Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

KIA e-Niro - lepší, než jsme čekali

S příchodem modelu Niro se Kia pokusila v roce 2018 oslovit hlavně ekologicky smýšlející klientelu, a proto jej nabízí hned ve třech variantách – hybridní, plug-in hybridní PHEV e elektrický EV. My jsme byli zvědavi, na ryze elektrickou verzi e-Niro.

Kia Niro vyplňuje mezeru v rámci modelové řady mezi Sportage a ceed. S délkou 4375 milimetrů, šířkou 1805 milimetrů a výškou 1545 milimetrů je celkově menší než Sportage, ale půdorysnými rozměry překonává rodinný hatchback ceed. Elektrickou verzi poznáte na první pohled podle zaslepené masky chladiče, pod níž se ukrývá nabíjecí konektor.


Pod líbivou karosérií bez zbytečných futuristických výstřelků najdou dost místa k cestování čtyři dospělé osoby. Prostřední zadní sedadlo je jako u většiny podobných automobilů spíš jen nouzové. S sebou si ale mohou vzít také poměrně dost zavazadel, neboť kufr má objem velice slušných 451 litrů. Po sklopení zadních opěradel se zvětší na 1405 litrů.


Do palubní desky je umístěn desetipalcový displej, je přehledný a v ideální výšce. Potěšily nás ale tlačítka pod ním k ovládání hlavních funkcí a také samostatný panel ventilace. Naopak volant je plný různých tlačítek. Navigace nám přehledně znázorňuje, kolik kilometrů ujedeme na elektrický pohon, případně nám nabídne i nejbližší dobíjecí stanici. Můžeme i navolit, jak rychle chceme dobíjet a kdy, a také třeba na kolik procent. Na přístrojové desce zase vidíme, jak se během jízdy dobíjejí nebo vybíjí akumulátor.


Přední kola pohání nad přední nápravou uložený synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 150 kW a s točivým momentem 395 Nm. Elektrickou energií je zásobuje Lithium-iontový polymerový akumulátor o kapacitě 67 kWh (dostupných 64 kWh). Výrobce udává dojezd 455 kilometrů, ve městě dokonce až 600 kilometrů. Z vlastní zkušenosti musíme přiznat, že v běžném provozu je dojezd reálný. Pochopitelně hodně záleží, jak během jízdy rekuperujeme pádly pod volantem ve čtyřech stupních, tedy dobíjíme. Teprve při čtvrtém stupni, kdy dokáže vůz zastavit, se rozsvítí brzdová světla. Průměrná spotřeba energie se pohybovala kolem 16 kWh na sto kilometrů. Největší, až 21 kWh, byla na dálnici, kdy prakticky nemáte moc šancí rekuperovat.


Elektrické Niro také nabízí čtyři jízdní režimy – Eco, Eco+, Normal a Sport. Vyzkoušeli jsme všechny, ale nejvíce jsme najezdili na Eco nebo Normal, zatímco Sport jsme vyzkoušeli jen krátkodobě. Možná bychom si vystačili opravdu s jedním režimem.


Výhodou je tepelné čerpadlo, díky němuž neklesá spotřeba energie v zimním období. Nemusíte se tak obávat, že by kapacita baterie výrazně klesala.


Kiu e-Niro můžete mít také se slabší baterií 39,2 kWh a s výkonem motoru 100 kW. Ale podle našeho, i když byste ušetřili sto tisíc korun, tak o tuto verzi není velký zájem. Silnější kapacita baterie vás přeci jen uspokojí větším výkonem, někdy nám až připadalo, že ho má „na rozdávání“. Ale při předjíždění přijde rozhodně vhod.

Podvozek je vzhledem ke stavu našich vozovek nastaven komfortně. Vpředu je nezávislé zavěšení McPherson s vinutými pružinami, plynokapalinovými tlumiči a zkrutným stabilizátorem. Vzadu náprava typu Multi Link.


Kia e- Niro přijde v silnějším provedení na necelých 1 200 000 Kč, ale v porovnání s ostatními elektromobily je to cena příznivá. Navíc kromě sedmileté tovární záruky je tady také možnost výměny pouze jednotlivých vadných článků v případě potíží po uplynutí záruky, nikoliv celé baterie, jako tomu zpravidla bývá u jiných značek.


Přehled výbavy:


https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/cz/cs/assets/contents/utility/brochure/price-list/e-Niro-cenik.pdf


Příklad
spotřeby

Praha – Lomnice nad Popelkou

Praha – Mladá Boleslav (stará silnice) – Lomnice 115 km, stav baterie 66 procent, dojezd 324 km

Lomnice nad Popelkou – Mladá Boleslav – Praha (dálnice) – stav baterie 44 procent, dojezd 211 km



Základní technické údaje


Motor: synchronní elektromotor
Výkon: 150 kW při 3800 - 8000/min
Točivý moment: 395 Nm při 0-3600/min
Rychlost: 167 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,8 s
Kombin.spotřeba: 15.1 kWh/100 km
Rozměry: 4375 x 1805 x 1560 mm
Rozvor kol: 2700 mm
Zavazadlový prostor: 451/1405 l
Cena: 1 099 980 Kč




JL 14.2.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar