo na páčce.

Pro Sportage jsou připraveny tři pohonné jednotky. Benzinový čtyřválec 2.0/141 k a šestiválec 2.7/175 k a přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0/140 k. Z nich se asi pro Sportage nejvíce hodí právě diesel s turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a vstřikováním common-rail. Alespoň k takovému názoru jsme došli po ujetí 1500 kilometrů. Oproti předchozí verzi byl výkon zvýšen ze 112 k na 141 k a točivý moment z 245 na 310 N.m při 2000/min. To se kladně projevilo na dynamice vozu, stejně jako reakci na sešlápnutí pedálu plynu. Jde o stejný motor jako v Tucsonu, kde má však o něco málo nižší výkonové hodnoty. Na silnici vyhovuje v kombinaci se šestistupňovou mechanickou převodovkou dobrou dynamikou, zatahuje od nízkých otáček a co nás potěšilo bylo jeho odhlučnění, a to i při rychlosti 150 km/h. Zhruba do rychlosti 120 km/h spotřebuje v průměru asi 7 litrů na sto kilometrů. My jsme se mezi 130 až 140 km/h dostali na 8 litrů, ovšem musíme podotknout, že k tomu přispěla i zapnutá klimatizace.

Na silnicích se tuhá konstrukce karoserie dobře vyrovnává s nerovnostmi, podvozek je laděn spíš komfortně. Ale i přes větší světlou výšku se v zatáčkách nijak výrazně nenaklání a chová se velice klidně, takřka neutrálně na suchu i na mokru. Navíc přesné řízení umožňuje dobré vedení vozu. Robustní stavbě odpovídají také kvalitní kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Ještě dodejme, že podlaha i některé části podvozku má Sportage shodné s modely Kia Cerato nebo Hyundai Elantra.

Verze 2.0 CRDI se dodává pouze ve výbavách LX a EX, přičemž základní je sama o sobě hodně bohatá. Posuďte sami - šest airbagů, systémy ABS, EBS, TSC, zatmavené zadní okno a okna zadních dveří, klimatizace. Za to zaplatíte 709 980 Kč, ve verzi N1 614 601 Kč. Když chcete ještě například samočinnou klimatizaci, mlhovky, plastové boky v barvě karosérie, palubní počítač, kožený volant včetně hlavice řadicí páky, potom si musíte připlatit 50 000 Kč.

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1991 cm³

Výkon: 103 kW (141 k) při 4000/min

Toč.moment: 310 N.m při 2000/min

Rychlost: 177 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 12,0 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin.): 8,9/6,2/7,1 l/100 km

Rozvor: 2630 mm

Rozměry: 4350 x 1800 x 1695 mm

Objem zav. prostoru: 325/1375 l

Základní cena: 709 980 Kč (N1 614 601 Kč)

Jindřich Lasík, 14.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar