Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Konfigurátor kol

Hyundai i30N Performance - potěšení z jízdy

Poslední roky se automobilky předhánějí v nabídce různých tříválců, hybridů, plug-inů, ale naštěstí mnohé nezapomínají ani na sportovně laděné modely, vycházející ze sériových verzí. A to je určitě dobře, protože rychlé automobily si stále najdou své příznivce.

Označují je různě, například Škoda má RS, u Volkswagenu nebo Peugeotu najdeme GTI, Renault používá R.S., nesmíme zapomenout na Hondu Civic R-Type. Seat kvůli tomu zavedl novou značku Cupra a Hyundai založil před třemi roky divizi N.

Prvním počinem s označením N je Hyundai i30 N, který jsme si mohli vyzkoušet v nejvýkonnější variantě Performance. Zatímco u slabší i30 N dosahuje přeplňovaný zážehový dvoulitrový čtyřválec výkonu 184 kW (250 k), tak verze i30N Performance se může pochlubit 202 kW (275 k), v obou případech je točivý moment 353 Nm.

Při vývoji se Hyundai řídil hesla, nač něco vymýšlet, když už to někdo vymyslel a angažoval konstruktéra Alberta Biermanna, který třicet let pracoval u BMW v divizi sportovních vozů M GmbH. A výsledkem je hodně povedené auto.

Na pohled se od sériové verze příliš neliší, oproti třeba Hondě R-Type vypadá mnohem střízlivěji a bez velkých křídel a rozšířených blatníků. Jedinou větší změnou jsou snad jen aerodynamické průduchy na krajích předního nárazníku na rozšířené prahy nebo účinný zadní spoiler a vzadu dvě koncovky výfuku. Všechny úpravy jsou hlavně funkční. Verze Performance jezdí na 19“ kolech se speciálně vyvinutými pneumatikami Pirelli P Zero a používá větší brzdové kotouče, vpředu o průměru 345 mm, vzadu 315 mm. Brzdové třmeny jsou samozřejmě červeně lakované.

Základem sportovní verze je tuhý skelet karoserie. K zesílení slouží trojúhelníkové výztuhy v přední části a příčka pod středovým tunelem. Performance má ještě příčnou vzpěru v zavazadlovém prostoru mezi podběhy. Úprav doznal i podvozek, přední náprava McPherson se vyznačuje větší tuhostí v příčném směru, změny se dotkly rovněž zadní nápravy.

Ani uvnitř nenajdeme žádné velké změny. Pouze sedadla jsou perfektně tvarovaná, aby poskytly výbornou oporu tělu v zatáčkách. A na volantu najdeme dvě tlačítka, levé slouží k přepínání jízdních režimů, pravé pak k aktivaci nejostřejšího režimu N. Volant je kupodivu normálního průměru, bez zploštělé spodní části, jak je zvykem u konkurence.
Režim sport uplatníme na hladkém asfaltu, zatímco režim N výhradně na závodním okruhu, kde můžeme také využít celý potenciál, který nám I30 N Performance nabízí. Díky programu Custom si můžeme některé funkce, jako například podvozek, řízení, motor nebo i automaticky řízené meziplyny, nastavit individuálně, ale také samosvorný diferenciál. Podobný najdete snad jen ve Ferrari nebo Porsche.

Jak jsme už prozradili, přední kola pohání dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec spojený se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Jeho síla se nejvíce projeví v rozmezí od 2500 až 7000 otáček z a minutu. Točivý moment 353 Nm je k mání už od 1750 do 4700 otáček. Každé ubrání plynu doprovází zvukový projev díky aktivní klapce ve výfukovém potrubí. To práskání bychom vám přáli slyšet. Kde kdo se otočil a nechtěl věřit, z jakého kompaktního hatchbacku se ozývá.

Vpředu je výkonnější verze vybavena elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem, díky němuž „nezahrabou“ kola ani na mokré vozovce. Vůz výborně sedí v zatáčkách, za výbornou přilnavost vděčí mj., geometrii obou náprav. V každém okamžiku se můžete spolehnout na stopu předních kol, a to i při vyšší rychlosti.

Spotřeba u takového vozu není dvakrát důležitá, především záleží, jak pojedete. Klidně za osm litrů nebo za deset i více.

Hyundai i30 N Performance představuje kompromis mezi sportovně laděným automobilem a vozem pro každodenní používání. Hlavním cílem bylo, aby se řidič s tímto automobilem hlavně bavil a pobavil a to se jihokorejské automobilce podařilo na sto procent. A ještě za příznivou cenu 779 990 Kč, slabší verze je o 20 000 Kč levnější.


Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 202 kW (275 k) při 6000/min
Točivý moment: 353 Nm přin1450-4700/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,1/9,7/7 l/100 km
Rozměry: 4335 x 1795 x 1447 mm
Rozvor kol: 2650 mm
Objem zav.prostoru: 381-1287 l
Cena: 779 990 Kč


J.Lasík 12.9.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar