Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

KIA Rio 1.0T-GDi iMT MHEV s novou převodovkou

Nelekejte se trochu tajemného označení s několika zkratkami v případě druhého nejmenšího modelu RIO v nabídce automobilky KIA. Čtvrtá generace, která prošla modernizací, představuje sice městský kompakt, ale vzhledem k velice slušnému vnitřnímu prostoru není problém s ním absolvovat i delší cestu.

Do třídy malých městských automobilů se řadí hlavně svojí délkou, která svými 4065 milimetry překonává čtyřmetrovou hranici typicky městských vozů. Díky decentnímu stylu vypadá na pohled nenápadně, ale sportovně. Tím se odlišuje od svého sourozence, kterým je Hyundai i20.
KIA Rio s rozvorem 2580 milimetrů nás uvnitř mile překvapila prostorem, jak vpředu, tak vzadu, kde se pohodlně usadí čtyři osoby vysoké přes 1,80 metru a také na šířku je místa opravdu hodně. Asi bychom prostor přirovnali k druhé generaci Octavie.

Ve velkém rozsahu nastavitelná sedadla jsou na malé auto rozměrná s výrazně tvarovanými opěradly. Když k tomu připočteme široký rozsah seřizování volantu, potom je řízení velice příjemné. Od volantu je pěkný výhled díky nízké palubní desce a všechny ovladače jsou hezky v dosahu. V nižší výbavě je pouze radio, ale dotykový displej 8“ si můžete přikoupit.
Objem 325 litrů zavazadlového prostoru je na úrovni Fabie, potěší dvojitá podlaha a také rovná při sklopení opěradel. Objem pak naroste na 1100 litrů.

Po modernizaci se v nabídce objevují pouze zážehové motory, základní 1.2 MPI/84 k a litrové přeplňované tříválce 1.0T-GDi s výkony 100 k a 120 k. Žádný jiný motor v nabídce nenajdete.
V našem případě poháněl přední kola silnější litrový tříválec, který je k dispozici pro dvě nejvyšší výbavy Exclusive a GT-Line. S výkonem 120 k při 6000 otáčkách za minutu a s točivým momentem 172 Nm v rozmezí 1500 až 4000/mina v kombinaci s novou inteligentní šestistupňovou přímo řazenou převodovkou iMT se jede velice svižně. Díky mild-hybridní technologii podstatně klesá spotřeba. S přímo řazenou šestistupňovou převodovkou jsme dosahovali průměrné spotřeby kolem 5,5 šesti litrů. Verze se sedmistupňovým automatem dosahuje točivého momentu 200 Nm.

Nenápadnou novinkou je inteligentní manuální převodovkou (iMT), kterouKIA navrhla pro řadu modelů Kia s mild-hybridním elektrifikovaným pohonem (MHEV). Jde celosvětově o první ukázku spojení 48V mild-hybridního systému pohonu se spojkou bez mechanické vazby (‚clutch-by-wire‘).

Převodovka iMT ve spolupráci se startérem/generátorem mild-hybridního pohonu při dojíždění na volnoběh před zastavením vypíná spalovací motor dříve než start-stop systém. Rovněž umožňuje krátkodobou jízdu na volnoběh s vypnutým motorem rychlostí až 125 km/h, po níž následuje hladké znovu spuštění motoru ve chvíli, kdy sešlápnete plyn nebo spojku se stejným zařazeným převodem jako před deaktivací. Pokud sešlápnete pedál spojky kvůli přeřazení, resp. pokud vozidlo jede s ohledem na zařazený převodový stupeň příliš pomalu, převodovka znovu spouští motor na volnoběh (s rozpojenou spojkou).

Když vozidlo dojíždí na volnoběh, necháte zařazený převodový stupeň, zatímco zvolna klesá rychlost jízdy. Převodový stupeň je stále zařazený a ústrojí iMT posílá elektronický signál převodovce a pohonu MHSG k hladkému vypnutí motoru a rozpojení spojky. Vozidlo s vypnutým motorem stále jede na volnoběh s rozpojenou spojkou, aby zpomalování nebylo příliš intenzivní a maximálně se zužitkovala kinetická energie vozidla. Pokud sešlápnete plynový pedál s cílem opět zrychlit, resp. sešlápnete pedál spojky kvůli přeřazení, ústrojí MHSG znovu spustí motor se zvoleným převodovým stupněm nebo na neutrál (s rozpojenou spojkou).



„Neustále hledáme nové způsoby zvyšování hospodárnosti i schopností hnacích ústrojí, přičemž jednou z takových inovací je právě iMT. Automatická nebo dvouspojková převodovka vyhovuje mnoha řidičům, ale zejména evropští motoristé si stále rádi řadí sami. Vedle rostoucí poptávky po elektrifikovaných modelech je iMT výsledkem hledání způsobů elektrifikace ‚klasické‘ manuální převodovky. Elektrifikace je tématem, které se vine napříč celým naším evropským úsekem vývoje hnacích ústrojí, přičemž naše práce zahrnuje vývoj 48V mild-hybridních pohonů prostřednictvím nové převodovky iMT typu ‚clutch-by-wire‘ coby doplňkové technologie. Chceme i nadále poskytovat řidičům jim dobře známé ruční řazení, zatahující více do děje, takže toto je ideální řešení pro novou řadu pohonných ústrojí MHEV, které v nadcházejících měsících napříč Evropou uvedeme, říká Dr Michael Winkler, ředitel úseku hnacích ústrojí.


Přestože ústrojí iMT zavádí novou čistě elektronickou technologii ‚clutch-by-wire‘ namísto mechanické vazby mezi řidičem a převodovkou, zůstává zachován stejný způsob ovládání jako u klasického manuálního ústrojí. Nový systém vám nebere potěšení, jako s manuální převodovkou. Spojkový pedál se ovládá stejně jako u klasického manuálního ústrojí, ale s lepší ovladatelností díky elektromechanickému způsobu kontroly spojky a ‚bodu záběru‘ ve prospěch hladkého řazení. Pokud o novince nevíte předem, tak si změnu prakticky neuvědomíte.
Z rozvoru a nadprůměrného rozchodu 2550 mm (o 110 mm větší než u Fabie) těží nejen interiér, ale také podvozek s modifikovanou zadní nápravou a vylepšeným uložením tlumičů. Při zdolávání nerovností se neozývaly žádné rány a jízda byla hladká a komfortní.


Nejlevnější KIA Rio 1.25 MPi pořídíte v základní výbavě Comfort za 299 980 Kč, litrový tříválec 120 k ve druhé výbavě Exclusive stojí 369 980 Kč a nejvyšší výbava GT-Line přijde na 404 980 Kč. Tedy cenově vychází příznivěji než srovnatelní japonské modely nižší třídy.
Modernizace měla vliv i na asistenční systémy, které jsou od druhé výbavy Exclusive. V ceníku se poprvé objevilo sledování únavy řidiče i asistent sledování jízdního pruhu. Rozšířila se i funkčnost autonomního nouzového brzdění, detekující nyní chodce a cyklisty.


Přehled výbav najdete na:


https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/cz/cs/assets/contents/utility/brochure/price-list/Rio-cenik.pdf


Základní
technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 998 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 6000/min
Točivý moment: 171 Nm při 1500-4000/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,9/4,4/5,0 l/100 km
Rozměry: 4065 x 1725 x 1450 mm
Rozvor kol: 2580 mm
Zav.prostor: 325/1103 l
Cena: 369 980 Kč (1.0 T-GDi Exclusive)


J.Lasík 9.4.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar