Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia Sportage 1.6 T-GDI 6AT 4x4 PHEV - 5.generace se povedla

Pod, možná pro někoho trochu složitém, označením se skrývá zážehový přeplňovaný čtyřválec, objem 1,6 litru, pohon všech kol, samočinná šestistupňová převodovka, a to nejdůležitější hybridní ústrojí typu plug-in.

Automobilka KIA a její sesterský Hyundai jsou jedny z mála, kdo dnes nabízí některé své modely se všemi možnými pohonnými jednotkami. Například model Sportage můžete zatím stále mít se zážehovým i vznětovým čtyřválcem nebo jako mildhybrid, hybrid či plug-in hybrid, všechny v kombinaci se zážehovou 1.6. Zatím stoprocentní elektromotor v nabídce není.

Když už jsme ve výčtu pohonných jednotek, tak dodejme, že 1.6 je k dispozici ve výkonových variantách 150 k a 180 k, diesel 1.6 s výkonem 115 k a 136 k. Kromě mechanické převodovky 6MT mohou být různé verze s převodovkami 7DCT a 6AT nebo s pohonem 4x2 či 4x4. Celkem jsme napočítali pětadvacet variant.

První KIA Sportage se objevila na silnicích už v roce 1994, jako jeden z prvních modelů. Dnes už máme pátou generaci, přičemž každá nová se odlišuje od předchozí. Ta poslední má například uhlazenější a méně robustní design. Nezaměnitelní tvary jsou dílem šéfdesignera Karima Habiba, který přišel od BMW. Výrazná černá mřížka zabírá celou příď, a po stranách ji zakončují skoro bychom řekli až futuristické LED denní světla.

Interiér je moderní a zaujme dvěma digitálními přístroji o velikosti 12,3 palců, jeden pro budíky, druhý pro infotainment. V přístrojovém štítu v zorném poli řidiče se po stranách zobrazuje mimo jiné při odbočování obraz z kamery, stejně jako to známe z automobilů Hyundai. Potěšily nás klasické dotykové plošky pod středovým displejem k ovládání důležitých funkcí. Na středovém displeji se mimochodem ukazuje také třeba předpověď počasí na několik dní dopředu. A když sněží, tak vám přístrojový štít „zasypou“ i vločky.

Přední sedadla s dobrým bočním vedením jsou pohodlná i na dlouhé cesty. Zadní jsou dělená v poměru 40-20-40 a mají nastavitelný sklon opěradla. Zavazadlový prostor má základním objem 540 litrů, a to díky tomu, že baterie je umístěná pod zadními sedadly. Sice je větších rozměrů, ale nezabírá místo ani pro posádku ani pro zavazadla. Naopak se ale snížil objem nádrže na 42 litrů.
Výhled dozadu trošku omezují zadní sloupky, a proto jsme se při couvání spíš zaměřili na obraz z parkovací kamery včetně systému varování před překážkou.

Asi největší novinkou Sportage je hybridní pohon, který tvoří zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 180 k při 5500/min a točivým momentem 265 Nm v rozmezí 1500-4500/min. V kombinaci s elektromotorem (60 k, 264 Nm) poskytuje systémový výkon 230 k a točivý moment 350 N.m.


S kombinovaným výkonem se ze Sportage stává nejvýkonnější KIA všech dob. Energii dodává elektromotoru baterie s kapacitou 13,8 kWh. Pouze na elektrický pohon lze podle výrobce ujet údajně šedesát kilometrů. My jsme vůz testovali za velice chladného počasí se sněhovými přeháňkami a reálný dojezd se pohyboval asi 35 kilometrů. Nabíjení do plné kapacity trvá zhruba jeden a půl hodiny z nabíječky AC. (jinou použít nelze). Pak zase využíváte elektromotor při jízdě, čímž se daří snižovat spotřebu, třeba až ke třem litrům. S vybitou baterií se spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů benzinu na sto kilometrů.

Testovaná Kia Sportage disponovala pohonem všech kol, rozdělující točivý moment v poměru 100:0 až 50:50.Otočným ovladačem na středovém panelu si lze navolit i jaký povrch chcete upřednostnit.
V technických pasážích nám vyhovoval spíš tvrdší podvozek s minimálním náklonem v zatáčkách a dobrou stabilitou.

KIA Sportage páté generace se opravdu povedla po všech stránkách, výběr verzí je značný a komfort zaručený. Hybridní verze jsou zajímavou alternativou ke stávajícím spalovacím motorům.


Nejlevnější KIA Sportage (1.T-GDI 4x2) s výbavou Comfort se prodává dnes za 659 9800, diesel 1.6 CRDI (115 k) ve stejné výbavě stojí 729 980 Kč. Provedení 4x4 ve druhé výbavě Exclusive (1.6 T-GDi) stojí 774 980 Kč. Hybridní provedení PHEV začíná na 1 179 980 Kč s výbavou Top.

Přehled cen a výbav


https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/cz/cs/assets/contents/utility/brochure/price-list/Sportage-cenik.pdf


Základní
technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 132 kW (180 k) při 5500/min
Točivý moment: 265 N.m při 1500-4500/min
Elektromotor s perm.magnety
Výkon: 44 kW (60 k)
Točivý moment elektromotoru: 264 Nm
Systémový výkon: 195 kW (230 k)
Systémový točivý moment: 350 Nm
Převodovka: šestistupňová automatická
Pohon: 4x4
Zrychlení 0-100 km/h:8,2 s
Rychlost: 191 km/h
Průměrná spotřeba (WLTP): 5,9 l/100 km
Rozměry: 4515 × 1865 × 1650 mm
Rozvor: 2680 mm
Objem zav.prostoru: 587/1776 l
Cena: 1 299 980 Kč (GT)



JL 7.2.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Muzeum Lomnice nad Popelkou
Subaru Forester
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2023 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar