KIA Soul 1.6 CRDi - příjemné překvapení
Na autosalonu v Ženevě prezentovala KIA poprvé tři studie – Diva, Searcher a Burner, které v podstatě sloužily jako předobraz budoucího modelu, jehož výroba se rozeběhne začátkem roku v Žilině. Už tehdy vzbudily pozornost a bylo nám jasné, že se definitivní podoba asi moc lišit nebude.
Skoro jsme měli pravdu, protože autosalon v Paříži byl svědkem světové premiéry modelu Soul, jenž se nejvíce podobá asi verzi Searcher. Díky pochopení společnosti KIA Motors ČR jsme si mohli vyzkoušet předsériový vzorek v běžném provozu, čehož jsme pochopitelně využili. Škoda jen, že nám ten den počasí vyloženě nepřálo, ale i tak jsme získali zajímavé poznatky a zkušenosti.
Kam bychom Soul zařadili? Asi někam mezi hatchbacky a mini MPV. Právě hranatý a zajímavý design by mohl být jednou z velkých předností nového modelu. Kola jsou umístěna takřka v rozích karosérie, s extrémně strmou zádí se pak dobře parkuje ve stísněných prostorách.
Rozměrově je o něco větší než Golf Plus, ale menší než Nissan Qashqai, asi nejvíce se blíží Škodě Roomster, která bude také jedním z největším konkurentem. Oproti Roomsteru je o 10 cm kratší, ale na šířku o 10 cm větší, a zhruba o 5 mm vyšší. Díky těmto rozměrům 4105 x 1785 x 1610 (rozvor 2555 mm) se cestující nebudou cítit utiskovaná, zvláště když nad hlavami mají místa víc než dost. V pětimístné konfiguraci zbývá na zavazadla velice slušných 340 litrů.
Díky zvýšené pozici sezení a bohatému prosklení nás potěšil skvělý výhled do všech směrů. Byli jsme upozorněni, že jde o předsériové provedení, u něhož nejsou některé detaily, jako třeba materiály a celkové provedení přístrojové desky, dotaženy do konce. Ovšem volant, uspořádání přístrojů i dvoubarevná kombinace sedadel a interiéru se od definitivní podoby moc lišit nebudou.
Průměr volantu je tak akorát, dobře se drží, v zorném poli máme před sebou tři přehledné přístroje a středový panel je posazen výše. Ovladače jsou tak dobře v dosahu, prakticky hned vedle volantu.
Přední kola poháněl známý vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.6 CRDi o výkonu 93 kW při 4000/min. Ve dvou tisících otáčkách dosahuje největšího točivého momentu 255 Nm. To umožňuje vozu největší rychlost 180 km/h a zrychlení z klidu na sto za 10,7 sekundy. Průměrná spotřeba by se měla pohybovat lehce nad pět litrů nafty na sto kilometrů. Byl spojen se samočinnou převodovkou, ale asi bychom v tomto případě dali přednost klasické pětistupňové mechanické převodovce.
Vůz má spíš tvrdší pérování, což nám vyhovovalo, dobře drží stopu i v rychlejších zatáčkách, je lehce ovladatelný a řízení i brzdy jsou na úrovni. Díky vyšší stavbě si jako by říkal o pohon všech kol, ale o něm výrobce neuvažuje.
Po prvních zkušenostech můžeme říct, že KIA Soul je líbivá (lidé se za ní otáčeli), prostorná, pohodlná i variabilní. Nechme se překvapit s jakou zaváděcí cenou dovozce přijde, ale pokud bude zajímavá, potom by mohl být o Soul zájem. Už jen proto, že se výrazně odlišuje od konkurence ve své třídě. Sériová výbava by měla zahrnovat mj. čtyři airbagy, ESP, klimatizaci, autoradio s CD a MP3, později se má objevit ještě benzinový čtyřválec 1.4.
Jindřich Lasík, 13.11.2008
Kam bychom Soul zařadili? Asi někam mezi hatchbacky a mini MPV. Právě hranatý a zajímavý design by mohl být jednou z velkých předností nového modelu. Kola jsou umístěna takřka v rozích karosérie, s extrémně strmou zádí se pak dobře parkuje ve stísněných prostorách.
Rozměrově je o něco větší než Golf Plus, ale menší než Nissan Qashqai, asi nejvíce se blíží Škodě Roomster, která bude také jedním z největším konkurentem. Oproti Roomsteru je o 10 cm kratší, ale na šířku o 10 cm větší, a zhruba o 5 mm vyšší. Díky těmto rozměrům 4105 x 1785 x 1610 (rozvor 2555 mm) se cestující nebudou cítit utiskovaná, zvláště když nad hlavami mají místa víc než dost. V pětimístné konfiguraci zbývá na zavazadla velice slušných 340 litrů.
Díky zvýšené pozici sezení a bohatému prosklení nás potěšil skvělý výhled do všech směrů. Byli jsme upozorněni, že jde o předsériové provedení, u něhož nejsou některé detaily, jako třeba materiály a celkové provedení přístrojové desky, dotaženy do konce. Ovšem volant, uspořádání přístrojů i dvoubarevná kombinace sedadel a interiéru se od definitivní podoby moc lišit nebudou.
Průměr volantu je tak akorát, dobře se drží, v zorném poli máme před sebou tři přehledné přístroje a středový panel je posazen výše. Ovladače jsou tak dobře v dosahu, prakticky hned vedle volantu.
Přední kola poháněl známý vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.6 CRDi o výkonu 93 kW při 4000/min. Ve dvou tisících otáčkách dosahuje největšího točivého momentu 255 Nm. To umožňuje vozu největší rychlost 180 km/h a zrychlení z klidu na sto za 10,7 sekundy. Průměrná spotřeba by se měla pohybovat lehce nad pět litrů nafty na sto kilometrů. Byl spojen se samočinnou převodovkou, ale asi bychom v tomto případě dali přednost klasické pětistupňové mechanické převodovce.
Vůz má spíš tvrdší pérování, což nám vyhovovalo, dobře drží stopu i v rychlejších zatáčkách, je lehce ovladatelný a řízení i brzdy jsou na úrovni. Díky vyšší stavbě si jako by říkal o pohon všech kol, ale o něm výrobce neuvažuje.
Po prvních zkušenostech můžeme říct, že KIA Soul je líbivá (lidé se za ní otáčeli), prostorná, pohodlná i variabilní. Nechme se překvapit s jakou zaváděcí cenou dovozce přijde, ale pokud bude zajímavá, potom by mohl být o Soul zájem. Už jen proto, že se výrazně odlišuje od konkurence ve své třídě. Sériová výbava by měla zahrnovat mj. čtyři airbagy, ESP, klimatizaci, autoradio s CD a MP3, později se má objevit ještě benzinový čtyřválec 1.4.
Jindřich Lasík, 13.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















