Kia Cee´d 1.6 CRDi - úsporná i dynamická
Automobilka Kia připravila pro model Cee´d celkem pět pohonných jednotek, včetně vznětového přeplňovaného čtyřválce 1.6CRDi, který se už dříve osvědčil v modelech Carens. Právě ten jsme si nyní vyzkoušeli a předem musíme prohlásit, že je jak dynamický, tak hospodárný.
Už dříve jsme získali zkušenosti se zážehovým čtyřválcem 1.6 (viz Testy), takže jsme věděli co můžeme od bezpochyby dosud nejkvalitnějšího modelu Kia očekávat. Abychom se neopakovali, tak jen připomeňme, že mezi největší přednosti patří jízdní vlastnosti díky víceprvkové zadní nápravě a komfortnímu odpružení. Dále dobře využitelný zavazadlový prostor o objemu 340 litrů, jenž můžeme zvětšit až na 1300 litrů, bohatá výbava už v základní verzi včetně šesti airbagů, centrálního zamykání, elektrického ovládání předních oken (zadní od výbavy EX), palubní počítač, systém ABS+EBD a také sedmileté záruky s omezením na 150 tisíc kilometrů na poháněcí soustavu a pět let (se stejným omezením) na celý automobil. Systémy ESP+TCS, BAS jsou za příplatek 15 000 Kč.
Kia Cee´d se za krátkou dobu stala právem štikou nižší střední třídy, v níž zaujme velice zajímavou cenu, která začíná na 339 980 Kč u verze 1.4.
Pokud jde o vznětovou verzi 1.6 CRDi, tam si musí zájemce propočítat, zda se mu vyplatí investice ve výši 30 000 Kč navíc oproti zážehové „jedna-šestce“. Pokud najezdí ročně hodně kilometrů, potom určitě, protože i při svižnější jízdě se dostanete pod šest litrů nafty.
Vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem VGT s chladičem stlačeného vzduchu a přímým vstřikem paliva common-rail dosahuje slušného výkonu 85 kW a točivého momentu 255 N.m, který je k dispozici už v rozmezí 1750 až 1900 otáček za minutu. Tím překonává řadu konkurentů (např. 1.5dCI Renault/Nissan – 81 kW, 260 N.m, 1.6 HDI – 80 kW, 240 N.m) a například zážehový motor 1.6 má o 118 N.m méně, a to až ve 5200 otáčkách za minutu.
Ochotně se vytáčí už od 1500/min, ve 1900/min uděluje vozu patřičnou rychlost a dynamiku. Podstatně lépe se cítí v nižších otáčkách, kdy z něj vyzařuje největší síla. O slušné dynamice pětidveřového rodinného hatchbacku mluví také zrychlení z klidu na 100 km/h za 11,5 sekundy a bohatě dostačující rychlost 188 km/h. Pětistupňová mechanická převodovka je s motorem dobře sladěna, v některých chvílích bychom nepohrdli ani „šestkou“. S vozem lze jet jak hodně ekonomicky, to znamená i za pět litrů, tak svižně, což podporuje navíc dobrá stabilita a výborné jízdní vlastnosti. Občas se projeví lehká nedotáčivost, případně nepatrný boční náklon. Řízení je přesné, volant nastavitelný ve dvou osách a vůz má také větší účinné brzdy, vpředu s vnitřním chlazením.
Přístup do vozu je pohodlný, všechny dveře se otevírají pod úhlem 70 stupňů. Zadní víko lze otevřít do výšky 1880 mm. Sedadla jsou příjemná, přístrojová deska včetně „budíků“ přehledná, kvalitní materiály jsou velice dobře zpracovány, nádech luxusu dotváří imitace kovu na středové konzoli. Interiér patří mezi nejprostornější v této kategorii, čtyři cestující si při cestách užijí dost pohodlí ať vpředu nebo vzadu.
Jak jsme už řekli v úvodu, pro automobil Kia Cee´d 1.6 CRDi hovoří zcela jasně nízká spotřeba na jedné straně a dynamika na druhé straně. Rozhodně se také cenově nepodbízí jako automobily jiných značek. Nemá k tomu ani důvod. Poměr výkon/cena je dost pádný argument.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1582 cm³
Výkon: 85 kW (115 k) při 4000/min
Točivý moment: 255 N.m při 1750-1900/min
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Rychlost: 188 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,7/4,2/4,7 l/100 km
Rozměry: 4235 x 1790 x 1480 mm
Rozvor: 2650 mm
Cena: 429 980 Kč (základní LX)
459 980 Kč (testovaný vůz, EX)
Jindřich Lasík, 28.8.2007
Kia Cee´d se za krátkou dobu stala právem štikou nižší střední třídy, v níž zaujme velice zajímavou cenu, která začíná na 339 980 Kč u verze 1.4.
Pokud jde o vznětovou verzi 1.6 CRDi, tam si musí zájemce propočítat, zda se mu vyplatí investice ve výši 30 000 Kč navíc oproti zážehové „jedna-šestce“. Pokud najezdí ročně hodně kilometrů, potom určitě, protože i při svižnější jízdě se dostanete pod šest litrů nafty.
Vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem VGT s chladičem stlačeného vzduchu a přímým vstřikem paliva common-rail dosahuje slušného výkonu 85 kW a točivého momentu 255 N.m, který je k dispozici už v rozmezí 1750 až 1900 otáček za minutu. Tím překonává řadu konkurentů (např. 1.5dCI Renault/Nissan – 81 kW, 260 N.m, 1.6 HDI – 80 kW, 240 N.m) a například zážehový motor 1.6 má o 118 N.m méně, a to až ve 5200 otáčkách za minutu.
Ochotně se vytáčí už od 1500/min, ve 1900/min uděluje vozu patřičnou rychlost a dynamiku. Podstatně lépe se cítí v nižších otáčkách, kdy z něj vyzařuje největší síla. O slušné dynamice pětidveřového rodinného hatchbacku mluví také zrychlení z klidu na 100 km/h za 11,5 sekundy a bohatě dostačující rychlost 188 km/h. Pětistupňová mechanická převodovka je s motorem dobře sladěna, v některých chvílích bychom nepohrdli ani „šestkou“. S vozem lze jet jak hodně ekonomicky, to znamená i za pět litrů, tak svižně, což podporuje navíc dobrá stabilita a výborné jízdní vlastnosti. Občas se projeví lehká nedotáčivost, případně nepatrný boční náklon. Řízení je přesné, volant nastavitelný ve dvou osách a vůz má také větší účinné brzdy, vpředu s vnitřním chlazením.
Přístup do vozu je pohodlný, všechny dveře se otevírají pod úhlem 70 stupňů. Zadní víko lze otevřít do výšky 1880 mm. Sedadla jsou příjemná, přístrojová deska včetně „budíků“ přehledná, kvalitní materiály jsou velice dobře zpracovány, nádech luxusu dotváří imitace kovu na středové konzoli. Interiér patří mezi nejprostornější v této kategorii, čtyři cestující si při cestách užijí dost pohodlí ať vpředu nebo vzadu.
Jak jsme už řekli v úvodu, pro automobil Kia Cee´d 1.6 CRDi hovoří zcela jasně nízká spotřeba na jedné straně a dynamika na druhé straně. Rozhodně se také cenově nepodbízí jako automobily jiných značek. Nemá k tomu ani důvod. Poměr výkon/cena je dost pádný argument.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1582 cm³
Výkon: 85 kW (115 k) při 4000/min
Točivý moment: 255 N.m při 1750-1900/min
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Rychlost: 188 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,7/4,2/4,7 l/100 km
Rozměry: 4235 x 1790 x 1480 mm
Rozvor: 2650 mm
Cena: 429 980 Kč (základní LX)
459 980 Kč (testovaný vůz, EX)
Jindřich Lasík, 28.8.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout