Kia Cee´d 1.6 splnila očekávání
Automobilky označují své modely nejrůzněji, někdo čísly, jiný slovy. Kia se u svého nejnovějšího produktu rozhodla pro poněkud neobvyklé pojmenování – Cee´d (síd). Jde o složeniny zkratek CE=Community of Europe a ED= European Design.
Sice jde o výrobek jihokorejské automobilky, ale vytvořený v evropském designerském centru v Německu a vyráběný vlastně „za humny“, ve slovenské Tepličce nad Váhom, nedaleko Žiliny. Zatímco pětidveřový hatchback se objevil v závěru loňského roku, nyní na brněnském autosalonu bude představena verze Sporty Wagon (od září v prodeji) a v prosinci obohatí nabídku ještě třídveřová verze.
Přestože Kia Cee´d vstoupila do nabitého segmentu nižší střední třídy, kde bojuje o přízeň třeba s vozy Ford Focus, VW Golf, Opel Astra, nebo Škoda Octavia, tak si nevede vůbec špatně. V dubnu byla ve své třídě u nás nejprodávanější.
Na vůz jsme slyšeli už hodně chvály, a tak jsme byli zvědavi, jaká doopravdy nejmodernější Kia je. Pro test jsme si vybrali model se zážehovým čtyřválcem 1.6 s proměnným časováním ventilů CVVT. Zákazník má v současné době na výběr ještě zážehovou verzi 1.4/108 k nebo 2.0/142 k či hospodárný turbodiesel 1.6 CRDi/115 k.
Moderní elegantní karosérie se vyznačuje poměrně velkými zasklenými plochami, poskytující z vozu dobrý výhled dopředu i do stran. Poměrně široká příď má na kapotě čtyři decentní prolisy, dvoudílnou masku chladiče a šikmé světlomety. Krátkou záď zužují opticky páté dveře, které lze vyklopit až 1,85 metru vysoko. Při manipulaci se zavazadly se tak nemusejí ani vyšší osoby obávat kontaktu s dveřmi, ukládání zavazadel ulehčuje poměrně nízko nad zemí umístěný práh. Zavazadlový prostor, mimochodem celý čalouněný, má základní objem 340 litrů, který se sklopením opěradel zvětší až na 1300 litrů a délka prodlouží ze 810 mm na 1460 mm (nosnost 450 kg). Jeho využitelnost je vcelku dobrá, pod podlahou se ukrývá pouze dojezdové kolo.
Po usednutí do pohodlných, dobře tvarovaných sedadel s výborným bočním vedením těla, nás obklopí příjemně a útulně ztvárněný interiér, který v pohodě pojme pět osob. I přes kompaktní vnější rozměry mají tři dospělé osoby vzadu dost prostoru nad hlavou.
Multifunkční volant se šesti tlačítky audiosoustavy, v našem případě obšitý kůží (výbava EX) se drží dobře, a je výškově i podélně nastavitelný. V zorném poli jsou tři kruhové přístroje s rychloměrem uprostřed, podsvícené příjemnou oranžovou barvou.
Další ovládací prvky jsou logicky uspořádané na středovém panelu, který stejně jako středovou konzoli zušlechťuje imitace kovu. Na panelu najdeme také vícefunkční palubní počítač, jehož ovládání tlačítka nám nepřipadalo právě dvakrát praktické.
Po nastartování i při jízdě nás překvapila nízká hladina hluku pronikající do interiéru. Jedničku zaslouží přesné řízení a řazení pětistupňové mechanické převodovky, dobře sladěné s motorem. Výkon 122 k a točivý moment 154 N.m jsou pro rodinný automobil plně dostačující. Vždyť zrychlení pod 11 sekund a největší rychlost takřka 200 km/h jsou velice slušné hodnoty.
Jen na avizovanou průměrnou spotřebu 6,9 litru jsme se nedostali, při umírněné jízdě jsme se pohybovali kolem 7,3 litru, při ostřejší se průměr podle palubního počítače blížil k osmi litrům. Takže hodně záleží na stylu jízdy.
Naopak chování vozu i jízdní vlastnosti patří mezi nejlepší v této třídě, lehkou nedotáčivost eliminuje stabilizační systém, v zatáčkách je cítit mírný náklon karosérie. Podvozek s víceprvkovou nápravou vzadu je sice tvrdší, nikoliv tvrdý, ale nám vyhovoval. Někdo by možná raději měkčí, ale přesto dobře filtruje nerovnosti vozovky. Předností jsou kotoučové brzy na všech kolech, na přání dodávané s ESP a brzdovým asistentem.
Kia Cee´d se oproti konkurenci nikterak cenově nepodbízí, naopak v základní výbavě Base (pouze pro 1.4 za 339 980 Kč) najdeme mj. šest airbagů, elektrické ovládání předních oken, palubní počítač, ABS s EBD, audiosystém CD i MP3 atd. Nejvyšší stupeň EX má navíc například mlhovky, elektrické ovládání všech oken, volant i řadicí páku potaženou kůží, zástrčku USB, samočinnou dvouzónovou klimatizaci. Za příplatek jsou snad jen ESP, hliníková kola nebo metalíza.
Kia Cee´d má však ještě jedno eso oproti konkurenci, a tím je sedmiletá záruka – pět let na celý vůz a sedm let na pohonné ústrojí. Značka Kia tak už zdaleka nenabízí levné a méně kvalitní automobily, ale automobily na úrovni, minimálně srovnatelné s konkurencí. O tom svědčí i dobré dílenské zpracování, všechno perfektně lícovalo a nic nevrzalo. Právě kvalita a cena jsou hlavní devizou modelu Cee´d. Cena verze 1.6 CVVT se pohybuje od 399 980 Kč do 429 980 Kč, diesel stojí od 429 980 Kč do 459 980 Kč
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1591 cm³
Výkon: 90 kW (122 k) při 6200/min
Toč.moment: 154 N.m při 4200/min
Rychlost: 192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,9/5,8/6,9 l/100 km
Rozměry: 4325 x 1790 x 1480 mm
Rozvor: 2650 mm
Cena: 429 980 Kč (EX)
Jindřich Lasík, 5.6.2007
Přestože Kia Cee´d vstoupila do nabitého segmentu nižší střední třídy, kde bojuje o přízeň třeba s vozy Ford Focus, VW Golf, Opel Astra, nebo Škoda Octavia, tak si nevede vůbec špatně. V dubnu byla ve své třídě u nás nejprodávanější.
Na vůz jsme slyšeli už hodně chvály, a tak jsme byli zvědavi, jaká doopravdy nejmodernější Kia je. Pro test jsme si vybrali model se zážehovým čtyřválcem 1.6 s proměnným časováním ventilů CVVT. Zákazník má v současné době na výběr ještě zážehovou verzi 1.4/108 k nebo 2.0/142 k či hospodárný turbodiesel 1.6 CRDi/115 k.
Moderní elegantní karosérie se vyznačuje poměrně velkými zasklenými plochami, poskytující z vozu dobrý výhled dopředu i do stran. Poměrně široká příď má na kapotě čtyři decentní prolisy, dvoudílnou masku chladiče a šikmé světlomety. Krátkou záď zužují opticky páté dveře, které lze vyklopit až 1,85 metru vysoko. Při manipulaci se zavazadly se tak nemusejí ani vyšší osoby obávat kontaktu s dveřmi, ukládání zavazadel ulehčuje poměrně nízko nad zemí umístěný práh. Zavazadlový prostor, mimochodem celý čalouněný, má základní objem 340 litrů, který se sklopením opěradel zvětší až na 1300 litrů a délka prodlouží ze 810 mm na 1460 mm (nosnost 450 kg). Jeho využitelnost je vcelku dobrá, pod podlahou se ukrývá pouze dojezdové kolo.
Po usednutí do pohodlných, dobře tvarovaných sedadel s výborným bočním vedením těla, nás obklopí příjemně a útulně ztvárněný interiér, který v pohodě pojme pět osob. I přes kompaktní vnější rozměry mají tři dospělé osoby vzadu dost prostoru nad hlavou.
Multifunkční volant se šesti tlačítky audiosoustavy, v našem případě obšitý kůží (výbava EX) se drží dobře, a je výškově i podélně nastavitelný. V zorném poli jsou tři kruhové přístroje s rychloměrem uprostřed, podsvícené příjemnou oranžovou barvou.
Další ovládací prvky jsou logicky uspořádané na středovém panelu, který stejně jako středovou konzoli zušlechťuje imitace kovu. Na panelu najdeme také vícefunkční palubní počítač, jehož ovládání tlačítka nám nepřipadalo právě dvakrát praktické.
Po nastartování i při jízdě nás překvapila nízká hladina hluku pronikající do interiéru. Jedničku zaslouží přesné řízení a řazení pětistupňové mechanické převodovky, dobře sladěné s motorem. Výkon 122 k a točivý moment 154 N.m jsou pro rodinný automobil plně dostačující. Vždyť zrychlení pod 11 sekund a největší rychlost takřka 200 km/h jsou velice slušné hodnoty.
Jen na avizovanou průměrnou spotřebu 6,9 litru jsme se nedostali, při umírněné jízdě jsme se pohybovali kolem 7,3 litru, při ostřejší se průměr podle palubního počítače blížil k osmi litrům. Takže hodně záleží na stylu jízdy.
Naopak chování vozu i jízdní vlastnosti patří mezi nejlepší v této třídě, lehkou nedotáčivost eliminuje stabilizační systém, v zatáčkách je cítit mírný náklon karosérie. Podvozek s víceprvkovou nápravou vzadu je sice tvrdší, nikoliv tvrdý, ale nám vyhovoval. Někdo by možná raději měkčí, ale přesto dobře filtruje nerovnosti vozovky. Předností jsou kotoučové brzy na všech kolech, na přání dodávané s ESP a brzdovým asistentem.
Kia Cee´d se oproti konkurenci nikterak cenově nepodbízí, naopak v základní výbavě Base (pouze pro 1.4 za 339 980 Kč) najdeme mj. šest airbagů, elektrické ovládání předních oken, palubní počítač, ABS s EBD, audiosystém CD i MP3 atd. Nejvyšší stupeň EX má navíc například mlhovky, elektrické ovládání všech oken, volant i řadicí páku potaženou kůží, zástrčku USB, samočinnou dvouzónovou klimatizaci. Za příplatek jsou snad jen ESP, hliníková kola nebo metalíza.
Kia Cee´d má však ještě jedno eso oproti konkurenci, a tím je sedmiletá záruka – pět let na celý vůz a sedm let na pohonné ústrojí. Značka Kia tak už zdaleka nenabízí levné a méně kvalitní automobily, ale automobily na úrovni, minimálně srovnatelné s konkurencí. O tom svědčí i dobré dílenské zpracování, všechno perfektně lícovalo a nic nevrzalo. Právě kvalita a cena jsou hlavní devizou modelu Cee´d. Cena verze 1.6 CVVT se pohybuje od 399 980 Kč do 429 980 Kč, diesel stojí od 429 980 Kč do 459 980 Kč
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1591 cm³
Výkon: 90 kW (122 k) při 6200/min
Toč.moment: 154 N.m při 4200/min
Rychlost: 192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,9/5,8/6,9 l/100 km
Rozměry: 4325 x 1790 x 1480 mm
Rozvor: 2650 mm
Cena: 429 980 Kč (EX)
Jindřich Lasík, 5.6.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout